Gjest Okinawa Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Hei. Jeg driver å skal ned i vekt. Jeg må bruke ergometersykkel. Jeg er veldig overvektig, er 114 kg fordelt på 168 cm Har en ergometersykkel, og en diskusjon med mannen min gående. Han sier jeg skal ha så lav motstand på sykkelen at jeg GREIER å sykle i 30 minutter, minst. Han mener pulsen kan ligge på rundt 100. Jeg mener det ikke er vits, da kan jeg like godt ligge på sofaen. Forde når motstanden er så lav at jeg GREIER 30 minutt, og puls tallet driver å ligger mellom 105 og 115, da er jeg hverken svett, rød i fjeset, annpusten eller noe etter 30 minutt, bare litt gele i beina. Men jeg mener at da er det bedre å stille motstanden ett hakk opp, og ha en puls på 150, og sykle 13-15 minutt, og bli svett og rød i fjeset og skikkelig annpusten..... Hvem av oss har rett? Jg er utrent som bare det, og "eier ikke styrke" i beina.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Å trene med lav intensitet er mye bedre enn å ligge på sofaen. Så der har du helt feil, og din mann rett. Men du forbrenner faktisk like mye ved en lang, rolig økt, som ved en kortere, hardere økt. Å sykle rolig i en halvtime forbrenner like mye som å sykle fort i et kvarter. Om du vil trene kondisjon, altså øke utholdenheten, er det effektivt å trene intervaller, altså trene hardt i et par minutter, så roe ned i et par minutter, så hardt igjen, osv.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Både du og mannen din har rett... Du bør ha både roligere og hardere treningsøkter. MEN: I begynnelsen anbefaler de fleste å ha flest rolige treningsøkter, der du trener med 50-70% av makspuls (som for min del er under 120). Det beste målet er at du skal kunne snakke mens du trener. Det sies at for å oppnå en helseeffekt av treningen, bør det trenes i minst 30 minutter, så der for ville jeg satset på en motstand/tempo som gjorde at jeg kunne sykle i minst 30 minutter... helst 45 minutter eller mer. Når du så blir i litt bedre form, ville jeg anbefalt deg å satse på litt intervalltrening. Sykle rolig i 10 minutter, 2 minutter med høyere motstand/tempo, sykle rolig i 4 minutter, 2 minutter med høyere tempo/motstand... osv Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen. Der står det: Ved å trene nokså rolig (med puls som er 50-70 prosent av makspuls) forbrennes halvparten fett og halvparten karbohydrater. Ved å trene hardt (med puls over 80 prosent), forbrenner kroppen for det meste karbohydrater Og litt senere i artikkelen står det: For å få et positivt forhold til å trene over tid, bør utrente som skal ned i vekt starte med rolig kondisjonstrening. Man skal kjenne at man blir varm, puste litt tyngre enn normalt, og kunne føre en samtale uten problemer. Eksempler på rolig trening for utrente er å spasere i raskt tempo, eller jogge sakte. Utrente kan trene rolig i minst 30 minutter for å oppnå bedre helse, kondisjon og vektreduksjon.
Leifr Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Det er ikke treninga man går ned i vekt av. Man går ned i vekt ved å spise litt mindre enn man forbrenner. Punktum. For å kvitte seg med fett mens man beholder mest mulig muskelmasse er det best å trene skikkelig styrke mens man spiser på et moderat kaloriunderskudd. Kardio som supplerende trening er fint.
Marblecake Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 Hei. Jeg driver å skal ned i vekt. Jeg må bruke ergometersykkel. Jeg er veldig overvektig, er 114 kg fordelt på 168 cm Har en ergometersykkel, og en diskusjon med mannen min gående. Han sier jeg skal ha så lav motstand på sykkelen at jeg GREIER å sykle i 30 minutter, minst. Han mener pulsen kan ligge på rundt 100. Jeg mener det ikke er vits, da kan jeg like godt ligge på sofaen. Forde når motstanden er så lav at jeg GREIER 30 minutt, og puls tallet driver å ligger mellom 105 og 115, da er jeg hverken svett, rød i fjeset, annpusten eller noe etter 30 minutt, bare litt gele i beina. Men jeg mener at da er det bedre å stille motstanden ett hakk opp, og ha en puls på 150, og sykle 13-15 minutt, og bli svett og rød i fjeset og skikkelig annpusten..... Hvem av oss har rett? Jg er utrent som bare det, og "eier ikke styrke" i beina. Når du er så utrent vil alltid musklene i beina være det som står i veien, man må bare holde på en stund før dette blir bedre. Når jeg først begynte kjørte jeg ganske så lett, men jobbet meg gradvis oppover på både motstand og tid. F.eks første tiden skulle jeg holde meg over en viss fart, så økte denne + tiden underveis. Det er ikke bra å starte for hardt, da vil du bare få belastningsskader og du kan komme til å slutte å trene. Det finnes ikke noe en fasit for hva som faktisk er best av moderat tempo men lengre tid, eller kortere tid men mye hardere tempo, fordi det er altfor mange variabler. Jeg bruker å kjøre begge deler fordi intervall trening etter det jeg har lest/snakket med trenere om, forbrenner karbohydrater, mens langsom trening brenner mere fett iforhold til hverandre. Det handler om å klare å tømme glukoselagrene også, bli kvitt karbohydratene så man begynner å brenne av fettet. For hardt igjen med for lite næring så vil det begynne å brenne av proteinet (muskel) noe som man absolutt ikke vil. I begynnelsen bør du nok heller bare starte opp sakte, å bygge opp muskelaturen i beina. Ett godt kosthold med variert trening er utentvil det som funker best, og da mener jeg også styrke trening 2-3 ganger i uka + kardio en 2-3 ganger i uka.
Gjest Elfrida Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 Jeg tror det er lurt å gjøre mest av det man syns er morsomst, for å holde motivasjonen oppe. Noen liker å slite litt, mens andre mister mye motivasjon av det, og da kan det være lurere å begynne skikkelig lett.
Chanel.No5 Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 (endret) Jeg tror det er lurt å gjøre mest av det man syns er morsomst, for å holde motivasjonen oppe. Noen liker å slite litt, mens andre mister mye motivasjon av det, og da kan det være lurere å begynne skikkelig lett. Enig. Begynn forsiktig, ikke skrem vekk en treningsglede ved å presse deg for hardt. Øk jevnt og trutt med intensitet og lengde og se at motivasjonen øker sammen med at du ser fremgang og resultater! Dette vil gi deg effektv trening! Endret 23. september 2009 av Lotte27
Glynis Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Jeg mener det ikke er vits, da kan jeg like godt ligge på sofaen. Forde når motstanden er så lav at jeg GREIER 30 minutt, og puls tallet driver å ligger mellom 105 og 115, da er jeg hverken svett, rød i fjeset, annpusten eller noe etter 30 minutt, bare litt gele i beina. Her synes jeg du har helt feil tilnærming, og har misforstått treningseffekt og progresjon. Hvis fokuset ditt hver gang du sykler er å greie 30 minutter på sykkelen, merker du etter hvert at du kan øke både tempo og motstand på sykkelen. Du skal ikke ha det så lett som en søndagstur, men du skal øke nok til at du blir svett og anpusten. Jo mer du sykler, jo fortere og tyngre kan du sykle, og da får du en veldig god treningseffekt på 30 minutter. Hvis ikke det er ekstremt hard intervalltrening i motbakker synes jeg ikke 13 minutter er bra nok hvis du virkelig vil ned i vekt/få bedre utholdenhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå