Gå til innhold

Hva penger har jeg rett til fra Nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har ikke jobb.

Jeg søker hele tiden ,men jeg får liksom ingenting.

Nå begynner dette å bli et problem. Husleia skal betales snart, og jeg hadde regnet med å være i jobb "by now", men akk...

Ikke har jeg særlig mye råd til å ta kurser heller.

Bør jeg kontakte Nav? Også når jeg ikke vet hvor lenge jeg blir å være arbeidsløs?

Mi del av leia er sånn ca. 4-5000kr, vil NAV kunne dekke dette?

Jeg synes det ville være litt teit å måtte låne penger av venner/familie/samboern for å betale leie, lissom :/

EDIT:

Kan forresten nevne at jeg er statsborger i et EU-land, men har bodd i norge i over 12 år, så jeg har alle de samme rettigheter som en norsk statsborger.

MEN.

Vil dette ha noe å si når jeg søker på dagpenger?

Endret av LilleLu
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du arbeidet før? Da kan du ha rett på arbeidsledighetstrygd. Hvis ikke må du ta kontakt med sosialtjenesten på NAV

Skrevet

Du må jo selvsagt gi informasjon om hvor mye du har jobbet og hva du har tjent i det siste, eller om du har gått fra student til ledig osv.

Skrevet

Jeg har gått på skole, men har ingen vgs-utdannelse.

Jeg har jobbet som vikar, men hørte at nav ikke teller dette som en "ordentlig" jobb? Er dette sant?

Skrevet
- Jeg har ikke jobb.

- får liksom ingenting.

- for å betale leie, lissom :/

- jeg har alle de samme rettigheter som en norsk statsborger.

- jeg søker på dagpenger?

Jaa, du.

Skrevet
Jeg har jobbet som vikar, men hørte at nav ikke teller dette som en "ordentlig" jobb? Er dette sant?

Hvor har du hørt det?

For å ha rett på dagpenger må du ha tjent over et visst beløp forrige år. Jeg er arbeidsledig, hadde tidligere et ettårig vikariat og fikk nå dagpenger uten problemer. Grunnen til at du ikke får noe er vel at du tjente for lite på vikariatet ditt.

Skrevet
Jaa, du.

JA, det var jo en konstruktiv post?

Jeg skjønnte ikke helt vitsen med å sitoere noen av setningene mine uten å ha noe å komme med.

Ja, jeg søker jobb, nei, jeg har ikke fått napp enda, ja, jed lurer på hva rettigheter jeg har for dagpenger.

Men det tror jeg liksom på en måte at vi skjønnte?

Skrevet

Kommer an på hvilken inntekt du hadde i 2008, evt. til sammen i 2006, 2007 og 2008 om du får dagpenger eller ikke.

Ellers står det mye om rettigheter http://www.nav.no/180208.cms

Og naturligvis teller vikariat/deltidsjobber på lik linje med faste jobber.

Skrevet

Jeg har gått på skole i alle andre år, og har ikke en gang hvis du slår sammen alle lønninger jeg noensinne har fått, tjent nok til å nå grensen på den nettsiden...

Hva faen... Må man være rik for å få fattigpenger nå også!? Hva skjer med dette luselandet!?

Skrevet

Unnskyld meg. Dagpenger er faktisk en rettighet man tjener seg opp ved å være i jobb. De skal erstatte tapt inntekt. Og det har du ikke. Har du vel?

Du får gå på sosialen. Og være mer aktiv i forhold til jobbsøking.

Skrevet

Jeg er så aktiv jeg bare kan!

... Og jeg trodde at dagpenger og sosialstøtte var det samme?

Hvor kan jeg lese mer om sosialen? Eller henvende meg?

Skrevet
Jeg har gått på skole i alle andre år, og har ikke en gang hvis du slår sammen alle lønninger jeg noensinne har fått, tjent nok til å nå grensen på den nettsiden...

Hva faen... Må man være rik for å få fattigpenger nå også!? Hva skjer med dette luselandet!?

Glitrende eksempel på noen som er lite reflekterte og har dårlig grep på verden rundt seg.

Hvis det hadde bare vært å knipse for å få dagpenger hadde det vært mange flere som ikke hadde jobbet. At du søker jobber er nå vel og greit, men for alt vi vet søker du ikke godt nok, og uansett om du gjør det er det alltid noen andre som ikke søker godt nok. Hvis disse i tillegg ikke hadde jobbet før de ble ledige hadde det vært en stor skokk med nyutdannede studenter som levde på statens penger i enda flere år.

