Eve Luna Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Jeg har lært meg å strikke og har blitt helt hekta på strikking. Men så så jeg at svigerinne har heklet et par tøfler til seg selv og ble helt tent på de. Nå har jeg lyst å lære meg å hekle. Men er det vanskelig? Er det vanskeligere eller enklere enn strikking? Vil jeg lære det lettere siden jeg kan strikke?
Bex Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Synes ikke det er noe vanskeligere å hekle enn å strikke, nei, men alt avhenger jo av hva du skal lage. Skal du lage firkanter i passe tykt garn er det jo kjempelett, men blonder og sånn med kjempetynne pinner er vanskelig (det har nemlig jeg gjort et mislykket forsøk på...) Det er noen forskjellige teknikker i hekling, fastmaske, kjedemaske og forskjellige staver. Øv på disse på en lapp, og så går det nok greit. Tøfler tror jeg ikke skal være vanskelig (men alt avhenger jo av mønsteret). Kan du ikke få svigerinnen din til å lære deg, da?
Eve Luna Skrevet 24. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2009 Jeg så at det er 3 typer masker som går igjen: Luftmaske, fastmaske og kjedemaske. Er det virkelig så enkelt at hvis man kan disse så kan man hekle? :klø:
Fi Skrevet 24. september 2009 #4 Skrevet 24. september 2009 Jeg har nylig lært meg å hekle (men hater strikking) - og er helt hekta. Jeg lånte først en ABC om hekling på biblioteket, men synes illustrasjoenne om hvordan man hekler ikke var gode nok. Så bestilte jeg Debbie Stoller "Stitch'n Bitch Crochet: The Happy Hooker" av Debbie Stoller, noe som har revolusjonert heklingen min. Boka er veldig god på hvordan hekle, samt har mange kule prosjekter (heller enn de litt trauste og gammeldagse man ofte finner). Jeg synes det er mye lettere å hekle siden man kun har en maske på nålen, heller enn en hel remse. Og så går det mye raskere med hekling. Lykke til!
Bex Skrevet 24. september 2009 #5 Skrevet 24. september 2009 Jeg så at det er 3 typer masker som går igjen: Luftmaske, fastmaske og kjedemaske. Er det virkelig så enkelt at hvis man kan disse så kan man hekle? :klø: Ja, egentlig!
Frk. Stella Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 (endret) Jeg så at det er 3 typer masker som går igjen: Luftmaske, fastmaske og kjedemaske. Er det virkelig så enkelt at hvis man kan disse så kan man hekle? :klø: Sleng på stav også, så er du virkelig igang! Jeg "lærte meg selv" å hekle for et par år siden, jeg hadde OK strikkekunnskaper fra før. Gikk veldig greit! Det første jeg heklet var et enkelt trekantsjal med luftmasker og fastmasker - tykt garn og heklekrok nr 5 tror jeg? brukte Drops hekleskole på nettet til å lære meg maskene. Endret 25. september 2009 av Frk. Stella
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 Jeg lærte meg selv å hekle før jeg lærte å strikke (dvs, lærte det jo på skolen en gang i tiden, men hadde glemt det helt), og jeg synes egentlig det var mye lettere å lære å hekle enn å strikke. Det er ikke alltid helt enkelt med oppskrifter og noen teknikker er nok relativt vanskelige (vanskelig å få det pent i hvert fall), men det grunnleggende er kjempeenkelt. Også går det gjerne fortere å hekle enn å strikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå