Gjest Rettpåsak Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Hver gang jeg bruker tresleiva i havregrøten så blir det masse havregrøt sittende igjen på sleiva. Hvordan unngår jeg dette? Er det bedre med plastikksleiv?
Lancelot Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Putte sleiva i vann i oppvaskkummen, så løsner grøtrestene. Plastikksleiva vil det også bli grøtrester på, men er enklere å rengjøre.
Gjest Spinell Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Hvis du sverger til tresleiv: Skaff deg en slikkepott i silikon, og skrap grøtsleiva med den.
Gjest Elastica Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Hva med å bare vaske den? God gammeldags holde grøtsleiv under vann og bruke oppvaskbørste og zalo? Hverken hokus eller pokus? Hva gjør du med andre ting du får matrester på? Slikker det av? :klø:
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Hva med å bare vaske den? God gammeldags holde grøtsleiv under vann og bruke oppvaskbørste og zalo? Hverken hokus eller pokus? Hva gjør du med andre ting du får matrester på? Slikker det av? :klø: He, he, he. Tresleiver er vanskeligere syntes nå jeg. Plast er myyyye bedre.
Gjest Rettpåsak Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 Skal kjøpe meg ei ny sleiv i plast nå
Gjest Eurodice Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 Skal kjøpe meg ei ny sleiv i plast nå Kjøp gryteskrubber i samme slengen, bruk det istedenfor å ødelegge oppvaskbørsten med skrubbing.
Gjest Faderen Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Vann og tid er to ting som ikke skal undervurderes. Samt en børste som ikke har for tett bust. Grovbørst litt med en gang, sett i vann og la gjerne stå noen minutter eller en time eller mer. Børst igjen. Mange liker nok ikke klinet det er med sånt, men jeg er vant til å bruke børste, vann og tid. Styrer man en bolig må man forvente å ta i hva som helst med fingra - de er jo bare å vaske til slutt.
Gjest Rettpåsak Skrevet 29. september 2009 #9 Skrevet 29. september 2009 Hva hvis sleiva er av metall?
Gjest Elastica Skrevet 29. september 2009 #10 Skrevet 29. september 2009 Vaske med kost, såpe og vann? Eventuelt slikke-den-ren-metoden, sverget til av mange hundeeiere.
Gjest Rettpåsak Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 Hva hvis sleiva er av metall? Noen som vet?
Gjest Eurodice Skrevet 1. oktober 2009 #12 Skrevet 1. oktober 2009 Hva hvis sleiva er av metall? Du kan da ikke mene dette seriøst, at du er så uvitende at du ikke vet hvordan du skal vaske opp og skrubbe vekk matrester?
Gjest Elastica Skrevet 1. oktober 2009 #13 Skrevet 1. oktober 2009 Noen som vet? Legge den i en maurtue i en fjorten dagers tid?
Gjest SmallTalk Skrevet 3. oktober 2009 #15 Skrevet 3. oktober 2009 Hva er det du lurer på da? Om du må vaske sleiva, hvordan du vasker den eller hvordan du unngår at grøten setter seg fast under koking? Men kort sagt: -Du må vaske sleiva etter bruk. -Du vasker den med kost og såpevann. Og skyller av det værste før du begynner å vaske den med kosten, og skyller av sleiva etter at den er vasket. -Det er ikke noen måte å unngå at grøten fester seg til sleiva. Det du kan gjøre er å ta en slikkepott, og dra at grøtrestene fra sleiva når grøten er ferdig kokt. Da slipper du å kaste mat, og du slipper resten som sitter fast. Forøvrig så lønner deg seg å legge brukte kjøkkenredskaper i vann slik at ting ikke setter seg fast. (Jeg antar at vi er sånn ca like gamle, og da er spørsmålet mitt: Hvor var du i heimkunnskapstimene på skolen?)
Gjest Rettpåsak Skrevet 4. oktober 2009 #16 Skrevet 4. oktober 2009 (Jeg antar at vi er sånn ca like gamle, og da er spørsmålet mitt: Hvor var du i heimkunnskapstimene på skolen?) Har skjønt hvordan man vasker ei sleiv ja, men vil helst unngå det så langt det er mulig. Derfor jeg har bytta ut alle tresleivene med plastikksleiver nå, men er metallsleiver like enkle når det kommer til matrester som plastikksleiver? Ang. heimkunnskapstimene så var det et veldig godt spørsmål;D
Gjest SmallTalk Skrevet 4. oktober 2009 #17 Skrevet 4. oktober 2009 Har skjønt hvordan man vasker ei sleiv ja, men vil helst unngå det så langt det er mulig. Derfor jeg har bytta ut alle tresleivene med plastikksleiver nå, men er metallsleiver like enkle når det kommer til matrester som plastikksleiver? Ang. heimkunnskapstimene så var det et veldig godt spørsmål;D Med tanke på at metallsleiver kan bli veldig varme dersom de blir stående i varme ting, så er plastsleiver mest egnet. I tillegg så er det ikke spesielt lurt å bruke metallregskaper til matlaging pga at metall mot metall kan slite på kjeler og andre kokekar. Også er jo plastdingser mye billigere, da. Det er forresten ikke til å unngå at du må vaske kjøkkenredskapene. Jeg tror ikke du har lyst til å vite hvor mye bakterier det blir på dem dersom du ikke gjør det. Det er også derfor man skal bruke så varmt vann som mulig. Angående heimkunnskapen, så virker det som om du burde deltatt i timene. Det hadde spart deg for mye hodebry.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2009 #18 Skrevet 4. oktober 2009 Det er to måter å unngå å vaske/skrubbe oppvask på (vel 3 ... come to think of it ...) 1) Engangs service - spis og kast. Ferdig grøt fra fjordland 2) Oppvaskmaskin - blir det ikke rent første gangen (for du gidder ikke skylle først) kjør igjen og igjen og igjen de ca 100 gangene som må til 3) Med det samme du er ferdig med pannen/sleiven: tøm ut restene, fyll halve pannen med glovarmt vann, ha i rikelig med oppvaskmaskin middel, fyll pannen opp med glovarmt vann mens du rører rundt med sleiven. La pannen stå med vann og sleiv i minst 10 minutter.
Gjest Eurodice Skrevet 4. oktober 2009 #19 Skrevet 4. oktober 2009 Har skjønt hvordan man vasker ei sleiv ja, men vil helst unngå det så langt det er mulig. Derfor jeg har bytta ut alle tresleivene med plastikksleiver nå, men er metallsleiver like enkle når det kommer til matrester som plastikksleiver? Ang. heimkunnskapstimene så var det et veldig godt spørsmål;D Jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet. Her har du fått inngående forklaring fra flere om rengjøring av kjøkkenredskaper, men du har ennå ikke forstått at de må vaskes etter bruk. Du skriver at du vil unngå det så langt som mulig. Har du fobi mot å vaske opp, synes du det er motbydelig? Da er det i hodet ditt problemet sitter. Det blir dyrt for deg hvis du må kaste ting etter bruk, men har du økonomi til det, er det vel greitt.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2009 #20 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet. Her har du fått inngående forklaring fra flere om rengjøring av kjøkkenredskaper, men du har ennå ikke forstått at de må vaskes etter bruk. Du skriver at du vil unngå det så langt som mulig. Har du fobi mot å vaske opp, synes du det er motbydelig? Da er det i hodet ditt problemet sitter. Det blir dyrt for deg hvis du må kaste ting etter bruk, men har du økonomi til det, er det vel greitt. Hvis Rettpåsak som meg hater oppvask og foretrekker lettvinte løsninger så forstår jeg godt at skrubbing av sleiv ønskes unngått. Kan det være så enkelt? Man trenger ikke være en gris fordi om man hater oppvask ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå