Gå til innhold

Hvor mye bråk og tull aksepteres i timene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et spørsmål både til dere som er tilstede i klasserommet (lærere, assistenter, kanskje også elever?) og til dere foreldre som har fått et inntrykk av hvordan det er i klasserommene til barna deres.

Hvor mye bråk er det timene? Hva aksepterer lærerne? Jeg tenker på støynivå, tull, leking med andre ting i timene, vandring rundt i klasserommet og alt slikt.

Dattera mi er ganske stille av seg og hun synes selv at det er for mye bråk og tull i timene. Jeg lurer på om hvordan deres erfaringer er, før jeg tar det opp med lærerne hennes. Hvor mye må hun tåle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom datteren din synest det er for mye støy, ville jeg ha snakket med læreren uansett. Om ikke for noe annet enn å få vite hvor mye støy det egentlig er. Dessuten kan det være greit for læreren å vite hva datteren din tenker.

I klassen til storesøster går det en elev som er sterkt hørselshemmet, så der er det veldig rolig. Merker at de har veldig godt av å "måtte" være stille, og ta hensyn til at andre trenger arbeidsro.

Gjest Purple Haze
Skrevet

I klassen til min yngste sønn var det veldig mye bråk og uro både på barne-og ungdomstrinnet. Sønnen min hadde ofte vondt i hodet, og mente selv det kom av at det var veldig mye bråk i timene.

På et foreldremøte i 5. klasse, kunne kontaktlæreren fortelle at nå hadde elevene blitt roligere, for de brukte nå kun ca 20 minutter på å komme til ro etter friminuttene! Jeg ble sjokkert, og måtte spørre hvor lang tid de brukte tidligere. Tja, noen ganger kunne det gå bort i mot en halvtime.

En skoletime er 45 minutter, så jeg må si jeg ble rystet. Ikke rart norske elever har dårligere læringskurve enn andre europeiske land, hvis dette er vanlig rundt omkring.

Jeg håper selvfølgelig at det ikke er det.

Skrevet

Jeg tolererer lite uro i mine timer. Elevene får ikke reise seg fra plassene sine uten å ha fått lov, de får ikke snakke uten å ha fått lov og de må sette seg med en gang de kommer inn fra pause/ fra hylla si. Dessverre er det mange av mine kolleger som ikke er så strenge på det, og det blir fort for mye støy for meg. Snakk med læreren, men ikke vær dømmende eller gå til angrep med en gang- det forverrer nok bare situasjonen.

Skrevet

Altfor mye støy i norske klasserom, dessverre. Men lærere har jo ikke lov til å kaste elever på gangen. Jeg syns ikke det skal tolereres mye bråk og tull, men litt for mange barn er ikke oppdratt til å høre på voksne personer.

Skrevet

Jeg vil si at så lenge en eneste elev i et klasserom synes det er for mye bråk, så er det det.

However, så er ikke det så veldig mye lærerne egentlig får lov til å gjøre med det, etter som det jeg har forstått. Man kan være streng, men så lenge de ikke vil høre så vil nei'ene fort bli oppbrukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...