Skrevet

Unnskyld MEG, men det er da aldri noen som har lært meg dette, og ikke regnet jeg med at jeg kom til å måtte lære det heller.

Og hvis jeg måtte lære det, hadde jeg på en måte regnet med at det ville skje gjennom en eventuell arbeidsgiver nær enden av en jobbkontrakt eller noe...

Jeg skjønner poenget ditt, du som skrev forrige svar, men er det vits å være så syrlig fordet om?

Jeg mener ikke å høres ut som en følsom unge nå, men det går altså helt fint an å få fram et synspunkt på en nøytral, vosken og moden måte uten å måtte komme med uttalselser som "Glitrende eksempel på noen som er lite reflekterte og har dårlig grep på verden rundt seg."

Sånt er simpelthen unødvendig, og jeg trodde de fleste kastet av seg den typen "nå virker jeg kulere/smartere/mer med enn deg fordi jeg fornedrer det du sier" typen attitude.

Jeg ba om hjelp, og hvis du ikke hadde noe konmstruktivt å si kunne du likevel gjerne latt vær å svare.

Men, slapp av.

Når jeg føler for å få hvor flink jeg er å søke jobb, og forsåvidt hele mitt syn på verden dømt på et lite innlegg, så vet jeg hvem jeg skal komme til.

Skrevet

Tror kanskje du mistet noe av sympatien med dette utsagnet ditt:

Gjest Gjest_Timia_*
Skrevet

Jeg synes dere er unødvendig harde mot TS. Hun skriver jo at hun trodde dagpenger og sosialstøtte var samme sak. Det er ikke alle som har like bra oversikt over de forskjellige støtteordningene. Og det er ikke rart hun reagerte hvis hun trodde hun måtte tjene over et visst beløp for å få sosialstøtte.

Skrevet

Hvordan kan du kreve at vi andre skal komme med synspunkter på en nøytral, voksen og moden måte når du selv legger lista så lavt?

Ring NAV og snakk med dem der!!!

Skrevet
Jeg synes dere er unødvendig harde mot TS. Hun skriver jo at hun trodde dagpenger og sosialstøtte var samme sak. Det er ikke alle som har like bra oversikt over de forskjellige støtteordningene. Og det er ikke rart hun reagerte hvis hun trodde hun måtte tjene over et visst beløp for å få sosialstøtte.

Men å angripe Norge som land viser et visst tegn til idioti, da vi har verdens beste støtteordninger for alle typer mennesker, kanskje med unntak av rehabilitering av rusmisbrukere. En hver klagende nordmann skulle prøvd å vært gravid og arbeidsledig studerende alenemor med et kreftsykt barn i USA eller Sør-Europa.

Skrevet

Du kan og vet ingentingom hvordan det med dagpenger fungerer.

Det er helt greit å spørre. Men du trenger da ikke bli ufin bare fordi det ikke er så lett å få dagpenger som du har trodd.

Det er greit at du visste og ikke kunne noe om dette. Men du trenger da ikke kalle Norge et luseland fordi du ikke har rett på dagpenger! Tenk på alle de landene som ikke har dagpenger en gang du!!!

Som en annen over her sa så er dagpenger noe man opparbeider seg rett til.

Man må ha hatt en inntekt og så mistet den for å få dagpenger. Dagpenger er en slags erstatning/hjelp mens du er mellom jobber.

En person som aldri har jobbet har heller ikke hatt noen inntekt.

Jeg kan forstå at det føles vanskelig å skulle forsørge seg når man er ung og ikke går på skole og heller ikke får jobb. Men i Norge så er det da sosialen kommer inn i bildet. Du kan da søke om sosialstønad - som er noe annet en dagpenger for arbeidsledige. Sistnevnte må du som sagt ha opptjent deg rett til.

Når du søker om sosialstønad må du være klar over at de vil vite veldig mye om deg. Hvor du bor, hva alt koster og hvilke muligheter du har til å begrense utgiftene dine.

Lykke til da TS.

Skrevet

Er det så mye bedre i det landet du kommer fra??? Man kan ikke bare komme til Norge å forvente at man skal forsørges av samfunnet.

Ellers er det en dårlig å lite gjennomtenkt løsning å flytte for seg selv uten å ha en sikker inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...