Gjest Gjest_Hildegunn_* Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Som emnetittelen sier: Det jeg lurer på er hvor lang tid det vanligvis tar for folk fra de begynner å lete etter bolig (i Oslo gjerne), fra de finner den og flytter inn. Så altså. 1. Hvor lang tid har det tatt deg å finne en bolig som du ønskte å by på? 2. Hvor lang tid tok det før du faktisk vant budrunden? 3. Hvor lang tid tok det før du fikk flytte inn fra A) Du begynte å lete etter bolig og B) du vant budrunden og kjøpte den. Setter kjempestor pris på om folk svarer da dette er ganske viktig for meg i forhold til hva slags valg jeg selv skal gjøre når jeg nå kanskje skal gå og kjøpe for første gang. Vil helst flytte fortest mulig, og flytte inn fortest mulig nå som jeg begynner å lete.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 1. Et år. Kresen + ikke så fryktelig mye penger = lang tid Jeg ville heller bruke tid og finne noe jeg virkelig likte enn å kjøpe noe jeg ikke var fornøyd med. 2. Det var strengt tatt ikke noen budrunde, det var bare jeg som bød. Jeg kjøpte en leilighet som hadde ligget ute for salg lenge, hvor de hadde satt prisen aaalt for høyt (langt over takst..). Og da ble jo folk skremt vekk, og de måtte til slutt "ta til takke med" det jeg bød. 3. Jeg overtok tre uker etter jeg fikk ja på budet. Det er som regel minimum, ettersom det tar tid med papirarbeid og slikt. Jeg flyttet ikke inn før tre-fire måneder etterpå, ettersom badet måtte totalrenoveres, og jeg måtte vente på håndverkere. Siden jeg ikke kunne bo der under oppussingen, ventet jeg med å flytte inn til alt var ferdig. Jeg vil råde deg til å ikke ha for mye hastverk. Ikke kjøp noe du ikke er fornøyd med. Det er dyrt å selge bolig. Du må bo der i tre-fire år for at det skal svare seg å leie framfor å eie.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 1. 1,5 år. Men første runde varte ca 6 mnd, deretter leide vi noen måneder uten å være aktivt søkende. For så begynne igjen. 1 mnd fra vi begynte runde to til vi kjøpte. 2. 6 timer. Da vi først fant noe vi likte la vi inn et agressivt bud med kort frist. Vi var utrolig kresne, men penger var ikke noe problem. 3. to måneder før vi flyttet inn. Dette var etter vårt ønske, og selger var fleksible. Ofte tar det tid å si opp gammelt, ordne flytting, osv. Flyttet inn samme dag som overtakelsen skjedde.
Pupsilure Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 1. Hvor lang tid har det tatt deg å finne en bolig som du ønskte å by på? Ca 2 mnd. før vi fant den vi kjøpte, men hadde bydd på flere før den. En som vi ikke fikk, og en som vi mistet pga forkjøpsrett. 2. Hvor lang tid tok det før du faktisk vant budrunden? Vi tok den på forkjøpsrett i OBOS. Noen dager etter visningen. Bød aldri selv. 3. Hvor lang tid tok det før du fikk flytte inn fra A) Du begynte å lete etter bolig og B) du vant budrunden og kjøpte den. Ca 3-4 mnd fra vi begynte å lete, og var i banken og søkte lån, og ca 1-2 mnd fra vi vant budet.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 1. Hvor lang tid har det tatt deg å finne en bolig som du ønskte å by på? Leilighet 1: Ca en måned Leilighet 2: Ca seks mndr. Tapte da en leilighet i løpet av disse seks mndene. 2. Hvor lang tid tok det før du faktisk vant budrunden? Leilighet 1: Kun jeg som bydde, så 24 timer (var krav om at budet skulle ligge ute så lenge). Leilighet 2: Budrunden varte 3-4 dgr + at den lå ute til forkjøpsrett i overkant av ei uke etter at jeg vant. 3. Hvor lang tid tok det før du fikk flytte inn fra A) Du begynte å lete etter bolig og B) du vant budrunden og kjøpte den. Leilighet 1: Var ledig, så fikk nøklene ei uke etter. Leilighet 2: Ca tre måneder etter vunnet budrunde. Hvor fort du kan flytte inn kommer jo helt ann på om det kreves oppussing, om leiligheten er fraflyttet, når dere får skrevet kontrakt osv. Dette vil du kunne få svar om på visning,
Gjest HildegunnTS Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 Kjøpte alle dere i Oslo? Var dere veldig kresne i forhold til beliggenhet i byen? Jeg er ganske kresen i forhold til størrelse, stille og rolig nabolag og beliggenhet både i byen og i forhold til t-bane nært boligen og kort reisetid til sentrum (under 20 min med banen). Er redd for at det kan ta veldig lang tid før jeg finner noe
Pupsilure Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 Ja, vi kjøpte i Oslo. Vi hadde bestemt oss for et område vi ville bo i, og det er ca 20 minutter med t-banen til sentrum. Vi hadde endel krav som alle leiligheter i dette området oppfylte. Så det var egentlig bare å gå på visning på alle leilighetene som var til salgs her, og så bød vi på de vi syntes var fine og riktig pris Føltes veldig tungt da vi mistet den første til noen med forkjøpsrett, men så spilte skjebnen oss et puss, og plutselig hadde vi tatt fra noen en annen leilighet som vi ikke hadde bydd på engang, og egentlig trodde vi ikke ville ha Men nå er vi strålende fornøyd!! Vi hadde forresten bare 2-3 ukers ansiennitet i OBOS. (syntes forresten veldig synd på de som vant budet på denne leiligheten Vet hvor kjip forkjøpsretten kan være)
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Gest nr 2, svar 16.18 Ja, det var i oslo. Og ja, vi var kresene på område.
Virvel Skrevet 24. september 2009 #9 Skrevet 24. september 2009 1. Hvor lang tid har det tatt deg å finne en bolig som du ønskte å by på? Vi kikket på boligannonser på nettet i en eller to uker, var på én visning (!), og der bor vi nå. 2. Hvor lang tid tok det før du faktisk vant budrunden? Selve budrunden varte vel omtrent seks timer (dagen etter siste visning). 3. Hvor lang tid tok det før du fikk flytte inn fra A) Du begynte å lete etter bolig og B) du vant budrunden og kjøpte den. A: Snaut to måneder B: Ca seks uker Dette var også i Oslo, og vi var kresne (standard på kjøkken/bad, avstand til sentrum, avstand til jobb, kollektivtransport, beliggenhet i forhold til trafikkerte veier/andre støymomenter, butikker i nærheten, ikke selveier (unngå dokumentavgift), godt styrt borettslag+++), selv om vi for så vidt lette i et stort område.
ejoty Skrevet 25. september 2009 #10 Skrevet 25. september 2009 1. Hvor lang tid har det tatt deg å finne en bolig som du ønskte å by på? Først og fremst gjelder det å sirkle seg inn områder man ønsker og bo og følge med der. Etter å ha gjort det dukket opp noen leiligheter vi ville se på etter ca. tre uker. 2. Hvor lang tid tok det før du faktisk vant budrunden? Første leiligheten vi vant budrunden på ble tatt av noen andre på forkjøpsrett. På den vi kjøpte ble budet akseptert dagen etter. 3. Hvor lang tid tok det før du fikk flytte inn fra A) Du begynte å lete etter bolig og B) du vant budrunden og kjøpte den. A) Ca. 3 måneder. B) Ca. 2 og en halv måned. Leiligheter som ser ubebodd ut på bilder kan ofte overtas rimelig fort. De som har selger leiligheten de selv bor i trenger gjerne lenger tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå