Gå til innhold

177cm, 83kg, 23 i muskelmasse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg veide meg i dag, og fant ut at jeg veier såvidt i underkant av 83kg. Fikk sjekket kroppsfett også, og fant ut at den var på 23komma ettellerannet. Er ikke det lite i forhold til vekt?

Jeg har aldri trent styrke, men har alltid vært sterk, og er ganske "massiv" på en måte. Ikke så veldig mye fett på lårene, f.eks, men de er ganske store likevel.

Jeg er på vei ned i vekt, og har gått ned nesten 20kg allerede, og skal ned en t10-15 kg til, men ble overrasket over resultatet i dag.

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg veide meg i dag, og fant ut at jeg veier såvidt i underkant av 83kg. Fikk sjekket kroppsfett også, og fant ut at den var på 23komma ettellerannet. Er ikke det lite i forhold til vekt?

Jeg har aldri trent styrke, men har alltid vært sterk, og er ganske "massiv" på en måte. Ikke så veldig mye fett på lårene, f.eks, men de er ganske store likevel.

Jeg er på vei ned i vekt, og har gått ned nesten 20kg allerede, og skal ned en t10-15 kg til, men ble overrasket over resultatet i dag.

Noen synspunkter?

23% kroppsfett er ikke dårlig... det er faktisk veldig normalt for en kvinne som skal ha mer kroppsfett enn menn. :)

Det vil si at 19 av dine 83 kg er fett. :)

Du sier du skal ned 10-15 kg til, og da vil fettmengden være hhv 16 og 15 kg hvis du klarer å holde en fettprosent på 23% (som jo er ypperlig).

Det du bør jobbe mer med, er å øke muskelmassen din (på overkroppen hvis jeg forstår deg rett), fettprosenten trenger ikke gå ned (selv om du selvsagt bør redusere antall kilo fett)

Skrevet

*fnis* Jeg kommer aldri til å forstå det her. :sjenert: Hvordan kan jeg redusere antall kg uten å gå ned i fettprosent eller muskelmasse? Jesus, jeg er sikkert kjempetreig, men sånne ting må jeg faktisk få enn med te-skje :ler:

Skrevet
*fnis* Jeg kommer aldri til å forstå det her. :sjenert: Hvordan kan jeg redusere antall kg uten å gå ned i fettprosent eller muskelmasse? Jesus, jeg er sikkert kjempetreig, men sånne ting må jeg faktisk få enn med te-skje :ler:

Du må gå ned i noe om du skal ned i vekt, du ønsker vel at fettprosenten minker fremfor musklene?? Da må du passe på å spise næringsrik mat, ikke spis for lite, da tærer du på musklene samt begynn å tren styrke.

Skrevet
Du må gå ned i noe om du skal ned i vekt, du ønsker vel at fettprosenten minker fremfor musklene?? Da må du passe på å spise næringsrik mat, ikke spis for lite, da tærer du på musklene samt begynn å tren styrke.

Hehe. jo, jeg skjønner jo at jeg må gå ned i NOE. Jeg tenkte bare på dette: "Du sier du skal ned 10-15 kg til, og da vil fettmengden være hhv 16 og 15 kg hvis du klarer å holde en fettprosent på 23% (som jo er ypperlig). Det du bør jobbe mer med, er å øke muskelmassen din (på overkroppen hvis jeg forstår deg rett), fettprosenten trenger ikke gå ned (selv om du selvsagt bør redusere antall kilo fett)"

Så hvordan kan jeg holde fettprosenten på 23 og fortsatt gå ned i vekt, ved å trene styrke, som hun foreslo? Bare det jeg stusset på, meget mulig jeg misforstod helt hva hun sa, altså.

Skrevet

skjønner :ler:

Jeg er ingen ekspert selv, og jeg er ikke så god til å forklare heller, men jeg skal prøve...

Ok, 23% av 83 kg er en god del mer enn 23% av 73 kg.

Derfor kan du ta av en god del fett uten å endre fettprosenten.

Kroppen består i all hovedsak av skjelett, diverse vev, vann, fett og muskler...

Når du mister 1 kg, mister du ikke bare fett... du mister også litt vann, muskelmasse (hvis du ikke legger på deg like mye muskulatur som du mister fett samtidig) og litt annet "vev"...

Hvis du går ned 10 kg, vil nok ikke mer enn halvparten være rent fett.

Så er det også slik at ett kilo muskler tar mye mindre plass enn ett kilo fett, fordi musklene er mer kompakte, derfor vil du bli mindre, selv om det ikke vises på vekten og fettprosenten.

Som du skjønner er ikke jeg den rette til å forklare dette....

Selv om jeg forstår prinsippet for meg selv, er jeg ikke så inne i detaljene at jeg kan forklare det på en grei og forståelig måte til andre...

Skrevet

Gjør fettprosenten lavere med å øke muskelmassen :jepp:

Skrevet

Jeg skjønner jo det, kjære deg, det jeg stusset på var at jeg oppfattet at det h*n skrev var at jeg kunne gå ned ti kg uten å gå ned i fettprosent, mens jeg i tillegg trente styrke. Var bare det jeg ikke skjønte helt.

Skrevet

Dette er et skadelig råd!

Hun bør IKKE redusere fettprosenten, 23% for en kvinne opp til 29 år er ypperlig!

Skrevet
Jeg skjønner jo det, kjære deg, det jeg stusset på var at jeg oppfattet at det h*n skrev var at jeg kunne gå ned ti kg uten å gå ned i fettprosent, mens jeg i tillegg trente styrke. Var bare det jeg ikke skjønte helt.

Og det har jeg allerede svart på...

Du kan godt gå ned 10 kg, mens bare 4-5 av de kiloene er fett.

Resten er vann, annet vev...

Skrevet
Og det har jeg allerede svart på...

Du kan godt gå ned 10 kg, mens bare 4-5 av de kiloene er fett.

Resten er vann, annet vev...

Jepp, det har du, og etter at jeg leste det så skjønte jeg det også, så tusen takk! Tenkte bare jeg skulle presisere overfor Lotte27 hva jeg mente, siden hun åpenbart ikke helt skjønte hva jeg lurte på. :)

Skrevet
Jepp, det har du, og etter at jeg leste det så skjønte jeg det også, så tusen takk! Tenkte bare jeg skulle presisere overfor Lotte27 hva jeg mente, siden hun åpenbart ikke helt skjønte hva jeg lurte på. :)

Jeg prøvde bare forklare deg at fettprosenten vil gå ned om du slanker deg og den beste måten å gjøre det på er å øke muskelmassen.

Skrevet

Så fint at du skjønte det… da kan jeg gjøre det enda mer komplisert for deg… :ler:

Som jeg sa: slik vi er bygd opp, består kroppen vår av vann, fett, muskler, skjelett og diverse annet vev.

Jeg skal konsentrere meg om vann, fett, muskler og skjelett.

Vanlig vektfordeling er normalt sett slik:

Ca 50 % av vår kroppsvekt består av vann (for kvinner, for menn er det ca 60%)

Ca 23 % av kroppen din består av fett (som sagt er dette ypperlig fettprosent for deg)

Minst 34 % av kroppen bør bestå av muskler (for kvinner, for menn er det minst 40%)

Skjelettet veier ca 3 kg

Jeg tar utgangspunkt i at du har en muskelmasse på 34%

Din vekt er nå 83 kg

Ca 41,5 av disse kiloene er vann

Ca 19 kg minus vanninnhold er fettvev

Ca 28 kg minus vanninnhold er muskler

Og skjelettet veier ca 3 kg

Regnestykket går ikke helt opp i opp fordi du finner vann i både kroppsvæsker (blant annet blod) muskler og fettvev, så prosentandelen vil alltid overstige 100% når vi gjør et slikt generelt regnestykke.

