Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Hva skal vi gjøre, hvilken krav kan vi stille skolen om bevis og konkrete tilfeller sett av tilsette på skolen? Hvor lenge og hva blir regnet som mobbing. Det vi har fått vite så langt er etter min samtale med lærer som jeg selv ringde ette å ha fått et brev hjem med barnet i går. Så har dette vært et problem som naboen har tatt opp med skolen og det gjeld mitt barn og 2 til som har slengt med kjeften. Det har vist vært et miljø i klassen dær å slenge med kjeften og komentere andre har hatt fritt spillerom. Skolen har ikke gjord noe med dette tidligere, men har nå fått ny administrasjon som skal røske opp i alle lassene for å ordne miljøet.Vi som foreldre har jo vært på foreldresamtaler alle tidligere år og da har alt vært helt fint ingen problem, det enest vi fikk vite på foreldresamtalene i fjor var at det var en del munbruk i klassa og komentering av kvarandre. Ingenting ut over det. Nå skal det sies at vi vårt hjem faktisk hatt fokus på at nabobarna skal ingen pirke på eller slenge med kjeften til, fordi vi var "venner" med naboen inntil for 3 år siden. Da jeg og min nye mann ble sammen vil nabo fruen bestemme hvordan vi skulle gå frem med vårt forhold for å være "gode forblider i kommunen her vi bor", min nye mann og jeg burde helst snakke på telefon og bli kjendt over fleir måneder og han burde ikke besøke meg og for alldel ikke være på besøk til sent på kveld og ikke bli samboere. Og hun og min nye mann var så nære venner og fortrolige og det måtte jeg godta. PISS PREIK sa jeg til henne og kastet henne ut av mitt hus, ingen får komme og fortelle meg i mitt hus hvordan jeg skal leve mitt liv. Mitt mål her i livet er ikke å VÆRE ET GOD KRISTENT FORBILDE I KOMMUNEN,men å ha et godt liv selv for meg og mine barn. Etter at dett skjedd ble vi skviset ut fra bibelgruppen, der hun fikk en av de andre til å føre ordet. Hun og mannen har siden ikke hilst 1 gang på oss. Barna deres fikk ikke lov til å være sammen med våres barn. Når vi møtt på deres barn ut kryssa barna veien og såg i bakken for de hadde åpenbart fått beskjed om ikke å hilse eller snakke med oss. Nå har det skjedd det som jeg faktisk har gått og ventet på at hun skulle lage til noe mer styr for meg og det barnet mitt som går i klasse med hennes barn. Hennes barn er ikke med/deltar i klassen slik som de andre, jeg skulle lever mat på skolefrokost rett før skuleslutt i vår Da satt jentene på et bord, guttene og den en jenta på et bor og på pulten forseg selv satt da nabo barnet. Skal i samtale med skolen i dag, noen andre som har råd om dette som har erfaring med å være den anklaga i en mobbesak
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Mener du med dette at du mener at ditt barn er helt uskyldig oppi det hele og at det her er nabofruen som setter igang dette bare for å sverte deg? Min oppfatning er at når foreldre blir kontaktet fordi barna deres mobber andre så er det faktisk tilfelle, og foreldrene bør da ta dette på alvor å ikke sette seg på bakbena og skrike etter bevis. Noe av det værste jeg vet er bølleunger med foreldre som tror at barna er rente gullungen som aldri kan gjøre noe feil, og som går så til de grader i forsvar hvis noen prøver å antyde noe annet. Får du vite at ditt barn er en mobber så tar du det på alvor, og gjør det du kan for at det blir et godt samarbeid med skolen for at det kan bli slutt på problemet.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Skolen tar kontakt med deg fordi ett eller flere barn i klassen ikke har det bra. Hvem som har skyld, er da helt irrelevant? Nå må du hjelpe barnet ditt til å forstå spillereglene i klassen, og hvis nabobarnet blir frosset ut pga en episode dere har hatt med naboen tidligere, må du være den voksne og si at sånn oppfører vi oss ikke. Ta gjerne det første steget overfor nabokona. Du kan vel ikke ha en barnslig vendetta gående mot naboen (jeg sier ikke at du ikke er blitt dårlig behandla, det høres det ut som om du har blitt) samtidig som du krever at barna oppfører seg skikkelig.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Da satt jentene på et bord, guttene og den en jenta på et bor og på pulten forseg selv satt da nabo barnet. Skoler er generelt sett trege med å ta opp mobbeproblemer, hvis de har tatt det opp nå er det fordi det er et problem. Det jeg har quoted over er vel tydelig bevis på det. Og hvis de har kalt inn deg er det fordi barnet ditt har vært med på det. Så i steden for å prøve å finne undskyldninger for barnet ditt bør du gå til møte med ett åpent sinn og høre hva skolen har og si
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Skolen tar kontakt med deg fordi ett eller flere barn i klassen ikke har det bra. Hvem som har skyld, er da helt irrelevant? Nå må du hjelpe barnet ditt til å forstå spillereglene i klassen, og hvis nabobarnet blir frosset ut pga en episode dere har hatt med naboen tidligere, må du være den voksne og si at sånn oppfører vi oss ikke. Ta gjerne det første steget overfor nabokona. Du kan vel ikke ha en barnslig vendetta gående mot naboen (jeg sier ikke at du ikke er blitt dårlig behandla, det høres det ut som om du har blitt) samtidig som du krever at barna oppfører seg skikkelig. Nå er det ikke slik at nabo barnet blir frosset ut på grunn av vår uoverensstemmelse med nabofrua. Det har vi faktisk sagt til barna at de skal la naboensbarn være i fred og ikke si noe til de.Det har vi faktisk sagt i 3 år. Vi har ingen vendetta mot naboen det er de som har frosset oss ut, vi har faktisk vurdert å flytte. Men nå er det faktisk slik at naboens barn IKKE FÅR LOV AV SIN MOR TIL Å LEKE med barna til en annen nabo heller, det er ikke vi som nekter barna å leke med hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Nå er det ikke slik at nabo barnet blir frosset ut på grunn av vår uoverensstemmelse med nabofrua. Det har vi faktisk sagt til barna at de skal la naboensbarn være i fred og ikke si noe til de.Det har vi faktisk sagt i 3 år. Vi har ingen vendetta mot naboen det er de som har frosset oss ut, vi har faktisk vurdert å flytte. Men nå er det faktisk slik at naboens barn IKKE FÅR LOV AV SIN MOR TIL Å LEKE med barna til en annen nabo heller, det er ikke vi som nekter barna å leke med hverandre. Ut fra det jeg leser her, høres det ut som om dere voksne må ta en prat. For uansett hvem som har sagt hva, gjort ditt eller nekter for datt, så går det ut over barna. Det er jo opplagt at negativ oppmerksomhet rundt nabofamilien i tre år har vært med på å forme dine barns syn på nabobarna. Barn er barn, men dere voksne må være voksne. Gå på skolen og hør hva de har å si. Ikke øs deg opp eller gå i forsvar. Du kan heve deg over hva andre sier/mener/tenker om deg, men den lille jenta (naboens) som gruer seg til hver skoledag (det må du regne med), fortjener en bedre hverdag.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Mener du med dette at du mener at ditt barn er helt uskyldig oppi det hele og at det her er nabofruen som setter igang dette bare for å sverte deg? Min oppfatning er at når foreldre blir kontaktet fordi barna deres mobber andre så er det faktisk tilfelle, og foreldrene bør da ta dette på alvor å ikke sette seg på bakbena og skrike etter bevis. Noe av det værste jeg vet er bølleunger med foreldre som tror at barna er rente gullungen som aldri kan gjøre noe feil, og som går så til de grader i forsvar hvis noen prøver å antyde noe annet. Får du vite at ditt barn er en mobber så tar du det på alvor, og gjør det du kan for at det blir et godt samarbeid med skolen for at det kan bli slutt på problemet. Nå er det faktisk nobobarnets mor som nekter sine barn å leke med mine og en annen nabos barn fordi hun har personlige problemer med oss foreldrene. Mitt barn har fått kjeft og klare beskjeder om at vi ikke vil ha noe styr der han har slengt med kjeften til nabobarnet, fordi nabobarnet alltid har vært et barn som står på sidelinjen og ser på de andre i stede for å delta. Barna slutter å henvende seg til de som aldri deltar slik er det bare. Nabo barnet har også selv et ansvar for å delta i klassen, de som har venner jakter ikke på nye som ikke gir respons og deltar.Klassemiljøet må skolen for alldel jobbe med og vi skal støtte opp om det. Men det er læreren som må slå ned på dårlig oppførsel når han ser det skjer, man kan ikke vente i 3-4 år også skal alt komme opp og noen skal da bli syndebukkene for det som læreren/skolen har latt få utvikle seg. Når de så kaller det for en MULIG mobbesak når de kaller oss inn så må jeg jo lure på hva som ligger bak. Har ikke skolen sett noen ting i det heletatt? Siden det virker som skolen ikke vet ved å kale det for en MULIG mobbesak.
:-) anna Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Jeg synes ikke det virker som du tar på alvor at barnet ditt faktisk antagelig mobber et annet barn. Drit nå i nabofrua og begynn å gi barnet ditt gode holdninger istedet. Med det mener jeg at du viser at mobbing ikke er akseptert, og at du viser at dette er alvor. Nabofrua har ingenting med saken å gjøre, og når du drar henne inn i dette så viser du bare ungen din at det ikke er så nøye, og at dette ikke egentlig handler om oppførselen til ungen din. Det synes jeg ikke noe om. Om barnet ditt har slengt meldinger, sagt stygge ting, drevet med utfrysing eller lignende så hjelper det ikke om det er "sånn det er" i klassen. Da får du benytte anledningen til å lære barnet ditt at det ikke er en unnskykldning å være del av en gruppe. Hvert menneske må selv stå for sine handlinger.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #9 Skrevet 22. september 2009 *host host* ansvarsfraskrivelse *host host* Det er ikke vår/vårt barn sin skyld. Det er bare mobbeofferets foreldre sin skyld, og læreren sin. At dette barnet sine foreldre trolig må gjør tiltak også, at skolen muligens har vært sene med å gripe inn er godt mulig riktig. Men det betyr ikke at de som mobber står helt uten ansvar selv også. Du skriver jo selv at det er et ganske hardt miljø i denne klassen, og det skulle man jo tro at de fleste foreldre ønsket å gripe fatt i og få bukt med. Jada, mulig det burde blitt gjort allerede for noen år siden - men nå skjer det hvertfall noe nå.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 Nabo barnet har også selv et ansvar for å delta i klassen, de som har venner jakter ikke på nye som ikke gir respons og deltar. Dette er et argument som veldig ofte blir brukt i mobbesaker. Ærlig talt, se for deg at du ble fryst ut på jobb og hadde vondt i magen hver dag når du skulle gå dit. Og så kom det en eller annen utenfra og sa at "NN har selv ansvar for å være positiv og sprudlende". Barn har forskjellig personlighet, og man kan ikke tvinge noen til å være venner. Men man kan forlange at alle oppfører seg skikkelig. Og det at du kjefter på barna dine i stedet for å snakke skikkelig med dem, kan vel tyde på at du bør ta takknemlig imot når skolen nå vil hjelpe til med å fikse på et dårlig mønster. Jeg reagerer også voldsomt på at du bruker ordet "syndebukker", det er skikkelig umodent. Det skolen vil (og du kan hjelpe til med) er å få orden på miljøet i klassen, sånn at alle kan ha det bra. Hva vinner du ved å skrike opp om at det er "urettferdig" at ditt barn blir "mistenkt"?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 Jeg synes ikke det virker som du tar på alvor at barnet ditt faktisk antagelig mobber et annet barn. Drit nå i nabofrua og begynn å gi barnet ditt gode holdninger istedet. Med det mener jeg at du viser at mobbing ikke er akseptert, og at du viser at dette er alvor. Nabofrua har ingenting med saken å gjøre, og når du drar henne inn i dette så viser du bare ungen din at det ikke er så nøye, og at dette ikke egentlig handler om oppførselen til ungen din. Det synes jeg ikke noe om. Om barnet ditt har slengt meldinger, sagt stygge ting, drevet med utfrysing eller lignende så hjelper det ikke om det er "sånn det er" i klassen. Da får du benytte anledningen til å lære barnet ditt at det ikke er en unnskykldning å være del av en gruppe. Hvert menneske må selv stå for sine handlinger. Han har ikke dervet med utfrysning.Det er ikke lett å leke og være sammen med et barn som har fått beskjed av sin mor at det ikke får lov å leke med mitt barn. Slengt med kjeften ja og det snakker vi om heime at vi ikke aksepterer, og det har fått konsekvenser for barnet. Frem til JUL har barnet fått inndratt privilegier som straff. For vi er av den oppfattning at man skal ikke plage andre.