Gå til innhold

Vil ikke ha middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gutt på snart halvannet år som aldri spiser middagen jeg lager til han hjemme. Jeg har prøvd å lage med meste, og det eneste han spiser er pannekaker, brød eller barnegrøt!!

Jeg har prøvd å være tålmodig, han får det samme som oss, men han vil ikke ha!! Kan ikke fortsette å gi han barnemat på glass hele livet... Han bare spytter ut eller kaster maten på gulvet, er ikke interessert. Har dere noen tips til meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan får han servert maten når han spiser det samme som dere kontra når han spiser middagsglass?

Dersom har får maten fra glass servert direkte fra glasset ville jeg putta den vanlige middagen oppi et glass og sett om det gjorde noen forskjell.

Men han er bare halvannet år, så du bør ikke bekymre deg for at han skal spise Hipp eller Småfolk resten av livet. Om 14 år snakker du nok om at han spiser dere ut av huset :):ironi:

Skrevet

Min 3-åring spiser heller ikke middagsmat. Han spiser mer og mer, men fortsatt er han langt unna ordentlig middag.

Skrevet (endret)

Jeg har en 3-åring som ikke vil ha middag, og da er det all slags varmmat han reagerer på.

Men de blir veldig fine med brødmat også altså ;-)

Men til ditt problem, kanskje det er for mye smak på hjemmelaget mat i forhold til glassmat

Endret av Chiquita
Skrevet

La ham plukke og pille på maten mens du lager den, hvis det går an. Plutselig putter han noe i munnen og liker smaken (mindre press i en sånn situasjon enn ved bordet). Ellers vil jeg si at foreldrene bestemmer hva som står på bordet, barna bestemmer hva de spiser. Jeg har ikke tro på å tvinge i unger mat. Slowly slowly catchee monkey ;)

Skrevet

Barn trenger ofte å smake nye ting mange ganger før de begynner å like det.

Vi hadde forøvrig en periode i sommer hvor sønnen vår nektet å spise brødmat (han var da halvannet år gammel), og da gav vi ham middagsmat eller havregrøt istedet. Det gikk over etter at han begynte i barnehagen igjen og så at de andre barna spiste brød.

• 2 uker senere...
Skrevet

Du har nok rett i at han trenger å smake på ting mange ganger. Han er nok litt kresen han lille her... :) Vi spiser sammen, og jeg har prøvd å la han spise selv. Men han spiser mest hvis jeg moser maten sammen og gir med skje.

Veldig glad i brødmat, veeeldig lite glad i middag, og spesielt grønnsaker. Nå har han for sikkerhets skyld den siste uken begynt å si "æsj!" når han får servert middag :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...