Gå til innhold

kleskode på utstilling?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sandra_*
Skrevet

Hei alle dyreeiere! :)

Jeg og min kjære hund skal på vår første utstilling til helgen og gleder oss veldig :)

MEN, hvilke klær skal jeg gå i??

Er det noen spesielle klær man ikke skal stille i?

Sikker mange som synest dette var et dumt spm, men har ikke stillt ut før- så det er et seriøst spm fra min side..

Håper noen erfarne der ute kan hjelpe meg å svare på dette...

Mvh

Sandra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt ingen kleskoder. Gå i hva du vil. De fleste går i helt vanlige klær.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Jeg vil si at det varierer litt med hva slags hund du har, og syns ofte det er sånn at jo mer stell/klipping etc det er med hunden i forkant, jo "finere" kler handlerne seg;) Rent og pent, men ikke for pyntet pleier jeg å tenke, og ikke de samme fargene som hunden. Jeg har en hund som er brun og hvit, og pleier å gå i type mørke bukser og mørk topp (svart) slik at hans farger blir fremhevet, men tenker ikke så mye på hvordan klær det er, så lenge det ser greit ut... Med en del av de "sporty" jaktrasene, som setter, retrievere osv er det også en del som går i "turbukser" o.l og det er også helt greit.

Også bør man unngå store utringninger, masse smykker og høye hæler;) Det er ikke deg dommeren skal se på...

Skrevet

Mange kler seg litt pent på utstilling, særlig hvis det er innendørs. Utendørs har jeg sett at noen kler seg litt pent, andre går i turklær og sånt.

Det du bør tenke på er hvilken farge hunden din er. Er den svart, ikke gå i svart bukse. Da blir hunden din "usynlig" når du står bak den, f.eks. Dommeren ser ikke konturene av hunden så godt da. Bruk bukser som er i en annen farge. Er hunden lys, bruk mørke bukser og omvendt.

Du og hunden utgjør en helhet som skal presentere seg på best mulig måte for dommeren. Derfor er det ikke likegyldig hvilket inntrykk du selv gir. Er man selv slaskete kledd, vil man som helhet gi et dårligere inntrykk enn om eier er pent kledd.

Gjest Gjest_Sandra_*
Skrevet

Tusen takk for svar, tips og gode råd! :)

Hunden min er en pomeranian.

Er det greit å gå i tights og tunika?

Ellers tar jeg på meg svart bukse og dressjakke bare.

Skrevet

Hei

Hvorfor ikke kle seg ut som din hund?

Det hadde jo vært utrolig kult.

Har du sett 101 dalmatinere tegnefilmen? På begynnelsen så ser jo Pongo ut av vinduet å ser masse hunder gå tur med eierne og hunden ser akkurat ut som eierene.

Skrevet

Siden du har en så liten hund så ville jeg vel hatt på mest mulig diskrete klær, fx dressjakke / bukse eller pent knelangt skjørt. Jeg ville ikke valgt noe flagrende / fargesterkt som topp, fordi da vil dommeren bli distrahert fra å konsentrere seg om hunden sine bevegelser, fordi det er en flagrende topp i øyehøyde. Også fordi du skal stille på bord, og toppen din kommer til å utgjøre bakgrunnen på hunden når den bedømmes. Alle klær er i utgangspunktet ok, men jeg ville unngått sterke farger og mye flagring. Jeg ville også unngått å kle meg ut som en pomme, som foreslått over^-^

Har inntrykk at miniatyrrasene har mer 'fancy' førere i ringen. Der er drakter, høye hæler og tynne strømper vanlig. Går du til shæferringen er det tur/jakt klær som ruler.

Ang. hæler, hvis du alltid bruker det, så gå for det, men husk at du skal løpe rundt, ikke like morsomt å stavre rundt på noe man ikke føler seg komfortabel med.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...