Gå til innhold

Hva er passe alder for hull i ørene?

:-) anna

Anbefalte innlegg

Jeg har ei lita trulte som fikk lov til å ta hull i ørene i går og er helt superstolt.

Hun går siste året i barnehagen nå. Fyller fem år i desember.

Egentlig hadde jeg jo tenkt å vente til hun var litt eldre. Men det viktigste for meg var at hun ikke skulle ta hull i ørene før hun kom på at hun hadde lyst til det selv. Og det ble altså nå. I går var vi på på handletur. Da hadde hun snakka om det i noen uker, og så bestemte hun seg for at hun absolutt ville ta i går.

Hun er egentlig veldig forsiktig av seg, så jeg ble litt overrasket over at hun faktisk ville det, men på tross av iherdige advarsler fra storebror som hevda at de brukte GEVÆR til å SKYTE hull i ørene, så skulle hun helt bestemt ta hull.

Så da fikk hun lov da. Og gjennomførte med glans. Hun felte ikke ei tåre, men var bare et stort smil hele resten av dagen.

Jeg tror dette går helt strålende, og tror hun er gammel nok. Hun er flink og hører på meg når jeg sier at hun ikke skal ta på ørene, og hun er helt over seg av stolthet. Men jeg kjenner på at det nok egentlig var litt tidligere enn jeg hadde tenkt. Hva synes dere er passe alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når hun er gammel nok til å spørre om det selv. Om det skjer når hun er 5 eller 15 har ikke noe å si. Men, vil barnet ha hull i ørene så skal hun få. Men jeg kommer ikke til å ta hull i ørene på et barn som ikke har bedt om det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Jeg har sneket rundt her og lest og skrevet litt sånn til og fra i årevis. Og jeg husker godt at du ble gravid. Og nå er jenta di stor nok til å be om hull i ørene?!?!!! :overrasket: Oj, oj, snart har jeg skolebarn selv ...

Jeg fikk hull i ørene selv da jeg var på samme alder. Syntes det var stas, og har aldri hatt problemer med det. Men min egen datter vil jeg nok helst vente (mye!) lenger med ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv ei lita tulle som ble 5 i mars, og flere av veninnene hennes har fått hull i ørene. Selv holder jeg nok litt igjen, jeg er redd for verk og for at hun skal få vondt.. Men jeg skjønner jo at den dagen kommer, at hun absolutt skal ha det - og da skal hun få. Men enn så lenge sier mamma'n "nei, jeg synes du kan vente litt med det". Og krysser fingrene.

Jeg kunne tenkt meg å venta til etter skolestart - men vi får se da..

Og når er de gamle nok? I enkelte andre land tar de hull i ørene på babyer - det har ikke jeg sansen for. Men når de frøknene er bestemte på at de skal ha.. og forstår at det vil gjøre vondt. Da er det OK, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en lillebror da jeg var et år og ti måneder gammel. Var vel en veldig veslevoksen frøken, som mente at når man var blitt storesøster, måtte man også få hull i ørene. Så det fikk jeg! Har derfor hatt hull i ørene fra før jeg var to år, rett og slett fordi jeg ba om det selv.

Har aldri sett noe problemer med det, og så fort min (eventuelle fremtidige) datter ber om det, skal hun også få hull i ørene.

(Måtte titte på øredobbene mine i speilet nå - tenk; de hullene har jeg hatt i 26 år!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner jeg er en monstermor... :overrasket:

Jeg satte 13 år som grense for hull i ørene for datteren min av den enkle grunna at hull i øra gjerne åpener for nikkelallergi og det syntes jeg ikke hun trengte å få så veldig tidlig. Nå snek hun seg til det når hun var 11 og hos faren sin, men vi fikk da utsatt det ganske lenge.

Jeg syns ikke øredobber og halskjeder har noen naturlig plass på et lekende barn jeg, men at det er en del av voksenpynt...

Endret av Suzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattvette

Eg syns man bør i det minste ha begynt på barneskolen før man får hull i ørene, og det bør skje etter eget ønske. Eg fikk hull i ørene når eg var 6-7 år gammel, etter eget ønske selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Siri_*

Jeg satte 13 år som grense for hull i ørene for datteren min av den enkle grunna at hull i øra gjerne åpener for nikkelallergi og det syntes jeg ikke hun trengte å få så veldig tidlig. Nå snek hun seg til det når hun var 11 og hos faren sin, men vi fikk da utsatt det ganske lenge.

Jeg syns ikke øredobber og halskjeder har noen naturlig plass på et lekende barn jeg, men at det er en del av voksenpynt...

Jeg hadde faktisk konfirmasjonen som grense for hull i ørene. Dette var den eneste regelen jeg hadde i oppveksten bortsett fra 'kom hjem' og 'ikke slå i hjel folk'.

Når konfirmasjonen kom hadde jeg for lengst mistet lysten på hull i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er ekstremt konservativ til tross for mine 29 år, men jeg syns hull i ørene på småunger er stygt. Jeg får vondt inni meg når jeg ser 4-5 åringer med hull i ørene, også lurer jeg hva slags foreldre de har. Jeg syns unger kan å hull i ørene når de selv er gamle nok til å forstå viktigheten av renhold og klarer å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Siv_*
Tror jeg kommer til å vurdere det fra barnet er 4 år eller eldre, når h*n selv spør om det ^^

Så du mener at du vil vurdere å gi SØNNEN din hull i ørene fra han er 4 år... Er ikke det litt tidlig for en gutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte 13 år som grense for hull i ørene for datteren min av den enkle grunna at hull i øra gjerne åpener for nikkelallergi og det syntes jeg ikke hun trengte å få så veldig tidlig.

Jaja, da er vi to monstermødre, da. Jeg ser dette på akkurat samme måte som deg, og synes at "hun ville så gjerne ha det" er tidenes dårligste argument...mitt barn lærer seg at "man kan ikke få alt man har lyst på her i livet" og jeg tror hun har mer igjen for den lærdommen enn at hvis man bare har nok lyst på noe så skal man få det..

Hos oss er grensen for øvrig 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt hvorfor, men for meg føles det naturlig å sette en grense på 10 år. Delvis fordi barnet da (forhåpentligvis) er modent nok til å selv ta ansvar for stell av hullene. Samtidig er det en fin markering av at man nå fyller 10 år, en dag jeg husker som en stor dag. Tenk å ha en tosifret alder!

Men så skal jeg ikke se bort fra at jeg kan gi etter for gruppepresset dersom "alle" andre i klassen har hull i ørene når de går i første/andre. Men skolealder ville jeg definitivt satt som nedre grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine var rundt 10 år da de fikk hull i ørene. Det synes jeg er tidlig nok fordi de må forstå viktighet av renhold, og selvfølgelig er faren for allergier tilstede ved hull i ørene.

Vet om flere småjenter som måtte la hullene gro igjen fordi de nektet å få stelt hullene. En 5-åring forstår ikke alltid alvoret med å få hull i ørene.

Er forøvrig glad for at de fleste i allefall er rundt 5 år når de får hull i ørene nå for tiden, men ville ikke selv tatt det på min 5-åring. For et par 10-år siden tok man hull i ørene på babyer,tenk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da er vi to monstermødre, da. Jeg ser dette på akkurat samme måte som deg, og synes at "hun ville så gjerne ha det" er tidenes dårligste argument...mitt barn lærer seg at "man kan ikke få alt man har lyst på her i livet" og jeg tror hun har mer igjen for den lærdommen enn at hvis man bare har nok lyst på noe så skal man få det..

Hos oss er grensen for øvrig 12 år.

:jepp::enig: Da er jeg også en "monstermamma". :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

forresten .. jeg har et gjesteinnlegg her - og glemte å si en ting..

Min mamma sa nei til hull i ørene før .. jeg tror det var konfirmasjon som var grensa. Men så hadde det seg slik - at nabojenta - som var noen år eldre enn meg - og jeg, fant ut at hvis vi ikke fikk lov, så skulle vi da ordne det selv likevel. Så før hun ble konfirmert - og før jeg fylte 10 selv, hadde vi tatt hull i ørene på oss selv. Guud det var vondt - og herremin, så sint mamma var. Men jeg fikk lov til å beholde hullene. Heldigvis ble det ikke betent, og heldigvis traff jeg godt ift at det ikke ble skjevt.

Det er ikke noe jeg ønsker at jentungen skal gjøre på seg selv, så hun får hull før det går så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 4-5, husker at jeg ikke fikk lov til å ha "dingledobber" fordi de kunne hekte seg fast i ting. Lot de gro igjen da jeg var rundt ti. Eller jeg har fremdeles hull i ene øret, men i det andre er det bare hull halvveis. Har ikke gått med dobb siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...