Gå til innhold

Over en lav kam..

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja i dag hørte jeg en mann som sa at noe "var over en lav kam" :ler: Den varianten har jeg ikke hørt før!

Det er tydelig at mange ikke tenker over hva de sier, hvis de ikke mener å være morsomme, da. Har du hørt om rykter som sprer seg som varmt hvetebrød i tørt gress? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med å snakke så mye feil, er jo at det til slutt "sitter" og så er det ingen som husker hva det opprinnelige er lenger.

:Nikke:

Det er sant.

Når det er sagt så må jeg si det er skremmende hvor lite ordtak og slikt dagens unge kan ... Iallfall om man kan dømme ut i fra et tv-program jeg så der noen unger skulle fullføre ordtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å snakke så mye feil, er jo at det til slutt "sitter" og så er det ingen som husker hva det opprinnelige er lenger.

Veldig enig. Irriterer meg grønn over alle som sier "klar som et egg". Har du noen gang sett et klart egg? Nei, det er ikke egget som er klart, men eggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at endel sier ordtak "feil" med vilje enten bare for å krydre språket, endre betydningen eller andre årsaker.

Så når du tror at noen er uvitende når de sier "vi får reise hjem og snu kjerringa" så er det jo en fare for at du selv er den uvitende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et utslag av at vi blir lei av å gjenta de samme ordspråkene gang etter gang. Men tilslutt er det vel ingen som vet hva det var opprinnelig.

Selv sier jeg "som hakka møkk i tørt gress", "hoppe i det sure eplet" og "lykken står den kjekke veps".

For ikke å glemme: "Nå er rådyra gode".

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Mange uttrykk som har oppstått av misforståelser også, "Ugler i mosen" feks kommer egentlig fra dansk, "ulver i mosen" dvs ulver i myra. Språket utvikler seg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På treningsforumet er det en som må velge "mellom to vonder". Og nei, det er ikke ment som et festlig ordspill, det er bare regelrett feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det som plommen i salaten, jeg! ;)

Får håper det er en fruktsalat da :ler:

Har sett mange rarer forslag her på KG, men kommer selvfølgelig ikke på dem nå. Utrolig mange måter å skjære med en kam på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Veldig enig. Irriterer meg grønn over alle som sier "klar som et egg". Har du noen gang sett et klart egg? Nei, det er ikke egget som er klart, men eggen.

Haha, nå må jeg spørre, heter det virkelig ikke "klar som et egg"??

Jeg følte meg rimelig sikker på språk og ordtak, men den der var jeg ikke klar over at var feil isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...