Gjest elinrenate Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Har hatt en diskusjon gående lenge med vennene nå.. For noen år siden kjøpte jeg en pels jakke, jeg var uvitende, jeg vet mye mer om pels dyr oppdrett nå å hadde aldri kjøpt den i dag for å si det sånn. Mn jeg elsker den, det er den fineste jakka jeg har sett noen gang.. (hvis man ser bort ifra at det faktisk er pels da).. Men det jeg og vennine ikke blir enig om er at de mener jeg skal selge den, men tror du de har tenkt å selge dun dynene å jakkene sine?? Nei.. Det er liksom sååå mye bedre å ha en fugl i bur for å rippe den hver 6 uke fra den blir født til den dør(!) enn å ha et annet dyr i bur å drepe for pelsen. Jeg forstår ikke hvorfor det er så mye verre? Burde ikke en ekte dyrevenn takke nei til dyre tortur uansett i hvilken form? Er eg så mye verre fordi jeg valgte pels (og bomulls dyne)?
Gjest elinrenate Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 og jeg har begynt å kjøpe halal kjøtt på grunn av den mye mer humane slaktings prossessen.. det har ikke de for å si det sånn..
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 og jeg har begynt å kjøpe halal kjøtt på grunn av den mye mer humane slaktings prossessen.. det har ikke de for å si det sånn.. På hvilken måte mener du det å skjære over strupen på dyret og la det blø ihjel er mer humant enn vanlig slakt?
Tabris Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Du har et godt poeng, elinrenate. På samme måte vil du finne mange som boikotter pelsdyrindustrien som spiser kylling og egg, selv om kyllinger/høner lever under temmelig like forhold som pelsdyr.
Gjest Mann42 Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 og jeg har begynt å kjøpe halal kjøtt på grunn av den mye mer humane slaktings prossessen.. det har ikke de for å si det sånn.. Halal slakt er dyremishandling. Det tar mange minutter for et strupeskåret storfe å dø. Det skyldes at de har noen dype blodårer som ikke kan kuttes gjennom strupekuttingen, og som gir tilstrekkelig med blod til hjernen til at dyret er bevisst helt til det har blødd temmelig tomt. Noe som tar litt tid.
Tabris Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Halal-slakting er vel ikke mer dyremishandling enn vanlig slakting så lenge det er gjort i Norge? Her må jo dyret bedøves før halsen kan kuttes over. Når det er sagt så er jeg for min del mer opptatt av hvordan dyret har det mens det lever enn hvordan det dør, selv om det sistnevnte selvsagt også er viktig.
Gjest Mann42 Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Halal-slakting er vel ikke mer dyremishandling enn vanlig slakting så lenge det er gjort i Norge? Her må jo dyret bedøves før halsen kan kuttes over. Når det er sagt så er jeg for min del mer opptatt av hvordan dyret har det mens det lever enn hvordan det dør, selv om det sistnevnte selvsagt også er viktig. Det er iallfall ikke noe mer humant, som jeg tror var den forblommede påstanden jeg kommenterte. Og det forutsetter at loven faktisk blir fulgt. Det har forekommet at muslimske halalslaktere hopper over biten med bedøving, og velger å gjøre det "skikkelig".
Tabris Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Det er iallfall ikke noe mer humant, som jeg tror var den forblommede påstanden jeg kommenterte. Og det forutsetter at loven faktisk blir fulgt. Det har forekommet at muslimske halalslaktere hopper over biten med bedøving, og velger å gjøre det "skikkelig". Det har også forekommet at kyllinger har blitt skåldet levende i norske slakterier. Men på generell basis så er vel halal-slakting og vanlig slakting - i Norge, etter regelverket - like humant (eller inhumant, alt etter som).
Gjest Mann42 Skrevet 22. september 2009 #9 Skrevet 22. september 2009 Det har også forekommet at kyllinger har blitt skåldet levende i norske slakterier. Men på generell basis så er vel halal-slakting og vanlig slakting - i Norge, etter regelverket - like humant (eller inhumant, alt etter som). Men du er sikkert enig i at vi må skille mellom inhuman avlivning som skyldes feil på utstyr eller svikt i rutiner, og inhuman avlivning som skyldes realiseringen av kulturelle og religiøse verdier? For i det første tilfelle så er det en svikt som man har gjort sitt beste for å unngå, mens i det andre tilfellet, så er det et lovbrudd som man har gjort med fullt overlegg fordi man oppfatter det som riktig i fht religionen. Det er akkurat som forskjellen på å tilfeldigvis kjøre ihjel en fotgjenger fordi vedkommende gikk langt inn i veibanen på en mørk og stormfull natt, kledd i svart og uten refleks, og å kjøre ned en person på høylys dag, i et fotgjengerfelt, for deretter å stoppe, sette bilen i revers, og rygge over ham et par ganger. Det første er en ulykke, den andre er et mord. Men resultatet er selvsagt i begge tilfeller at stakkaren kreperer.
Tabris Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 Brudd på reglene er like tragiske for dyrene uansett hva årsakene er. På generell basis har muslimer i Norge godtatt at halal-slakting i Norge skal foregå ved at dyret først blir bedøvet. At det finnes noen som bevisst ikke gjør dette ser jeg på som like ille som burhøns-bransjen og pelsdyrnæringen generelt - dyr lider, og man bryr seg lite om det for det skal bare være slik.
Gjest Mann42 Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 Brudd på reglene er like tragiske for dyrene uansett hva årsakene er. På generell basis har muslimer i Norge godtatt at halal-slakting i Norge skal foregå ved at dyret først blir bedøvet. At det finnes noen som bevisst ikke gjør dette ser jeg på som like ille som burhøns-bransjen og pelsdyrnæringen generelt - dyr lider, og man bryr seg lite om det for det skal bare være slik. Ja, selvsagt har de det, for alternativet var at de ikke fikk lov å drive med halal slakt i det hele tatt.
Gjest elinrenate Skrevet 22. september 2009 #12 Skrevet 22. september 2009 http://www.islam.no/newsite/content/defaul...=&nATID=146 http://www.youtube.com/watch?v=VIjanhKqVC4 disse linkene får tale for seg selv.. dette er egentlig en diskusjon om dobbeltmoral, men jeg la til den siste setninga å dermed er den saken glemt.. Kanskje fordi du er en sånn som nyter en god biff, har en dundyne i senga å hater pels??
Mann 42 Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 (endret) http://www.islam.no/newsite/content/defaul...=&nATID=146 http://www.youtube.com/watch?v=VIjanhKqVC4 disse linkene får tale for seg selv.. dette er egentlig en diskusjon om dobbeltmoral, men jeg la til den siste setninga å dermed er den saken glemt.. Kanskje fordi du er en sånn som nyter en god biff, har en dundyne i senga å hater pels?? Og relevansen til halal slakt er....? Den grimme virkeligheten er at strupeskjærer man storfe, så tar det minimum 5 minutter før det dør, og i noen tilfeller en god del lenger. Og videre så er de forholdene man praktiserer halal slakt under her, ikke de samme som i den muslimske verden. Der er dyret bevisst når det slaktes, og det samme er tilfelle med kosher slakting, som ikke er tillatt fordi jødene ikke godtar at dyret skal være bevisstløst når kuttet legges. Forøvrig er det samme greia. Hva som står på islam.no sine sider er temmelig uinteressant i sammenhengen, fordi det ikke er korrekt, det er bare en front. Endret 22. september 2009 av Mann 42
Tabris Skrevet 22. september 2009 #14 Skrevet 22. september 2009 Men så handler heller ikke tråden om islam eller halal-slakting i andre deler av verden. Mann 42. Ja, det er mye vi ikke vet, eller vil vite, om de dyrene vi bruker og forbruker rundt oss. Kanskje noen ikke vil vite for mye fordi de er redd de da "må" bli veganere over natten, og velger heller derfor å stenge alt ute. Men det trenger slett ikke være slik, det finnes mange alternativer og mange måter å løse ting på.
Gjest elinrenate Skrevet 22. september 2009 #15 Skrevet 22. september 2009 hva relevansen til halal slakt? så du begge linkene, den som handler om islam og halal kjøtt er relevant til halal slakt...
Mann 42 Skrevet 23. september 2009 #16 Skrevet 23. september 2009 hva relevansen til halal slakt? så du begge linkene, den som handler om islam og halal kjøtt er relevant til halal slakt... Nei, det er den ikke, for den beskriver ikke virkeligheten. Hvis du vil se noe virkelig, så ta turen til Youtube, og søk på halal. Eller kosher, siden det er den samme greia. Det eneste som skiller dem, er den religiøse orienteringen.
Mann 42 Skrevet 23. september 2009 #17 Skrevet 23. september 2009 Men så handler heller ikke tråden om islam eller halal-slakting i andre deler av verden. Mann 42. Ja, det er mye vi ikke vet, eller vil vite, om de dyrene vi bruker og forbruker rundt oss. Kanskje noen ikke vil vite for mye fordi de er redd de da "må" bli veganere over natten, og velger heller derfor å stenge alt ute. Men det trenger slett ikke være slik, det finnes mange alternativer og mange måter å løse ting på. Det er ikke fullstendig irrelvant, Tabris. Du vet, eller bør vite, at enhver muslim som trenger å få kjøttet sitt slakta etter en religiøs oppskrift, aller helst vil at det skal gjøres ondentlig. Og det skjer rett som det er at det avsløres saker der akkurat det skjer: Full pakke med bevisst, ikke-bedøvd dyr, strupeskjæring og imam til stede for å velsigne det hele. Altså ikke bare "vanlig" tjuvslakt.
Gjest elinrenate Skrevet 23. september 2009 #18 Skrevet 23. september 2009 det er bra mann 42 er her for å fortelle oss hva som er relevant og irrelevant..
Gjest Mann42 Skrevet 23. september 2009 #19 Skrevet 23. september 2009 det er bra mann 42 er her for å fortelle oss hva som er relevant og irrelevant.. Ja, ikke sant? For det klarer jo ikke du å gjøre sjøl.
Gjest elinrenate Skrevet 23. september 2009 #20 Skrevet 23. september 2009 Ja, ikke sant? For det klarer jo ikke du å gjøre sjøl. Nei, jeg er veldig glad for at du er her å forteller meg at artikelen om halal kjøtt ikke har noen relevans til halal kjøtt, å det er veldig fint at du er her å diskuterer pels og dundyner, alle dine innlegg er veldig hjelpsomme og relevante til denne saken.. trenger du en ordbok?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå