Gå til innhold

Regresjon i Excel Y=a+b

Anbefalte innlegg

Gjest Lost in regression
Skrevet

Kjære KG's matematikere, tallelskere og regresjon i Excel-elskere:

Kan noen veilede meg på hvordan jeg får til følgende:

Jeg skal finne regresjon på 2 sett av priser sett i forhold til en Y (som også er priser).

Periode: 2000-2010 (faktiske priser og estimerte for resten av perioden).

Prisene på sjokolade1 og prisene på sjokolade2 kan jeg skaffe - og sammenlikningsprisene som de to skal sammenliknes mot (Y) har jeg.

Men hvordan starter jeg i Excel?

- Oppsett?

- Begynner hvor?

- Har Excel for Windows 2007 (tror kanskje det er Vista...)

- Hvordan gjennomfører jeg dette, steg for steg?

Håper virkelig at en snill og flink person kan hjelpe meg!

På forhånd takk for at du leser dette, og eventuelt hjelper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke veldig peiling på dette, men jeg prøvde meg litt frem...

Jeg har en funksjon som heter "rettlinje", den ga ihvertfall korrekt regresjonstall (heter det det, lenge siden jeg har hatt statistikk?)når jeg la inn noen tall.

Du må begynne med å legge inn verdiene for alle sjokoladene. Deretter plasserer du deg i en tom celle og trykker på funksjonssymbolet (fx). Finn "rettlinje" i boksen du får opp, da får du opp en funksjonsboks.

Marker verdiene for sjokolade1, og legg inn i funksjonen der det står "kjente y". Gjør tilsvarende med verdiene for den du skal sammenlikne med. Legg de inn der det står "kjente x". Når du trykker OK, får du regresjonstallet i regnearket.

Dette er sannsynligvis en elendig forklaring, og jeg er ikke engang sikker på om jeg har svart på det du spurte om, så ta det med en klype salt :)

Skrevet

Det var utrolig flott at du svarte, takk skal du ha! :)

Om jeg er veldig heldig, vil noen andre eksperter svare også, for å få andre innfallsvinkler. Jo flere, desto bedre ;-)

Nå er svaret " i gang".

Skrevet

Litt av spørsmålet blir nå da:

Hva merkes med hva, og hva settes hvor i Excel, når den ene prisserien er "utgangspunktet", den som de to andre skal "stilles opp mot"?

Gjest Fredrik, BI
Skrevet

Skulle gjerne ha hjulpet, men kan ikke det der selv..!

Skrevet
Jeg har en funksjon som heter "rettlinje", den ga ihvertfall korrekt regresjonstall (heter det det, lenge siden jeg har hatt statistikk?)når jeg la inn noen tall.

Du må begynne med å legge inn verdiene for alle sjokoladene. Deretter plasserer du deg i en tom celle og trykker på funksjonssymbolet (fx). Finn "rettlinje" i boksen du får opp, da får du opp en funksjonsboks.

Marker verdiene for sjokolade1, og legg inn i funksjonen der det står "kjente y". Gjør tilsvarende med verdiene for den du skal sammenlikne med. Legg de inn der det står "kjente x". Når du trykker OK, får du regresjonstallet i regnearket.

Hei Eliza,

Vet du hvor denne funksjonen "rettlinje" finnes på engelsk? (Hvor finner jeg den?)

Når du sier "legge inn verdiene": hvor da?

Håper du eller andre kan svare :)

Skrevet

Hva funksjonen heter på engelsk vet jeg dessverre ikke, men jeg fant den under "statistikk".

Med "legg inn verdiene" mener jeg i selve regnearket.

Skrevet

Når du skal sammenligne regresjonen av de 3 sjokoladepris-seriene, kan det da bety at du rett og slett skal sammenligne stigningstallene for regresjonene? Stigningstallet (= a i ligningen y= ax+b) er jo et uttrykk for hvor mye sjokoladeprisen øker per år i perioden 2000-2010.

For å finne stigningstallene for hver sjokoladepris-serie, kan du gå frem nesten slik som nevnt tidligere her: legg inn årstallene i kolonne A, legg inn prisene for sjokolade 1 i kolonne B, prisene for sjokolade 2 i kolonne C og prisene for vare Y i kolonne D.

Deretter klikker du i en tom celle og taster "=". Gå deretter til "Insert" og velg "f(x) function....". Merk av for Statistical og let til du finner SLOPE i lista. Du får da opp en boks hvor du legger inn "known y's" (= sjokoladeprisene for vare 1; merk tallene du la inn i kolonne B) og "known x's" (= årstallene; merk tallene i kolonne A). Nederst i den samme boksen vil "Formual result=" vise verdien for slope (stigningstallet).

Gjør det samme med de to andre pris-seriene.

Hvis du f.eks. får at stigningstallet for vare Y er lik 2 i tidsperioden, mens stigningstallet for sjokolade 1 blir 4, så betyr jo det at prisene for sjokolade 1 øker dobbelt så raskt som prisene for vare Y.

Du kan også finne stigningstallet ved å merke alle tallene du har lagt inn i kolonnene A-D, velge Insert - Chart... og velge XY(Scatter) type diagram. Merk av for at seriene står i columns (ikke rows). Når du får opp diagrammet med årstallene langs X-aksen og prisene langs y-aksen, klikker du et punkt i en av seriene (hele serien skal da auomatisk bli opplyst). Høyreklikk punktet og velg "Add trendline". Regresjonstypen skal være lineær og under Options haker du av for Display equation on chart. Regresjonsligningen kommer da opp i diagrammet. Stigningstallet = a (det tallet som står foran x.).

Skrevet

Takk til dere begge to, og wow, siste gjest, det var detaljert og fint for en som ikke har vært borte i dette før. ;-)

Men gjorde jeg meg riktig forstått, når poenget er:

Prisserien for en av sjokoladene den som de to andre skal sammenliknes mot.

Sjokolade 1 skal på en måte være standarden - den som har de prisene som de to andre skal måles opp mot.

Om dere forsto det slik dere også, da kan jeg høre fortsatt høre på forklaringen til siste gjest?

Takker...

Skrevet
Når du skal sammenligne regresjonen av de 3 sjokoladepris-seriene, kan det da bety at du rett og slett skal sammenligne stigningstallene for regresjonene? Stigningstallet (= a i ligningen y= ax+b) er jo et uttrykk for hvor mye sjokoladeprisen øker per år i perioden 2000-2010.

Storartet.

Men, gjelder dette om jeg har:

a) Prisserie 1: er mitt sammenlikningsgrunnlag, altså de prisene som er mitt standardmål for andre priser, den jeg sammenlikner andre opp i mot

b) Prisserie 2: hvordan ser den ut i forhold til prisserie 1?

c) Prisserie 3: hvordan ser den ut i forhold til prisserie 1?

Forsto du/dere hva jeg mente da?

Hvor puttes de ulike prisseriene i forhold til hverandre da, når prisserie 1 er den som prisserie 2 og 3 skal sammenliknes opp mot?

:-)

Skrevet

Jeg er som sagt ingen racer på dette, og er heller ikke helt sikker på om jeg forstår hva du spør om, men:

Ved å bruke den fremgangsmåten jeg beskrev tidligere kan du legge inn prisserie 1 og prisserie 2 i samme funksjon, så kan du gjøre tilsvarende med prisserie 1 og 3.

Det tallet du får opp da vil våre mellom -1 og 1, der -1 betyr at prisutviklingen har vært totalt motsatt av hverandre. Er tallet 1 betyr det at prisene har reagert helt likt (ikke nødvendigvis samme verdi, bare så det er klart). Sannsynligvis vil du få et (-) 0,ettellerannet siden det ikke er så vanlig at to priser utvikler seg helt likt. Da må du tolke det tallet for å se om det er noen sammenheng eller om utviklingen har vært helt tilfeldig.

Skrevet
Jeg er som sagt ingen racer på dette, og er heller ikke helt sikker på om jeg forstår hva du spør om, men:

Ved å bruke den fremgangsmåten jeg beskrev tidligere kan du legge inn prisserie 1 og prisserie 2 i samme funksjon, så kan du gjøre tilsvarende med prisserie 1 og 3.

Det tallet du får opp da vil våre mellom -1 og 1, der -1 betyr at prisutviklingen har vært totalt motsatt av hverandre. Er tallet 1 betyr det at prisene har reagert helt likt (ikke nødvendigvis samme verdi, bare så det er klart). Sannsynligvis vil du få et (-) 0,ettellerannet siden det ikke er så vanlig at to priser utvikler seg helt likt. Da må du tolke det tallet for å se om det er noen sammenheng eller om utviklingen har vært helt tilfeldig.

Ja, er jo det jeg er ute etter: å sammenlikne prisserie 2 med nr. 1, og så å sammenlikne serie nr 2 med nr. 1.

Begge sammenliknes altså opp mot nr. 1 - fordi det er nr. 1 som er den prisserien jeg vil måle alt annet opp mot: sammenlikningsfaktoren min: idealet: den vi ser på.

Jeg får forsøke dette...takk skal du ha! :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...