Gjest Gjest_marita_* Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Jeg har bestilt en foundation fra strawberrynet. Det står at jeg må betale toll for denne, men på toll.no står det at sminke er tollfritt. Hvordan går jeg frem for å slippe å betale tollen?
Gjest Elfrida Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Det er ikke moms du skal betale da? Når man kjøper ting fra utlandet og summen er over 200,- er det momspliktig, og du må betale moms og et gebyr.
Solbærsaft Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 På denne siden kan du regne ut hva du må betale i moms + evt toll på varer du bestiller fra utlandet. Super side! http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCal...;epslanguage=NO Du skriver inn hva slags type vare det er snakk om, summen du betaler for varen og klikker på den røde knappen. Da får du vite hvor mye som skal betales i toll og moms. Eller om du slipper å betale .
Gjest ts Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Det er ikke moms du skal betale da? Når man kjøper ting fra utlandet og summen er over 200,- er det momspliktig, og du må betale moms og et gebyr. Det står: pris fortolling (inkl MVA): 106,00 utlagt MVA: 60,00 Jeg synes dette var mye for en krem som kostet 250..
Solbærsaft Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 Toll 0,00 Tollfri vare. Merverdiavgift 62,50 25 % av 250,00 (varer). Sum etter fortolling 312,50 Varer + mva Kosmetikk er tollfritt, men hvis varen koster mer enn 200 kroner, så må du betale 25% mva av hele beløpet (prisen på varen + frakt) sånn som det står på linken jeg ga deg.
Gjest ts Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 Toll 0,00 Tollfri vare. Merverdiavgift 62,50 25 % av 250,00 (varer). Sum etter fortolling 312,50 Varer + mva Kosmetikk er tollfritt, men hvis varen koster mer enn 200 kroner, så må du betale 25% mva av hele beløpet (prisen på varen + frakt) sånn som det står på linken jeg ga deg. Ja, så de 60 kronene er greie, men hvorfor skal jeg betale 106 i tillegg??
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 De 106 er gebyr til Posten Les på posten.no om fortolling
Gjest ts Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Ok takk:) Er dette noe nytt? Det hadde jo vært billigere å kjøpe den kremen i norge jo!
Jerle Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 Av Strawberrynet får du igjen dette da. Er bare å sende kopi av fakturaen til de, så vil de betale tilbake pengene. De gjorde i alle fall det før, men jeg har ikke selv prøvd å få igjen noe.
Miko Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 Av Strawberrynet får du igjen dette da. Er bare å sende kopi av fakturaen til de, så vil de betale tilbake pengene. De gjorde i alle fall det før, men jeg har ikke selv prøvd å få igjen noe. Det gjør de fortsatt. Det samme gjør feelunique. Det finnes en haug av innlegg om det under kategorien Velvære, hud, hår og kosmetikk.
Gjest Gjest_luna_* Skrevet 27. september 2009 #11 Skrevet 27. september 2009 Ok takk:) Er dette noe nytt? Det hadde jo vært billigere å kjøpe den kremen i norge jo! Det er ikke noe nytt, men det posten kanskje ikke er helt flinke til å informere om er at du kan velge å selv stikke på tollkontoret og fortolle+ hente varen selv. Da jeg bodde i Oslo gjorde jeg alltid det av prinsipp fordi jeg ikke ville gi fra meg penger til posten..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå