Gå til innhold

Sette opp treningsplan

Blowers daughter

Anbefalte innlegg

Jeg fødte en gutt i sommer og trenger sårt å komme i form og gjerne bli kvitt noen kg. Har lyst å melde meg på Birken til neste år for å ha et mål å trene mot, men kan ingenting om trening og hvordan jeg bør legge opp løpet fremover. Om jeg skal løpe over 2 mil, sier det seg selv at jeg må løpe-trene, det skjønner jeg og, men utover dette er jeg temmelig grønn. Og bør jeg trene noe annet i tillegg? Var i grunnen glad i å løpe/jogge tidligere, men har de siste årene vær veldig plaget med benhinnebetennelse og nå er det vel 3 år siden jeg jogget sist. Nå har jeg kjøpt meg nye joggesko, og i dag løp jeg min første joggetur på 15 min. *stolt*

Kan noen hjelpe meg med å legge opp et grovt treningsprogram? Er livredd for å provosere benhinnebetennelsen, så planen må ta hensyn til opptrening av beina i første omgang. Skal nok klare å lete frem pulsklokka mi et sted også.

Skisser gjerne:

Hvor ofte, og hvor lenge jeg bør løpe nå i begynnelsen. Intervaller? Og når kan jeg prøve å øke, evt hvor mye. Hvor skal pulsen ligge?

Gjerne litt detaljert på kort sikt, og grovere på lang sikt (fram mot Birken om ca ett år.)

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fødte en gutt i sommer og trenger sårt å komme i form og gjerne bli kvitt noen kg. Har lyst å melde meg på Birken til neste år for å ha et mål å trene mot, men kan ingenting om trening og hvordan jeg bør legge opp løpet fremover. Om jeg skal løpe over 2 mil, sier det seg selv at jeg må løpe-trene, det skjønner jeg og, men utover dette er jeg temmelig grønn. Og bør jeg trene noe annet i tillegg? Var i grunnen glad i å løpe/jogge tidligere, men har de siste årene vær veldig plaget med benhinnebetennelse og nå er det vel 3 år siden jeg jogget sist. Nå har jeg kjøpt meg nye joggesko, og i dag løp jeg min første joggetur på 15 min. *stolt*

Kan noen hjelpe meg med å legge opp et grovt treningsprogram? Er livredd for å provosere benhinnebetennelsen, så planen må ta hensyn til opptrening av beina i første omgang. Skal nok klare å lete frem pulsklokka mi et sted også.

Skisser gjerne:

Hvor ofte, og hvor lenge jeg bør løpe nå i begynnelsen. Intervaller? Og når kan jeg prøve å øke, evt hvor mye. Hvor skal pulsen ligge?

Gjerne litt detaljert på kort sikt, og grovere på lang sikt (fram mot Birken om ca ett år.)

Håper på svar :)

Det første som slår meg her er hvorfor jogging må være din treningsform når du har slitt mye med beinhinnebetennelse. Jogging er noe av det hardeste du kan utsette kroppen for. Beinhinnebetennelse blir gjerne trigget at støtbelastning, og det får du jo rikelig av gjennom jogging.

Jeg har ikke drevet så mye med jogging, og jeg har ikke noe fagkunnskap når det gjelder beinhinnebetennelse og jogging, så jeg vil ikke våge meg på å legge fram noen treningsplan. Jeg vil heller oppfordre deg til å velge en annen treningsform som gir mindre belastning på beina. Av utholdenhetsidretter er disse bedre alternativer: Sykling, svømming og langrenn. Sykkelsesongen begynner å gå mot slutten, avhengig av hvor i landet du bor. Hvis du ikke synes spinning blir for kjedelig så kan jo det være et alternativ. Langrenn: Det er vel ikke så mange steder det er snø nå, men rulleski går jo an. Jada, jeg leste at du hadde kjøpt nye joggesko, men de kan du alltids bruke som hverdagssko.

Puls: Pulsen oppfører seg ikke helt likt når du jogger versus når du sykler. De fleste har en lavere makspuls når de jogger, og skal da ha tilsvarende lavere puls på langkjøring. Som en tommelfingerregel er makspulsen 220 minus alder, så er du 20 år er makspuls 200. Da er terskelpulsen, den pulsen der du bygger opp akkurat like mye melkesyre som du kvitter deg med, ca. 150. Mesteparten av tiden skal du ligger noe under terskelen, ca. 130-140, men i korte motbakker kan du gi på og få pulsen opp i 160-170.

Nå som du er forholdsvis utrent skal du være nøye med å ikke ta for lange turer. Hvis du jogger langt og blir skikkelig sliten vil du kjenne det i kroppen i mange dager etterpå, restitusjonen tar lang tid, og du får langsommere fremgang enn hvis du tar flere og kortere turer. Ha minst én hviledag mellom hver tur, og maks tre turer i uka til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldig svar. Du har vel rett når det kommer til at løping ikke er ideelt for meg, er bare det at jeg ikke er så glad i trene, men kan like å løpe.. Men jeg må jo gi meg om jeg merker noe i beina, så jeg bør vel tenke ut alternativer. Uansett er det sikkert greit å variere litt.

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må jo gi meg om jeg merker noe i beina, så jeg bør vel tenke ut alternativer.

Som regel så er det sånn at når du begynner å kjenne noe er det gjerne for sent, da vil du måtte ta det med ro lenge. Det gjelder å drive med trening du vet at du tåler, og det kan du vel ikke akkurat si om jogging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du på ett senter?

Nei, jeg gjør ikke det, men vurderer å melde meg inn på 3T nå mens de har kampanje. Er bare usikker på hvor mye jeg rekker å få trent der med en liten beibi, er så mye kjekkere å kunne gå rett ut døra.

Har du evt treningsforslag om jeg melder meg inn? :)

Som regel så er det sånn at når du begynner å kjenne noe er det gjerne for sent, da vil du måtte ta det med ro lenge. Det gjelder å drive med trening du vet at du tåler, og det kan du vel ikke akkurat si om jogging...

Jeg vet du har rett... jeg bør vel sterkt vurdere å melde meg inn på treningsstudio..

Jeg får se på de nye joggeskoene som noen skikkelig dyre gå-frem-og tilbake-til-trening-sko :fnise:

La oss si at jeg melder meg inn på 3T da. Noen forslag til plan å følge fremover da?

Jeg liker ikke aerobic eller den slags gruppetrening (jeg eier ikke rytme eller koordinasjon og føler meg bare superdust) . Men kan like spinning og styrketrening på aparater. Vil gjerne få opp kondisen, og føler evt bare spinning kan bli litt ensformig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke aerobic eller den slags gruppetrening (jeg eier ikke rytme eller koordinasjon og føler meg bare superdust) . Men kan like spinning og styrketrening på aparater. Vil gjerne få opp kondisen, og føler evt bare spinning kan bli litt ensformig.

Alle kan lære seg kordinasjonen om en går på timer og prøver, finnes så mange ulike type timer, prøv forskjellige, kanskje finner du noe du liker!! Gå med positiv instilling, begynn på nybegynnertimene, lær deg tenkikken, ikke gi opp, prøv igjen!

Spinnning og styrketrening med apparater er kjempebra trening, få en veileder/personlig trener til å hjelpe deg med å sette opp ett program, vise deg utførelsen og lære deg teknikken!Mange sentre gir deg en gratis slik time/eller to når en melder seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...