Hvis du reduserer vekten din til 73 kg, og muskelmassen fremdeles er på 34%, vil regnestykket se ca slik ut:

Ca 36,5 kg vil være vann

Ca 16 kg minus vanninnhold vil være fettvev

Ca 24 kg minus vanninnhold vil være muskler (- vanninnhold)

Og skjelettet vil fremdeles veie ca 3 kg

Ved å ha tatt av 10 kg, vil ca 5 av disse kg være vann fra fettvev, muskler og vanlig vanninnhold, og de siste 5 kg vil komme fra fett og muskelmasse.

Skrevet
Hvis du reduserer vekten din til 73 kg, og muskelmassen fremdeles er på 34%, vil regnestykket se ca slik ut:

Ca 36,5 kg vil være vann

Ca 16 kg minus vanninnhold vil være fettvev

Ca 24 kg minus vanninnhold vil være muskler (- vanninnhold)

Og skjelettet vil fremdeles veie ca 3 kg

Ved å ha tatt av 10 kg, vil ca 5 av disse kg være vann fra fettvev, muskler og vanlig vanninnhold, og de siste 5 kg vil komme fra fett og muskelmasse.

Jeg må presisere at det er fremdeles samme fordeling av vekt:

vann 50%

fett 23 %

Muskler 34%

og skjelett ca 3 kg

Dette er som sagt normalfordeling.

Skrevet

TS: Hvor fikk du tallet på fettprosenten din fra?

Skrevet
TS: Hvor fikk du tallet på fettprosenten din fra?

På treningssenteret hvor jeg har meldt meg opp nå. Synes du det hørtes lite ut? Jeg synes nemlig det virker rart, i forhold til hva jeg mener jeg ser i speilet. Var derfor jeg startet denne tråden.

Skrevet
På treningssenteret hvor jeg har meldt meg opp nå. Synes du det hørtes lite ut? Jeg synes nemlig det virker rart, i forhold til hva jeg mener jeg ser i speilet. Var derfor jeg startet denne tråden.

Jeg vet ikke om det er mye eller lite uten å se deg :gjeiper:

Men jeg ville bare vite om det var gjort på en skikkelig måte og ikke ved "hjemmeregning"..

Skrevet
Jeg prøvde bare forklare deg at fettprosenten vil gå ned om du slanker deg og den beste måten å gjøre det på er å øke muskelmassen.

Som jeg gjentatte ganger har sagt, men som du tydeligvis ikke vil lytte på:

Antall kilo fett vil reduseres, men ikke nødvendigvis fettprosenten.

Jeg har stor respekt for din kunnskap, som jeg vet du har mye av om når det kommer til vektreduksjon, men her tar du feil!

Og som sagt er det helseskadelig å anbefale en person med sunn fettprosent å redusere fettprosenten.

http://www.nettdoktor.no/ernaering/overvek...ness/mosjon.php

Fett er essensielt for flere vitale funksjoner i kroppen

Isolering, mot temperaturforandringer og støt og slag

En viktig del av kroppens celler. Fungerer som et energilager

Hormonproduksjon

Fett er nødvendig for utallige kjemiske prosesser i kroppen.

Generelt skal friske mennesker ha en fettprosent på gjennomsnittlig 15 prosent hos menn og 23 prosent hos kvinner. Er kroppens fettprosent vesentlig høyere enn dette, tror man at det kan være skadelig i det lange løp. Dersom det er snakk om en usedvanlig høy fettprosent, kaller man tilstanden fedme eller overvekt.

Skrevet

Jeg syntes ikke det hørtes lite ut! :)

Alt dette forteller, er at fordelingen/balansen av vekten er gunstig/bra, det er bare litt for mye vekt.

Jeg kan ta meg selv som et motsatt eksempel:

Jeg er ikke overvektig, men jeg har en helt skeiv balanse/fordeling.

Min vannprosent er 45% (bør være 50), muskelmasse er 33% (bør være minst 34%), og fettprosent er rundt 39% (bør ned på 25%).

Jeg er det som kalles "tynnfeit".

Jeg jobber nå med å øke vannprosenten og muskelprosenten, samt å redusere fettprosenten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...