Gå til innhold

Begynne å trene på studentidretten - hvordan gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri trent noe organisert før, men har tenkt å begynne å trene litt på et SiOs treningssentre (studentidretten) i Oslo for å kvitte meg med noen kilo (ikke styrke). Men jeg vet ingenting om hvordan man gjør, hvordan apparatene der fungerer, hva jeg trenger å skaffe meg, hvordan jeg kommer i gang osv. Noen som har noen råd å gi meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg har aldri trent noe organisert før, men har tenkt å begynne å trene litt på et SiOs treningssentre (studentidretten) i Oslo for å kvitte meg med noen kilo (ikke styrke).

Hvis du skal kvitte deg med noen kilo kroppsvekt er det kostholdet du må gjøre noe med. Spis på et (moderat) kaloriunderskudd, ellers går du ikke ned. Punktum. Trening er forsåvidt irrelevant for dette (når vi ser bort fra at det fører til økt forbrenning slik at nivået for kaloriunderskudd forskyves litt).

Hvis du er interessert i at de kiloene du blir kvitt primært består av fett og ikke det du måtte ha av muskler, da er det derimot relevant hvorvidt og hva du trener. Og da er det nettopp styrketrening du primært bør bedrive. Litt kardio er vel og bra, men du bør bare bruke det som primær/eneste trening dersom ditt ønske er å ende opp tynn og slintrete og svakere enn du er nå.

Men jeg vet ingenting om hvordan man gjør, hvordan apparatene der fungerer, hva jeg trenger å skaffe meg, hvordan jeg kommer i gang osv. Noen som har noen råd å gi meg?

Drit seriøst i apparater, bruk frivekter, kjør tungt fullkroppsprogram med stang, tre dager i uka. Et av de beste for nybegynnere finner du her: http://startingstrength.wikia.com/wiki/Sta...g_Strength_Wiki

Utstyr du trenger i starten:

Treningsklær

Brukbare sko (flat såle; jeg bruker bare et par helt vanlige Converse-sko).

Vannflaske

Loggbok (jeg finner i hvert fall mye motivasjon i å loggføre alt jeg gjør).

Finn noen som driver med styrkeløft når du trenger å spørre om teknikk.

Kjør litt moderat kardio et par ganger i uka, fortrinnsvis på dager du ikke løfter.

Gjør det der mens du spiser proteinrik kost på et moderat kaloriunderskudd, og fettet kommer til å renne av deg.

Endret av Leifr
Skrevet

Ikke styrke, sto det.

Det du trenger:

Innejoggesko

Treningsbukse (enten lang, eller shorts)

Tskjorte eller langarmet overdel (ikke singlet)

Håndkle (til å tørke svette av apparatene med når du er ferdig)

Vannflaske (viktig! du må få i deg nok væske når du trener)

Du trenger ikke fancy treningstøy. Det holder med helt vanlig t-skjorte, du må ikke ha noe merkegreier eller spesielle sportstskjorter. Om du skal dusje på senteret, trenger du ha med klesskift, håndkle, såpe osv i tillegg.

Du kan be de ansatte om å vise deg hvordan apparatene funker. Ikke vær redd for å spørre, det er det de er der for.

Ellers kan du delta på timer i sal. Disse timene er merket med intensitet/hvem de passer for. Du bør begynne med nybegynnertimene. Det er bare å møte opp utenfor salen når det begynner (du må kanskje være litt tidlig ute på de mer populære tidspunktene, det merker du jo fort).

Skrevet
Ikke styrke, sto det.

Men det er feil tilnærmingsmåte. Med mindre, som sagt, ønsket er å bli slintrete og svak.

Skrevet
Men det er feil tilnærmingsmåte. Med mindre, som sagt, ønsket er å bli slintrete og svak.

Man kan faktisk helt fint gå ned i vekt uten å trene med vekter. Man blir ikke slintrete og svak av å trene spinning, f.eks. Jeg trener aldri ren styrke på lårene, likevel har jeg såpass muskuløse lår at min bestemor tsk tsk'er og mener det ikke er rart jeg framleis er enslig :P Romaskin fører ikke akkurat til pinglete armer det heller. Jeg har tatt av fem kilo det siste året, uten å prøve å slanke meg engang, eneste jeg gjorde var å begynne å trene litt mer.

Skrevet

Klær. Sko. Medlemskort.

Gå på spinning. Intense timer, mange svette jenter i stramme klær, motiverende musikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...