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #12 Skrevet 22. september 2009 Frem til JUL har barnet fått inndratt privilegier som straff. For vi er av den oppfattning at man skal ikke plage andre. Så dere går foran som gode eksempler? Ærlig talt, er det ikke allment kjent at barn ikke lærer stort ved å straffes. Når dere plager barnet deres for å få ham til å bli lydig, lærer han jo at den som har makt, kan bruke den (f.eks. til å inndra privilegier), og dessuten at det viktigste ikke er hva man gjør, men hva far/mor oppdager at man har gjort.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 Han har ikke dervet med utfrysning.Det er ikke lett å leke og være sammen med et barn som har fått beskjed av sin mor at det ikke får lov å leke med mitt barn. Slengt med kjeften ja og det snakker vi om heime at vi ikke aksepterer, og det har fått konsekvenser for barnet. Frem til JUL har barnet fått inndratt privilegier som straff. For vi er av den oppfattning at man skal ikke plage andre. Er du sikker på at ditt barn ikke har deltatt i utfrysing? Hvordan vet du dette? Utelukkende på bakgrunn av hva ditt barn har fortalt til deg? Hvis din barn er en av dem som slenger med kjeften vil det absolutt være med på å skape utfrysing og dårlig miljø. Jeg forstår ikke helt hvordan du kan erkjenne at ditt barn slenger så mye med kjeften at privilegier er inndratt helt til jul, men at du samtidig stiller det så uforstående til at ditt barn også kan bli oppattet som en mobber i skolesammenheng. Dette er jo noe som gjerne går hånd i hånd. Det er selvsagt ikke morsomt å få en slik henvendelse fra skolen, men du gjør det bare værre og mer alvorlig med en slik holdning.
Gjest bare jeg Skrevet 22. september 2009 #14 Skrevet 22. september 2009 Her er det vel flere sider synes jeg.... hva sier ditt barn til dette selv? Har hun mobbet/ertet/sleng med kjeften, eller ikke? Jeg har nulltoelranse for slik når det gjelder mine barn, EN gang er nok! Jeg tar tak i problemer som ramer mine barn på skolen, men jeg tar også tak i det når mine barn har gjort noe dumt mot andre. Det er lett å komme i forsvarsposisjon når ens eget barn blir "anklaget" for noe, men man kommer langt med et åpent sinn og innsikten om at våre barn ikke alltid handler i tråd med våre ønsker...... Den andre siden: Jeg vil jo si at ditt barn også er rammet av en slags mobbing så lenge naboens barn har fått beskjed om å holde seg unna dine barn, det er utfrysing/mobbing etter mitt syn. I hvertfall blir utfrysing klasset som mobbing på den skolen der mine barn går. Enda verre synes jeg det er hvis det er sånn at voksene står bak dette igjen. Dette burde du kanskje også ta opp med skolen? Kan jo være at ditt barn rett og slett vil "ta igjen". Men det går å løse slikt som dette, hvis de voksene tar ansvar og snakker sammen. Det har jeg god erfaring med :-)
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #15 Skrevet 22. september 2009 Trådstarter - du skriver at du for inntil 3 år siden var venn med naboene dine - og at det da skar seg. Hvor mye stygt har du snakket om dem i hjemmet ditt, foran barna dine? Du er vel klar over hvor mye selv små barn får med seg, og hvor påvirket de blir av foreldrene sine?!
Gjest Redd for motbør? Skrevet 22. september 2009 #16 Skrevet 22. september 2009 Jeg registrerer at trådstarter ble invitert til å reflektere rundt sin egen rolle i denne saken. Og at hun nå er borte vekk. Det kan jo hende telefonen ringte. Men jeg tenker mitt.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #17 Skrevet 22. september 2009 Jeg tror rett og slett mange innbiller seg at når de skriver inn om problemene sine her, forventer de at alle skal være enige med dem og stryke dem med hårene.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #18 Skrevet 22. september 2009 Jeg ville fått klump i magen, blitt trist, sint, forvirret og oppgitt om jeg hadde fått beskjed fra skolen at de anser mitt barn som en mobber. Jeg ville hatt samtaler med barnet mitt, barnet/barna som føler seg mobbet, skolen, foreldre og andre ressurspersoner er mulig. Uansett ville jeg fortest mulig grepet fatt i situasjonen!!!! Jeg akstepterer ikke mobbing - det være seg mot mine barn, eller fra mine barn! End of discussion. Forøvrig tror jeg ts kommer mye lenger med å roe seg ned og kommunisere med alle involverte parter fremfor å gå rett i forsvar. I beste fall kan saken være en misforståelse eller feilanklagelse, i verste fall er barnet en mobber. Uansett må man gjøre noe mer enn å kverulere rundt beviser, hvor grensen for mobbing går osv.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #19 Skrevet 22. september 2009 Trådstarter - du skriver at du for inntil 3 år siden var venn med naboene dine - og at det da skar seg. Hvor mye stygt har du snakket om dem i hjemmet ditt, foran barna dine? Du er vel klar over hvor mye selv små barn får med seg, og hvor påvirket de blir av foreldrene sine?! Nå er det ikke små barn det er snakk om med ungdomer. Og jeg vil selvfølgelig høre på hva læreren har å si. Og så mye stygt har vi faktisk ikke sagt om naboen. Men selvfølgelig har de fått med seg at vi synest nabofrua er et troll. Vi har også sagt til ungdomen at det ikke er barna sin feil mora er som hun er og difor skal behandlast pent. Jeg har flere ungdommer i huset som ikke hadde hatt noe problemer med å leke/være venn med nabobarnet om nabobarnet hadde fått lov til det. I dei 3 siste årene har vi sett nabobarna uten for vår dør en gang. Og det var dette barnet i vinter.Ellers løper de forbi huset vårt for å besøke de eneste i byggefeltet som de får lov til å leke med og ser ned i bakken.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #20 Skrevet 22. september 2009 Jeg ville fått klump i magen, blitt trist, sint, forvirret og oppgitt om jeg hadde fått beskjed fra skolen at de anser mitt barn som en mobber. Jeg ville hatt samtaler med barnet mitt, barnet/barna som føler seg mobbet, skolen, foreldre og andre ressurspersoner er mulig. Uansett ville jeg fortest mulig grepet fatt i situasjonen!!!! Jeg akstepterer ikke mobbing - det være seg mot mine barn, eller fra mine barn! End of discussion. Forøvrig tror jeg ts kommer mye lenger med å roe seg ned og kommunisere med alle involverte parter fremfor å gå rett i forsvar. I beste fall kan saken være en misforståelse eller feilanklagelse, i verste fall er barnet en mobber. Uansett må man gjøre noe mer enn å kverulere rundt beviser, hvor grensen for mobbing går osv. Skal foreslå for læreren at vi kan ha et fellesmøte vårt barn med foreldre og derers barn med foreldre så vi kan få ordnet opp. Men jeg ser jo at det er en stort sjangse for at nabofruen nekter dette, for det vi opplevde for 3 år siden var at hun får andre til å ta støyten og si det slemme og så sier hun etter på: at jeg viste ingenting jeg.Og så var det hun som hadde kalt inn alle de andre Før møtet for å fortelle hva som skulle skje når vi kom på møtet.For å ha ryggen klar selv. Stoler ikke på henne, man kan ikke dolke folk i ryggen og forvente at man skal tro på det som blir fortalt der i fra. Derfor vil jeg vite om det er andre som kan bekrefte at dette har skjedd, for vår ungdom er som andre ungdommer og nekter når ting blir ubehagelige.Derfor har ungdomen fått kjeft og straff, selv om vi faktisk ikke er sikkre på at plagingen/mobbingen faktisk har foregått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå