Gå til innhold

Kan en 10 åring reise alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med buss over en 20 mils strekning, når man bare sitter på bussen hele tiden?

Min eks truer med å la barnet være igjen hos han, la det begynne på skole der og ta over omsorgen, da han plent nekter å la ungen reise alene. Ungen sier det er helt ok å ta bussen!

Videoannonse
Annonse
Gjest brutal_mann
Skrevet

Skeptisk...

Men her virker det som det er mye mer som må ordnes opp i.

Skrevet

Min eks truer med å la barnet være igjen hos han, la det begynne på skole der og ta over omsorgen, da han plent nekter å la ungen reise alene. Ungen sier det er helt ok å ta bussen!

Datteren min gjorde det da hun var 10, og besøkte besteforeldrene alene.

Med mobil i hånda, mp3 i øret, og en bok på fanget satt hun stolt på fremste sete på bussen.

Buss-sjåføren var klar over at hun reiste alene.

Vi ville ikke be han om å passe på henne, men vi spurte pent om han kunne passe på at hun ikke gikk av før hun ble møtt, noe han lovet og også gjorde.

Vi snakket med henne på telefonen et par ganger underveis, blant annet for å bekrefte for henne at vi var på plass for å hente henne på holdeplassen.

Hun ble fulgt på bussen, og hentet på bussen. Det gikk veldig greit.

Men, det kommer an på barnet selv også.

Så lenge hun har lyst til å prøve synes jeg det er greit å prøve en gang.

Går det bra er det jo ingen problemer, liker hun det ikke er det for tidlig for henne.

Skrevet

I utgangspunktet så kan det vel, men jeg hadde nok ikke gjort det.

Jeg hadde nok ikke sendt ungen min til motsatt part alene i tilfelle noe skulle skje. Da hadde jeg aldri fått fred.

20 mil tar lang tid og en tiåring er ikke i stand til å se annet enn en busstur.

Prøv å finn en løsning for din del også.

Mye kan skje uten at jeg behøver fortelle deg det.

Skrevet

Jeg er enig med siste gjest. En tiåring klarer nok selve reisen alene helt greit, hvis ikke noe uforutsett skjer. Men hvis noe skulle inntreffe er du da sikker på at en grei person vil ta ansvaret for barnet?

At et barn ikke får ta buss alene er ikke grunn nok til å overta omsorgen for et barn. Ta kontakt med familievernkontoret og be dem om å hjelpe dere å finne en løsning på dette.

Skrevet
Jeg er enig med siste gjest. En tiåring klarer nok selve reisen alene helt greit, hvis ikke noe uforutsett skjer. Men hvis noe skulle inntreffe er du da sikker på at en grei person vil ta ansvaret for barnet?

At et barn ikke får ta buss alene er ikke grunn nok til å overta omsorgen for et barn. Ta kontakt med familievernkontoret og be dem om å hjelpe dere å finne en løsning på dette.

Finne en løsning:

1. La far få hovedomsorgen

2. Kjøpe ny bil (da den gamle ble kassert fordi menn ikke har peiling på biler) - ta opp ny gjeld - enda mer dårlig råd

3. Betale min 1100 t/r - så forsvinner også det meste av lønna

4. Kutte ut reisen

Jeg har tatt denne bussen minst 30 ganger og ALDRI opplevd noe uforutsett. Dessuen har barnet mobil.

Skrevet

Sitat: Finne en løsning:

2. Kjøpe ny bil (da den gamle ble kassert fordi menn ikke har peiling på biler) - ta opp ny gjeld - enda mer dårlig råd

4. Kutte ut reisen

Jeg har tatt denne bussen minst 30 ganger og ALDRI opplevd noe uforutsett. Dessuen har barnet mobil.

Vet ikke hvem som skriver, men hvis det er mor, så forstår jeg ikke hvem hun siterer her inne.

Er det ikke den som barnet skal til som har ansvar for å hente og levere da?

Hvis far ikke vil levere tilbake, så kontakt barnevernet eller politiet. Da er det jo snakk om kidnapping.

Gjest annemor30
Skrevet
Sitat: Finne en løsning:

4. Kutte ut reisen

Vet ikke hvem som skriver, men hvis det er mor, så forstår jeg ikke hvem hun siterer her inne.

Er det ikke den som barnet skal til som har ansvar for å hente og levere da?

Hvis far ikke vil levere tilbake, så kontakt barnevernet eller politiet. Da er det jo snakk om kidnapping.

Jeg tok fly fra oslo til nord norge alene hver sommer fra jeg var 6 år.. Dette er 27 år siden... Det gikk veldig bra det, flyvertinnene passet godt på meg.. Nå er jeg mor selv og ville aldri sendt barnet mitt alene;-)

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, men tiåringer er forskjellige. Det er viktig at dere finner en løsning som fungerer for alle.

Skrevet

Hvis 10-åringen selv synes det er greit så la h*n gjøre det. Gi beskjed til bussjåføren at h*n reiser alene. I dag så har man også mobil så barnet kan få kontakt med foreldrene dersom noe skulle skje. Jeg ser faktisk ikke problemet.

Jeg har sendt mine barn alene på fly siden de var 5 år. Den gangen så var det ikke vanlig med mobil før de kom på ungdomsskolen. Jeg selv tok toget fra Oslo til Nord-Norge alene da jeg var 10. (Hadde reist strekningen mange ganger med foreldre da. Dette inkl. et togbytte i Trondheim. Tok også toget alene til Stavanger (en by jeg aldri hadde vært i) for å selv måtte finne båthavna og komme meg videre med båt. Da var jeg 12 år.

Skrevet

Det kommer veldig an på ungen. Noen takler det kjempefint - andre ikke. Hadde en nevø som pendlet hver "pappahelg" ca 20 mil. Riktignok med tog - men omtrent samme reiselengde. Det gikk kjempefint det, og de var faktisk ganske mange unger som reise alene i samme ærend.

Skrevet

Har sett unger på 4 år som har tatt flyet til USA alene- og det er en ganske større strekning!

Skrevet

Jeg kan ikke se problemet med å la barnet ta bussen alene denne strekningen. Om barn skal reise alene er ikke det strekningen som er "problemet", men bussbytter osv. Det er heller der det kan gå ille :jepp:

Skrevet

Hva slags pinglesamfunn er det vi er i ferd med aa plassere barna vaare inn i?

Med mindre barnet maa gjennom et eller annet belastet omraade eller en eller annen spesiell situasjon saa er det ingen Unntak er selvfoelgelig hvis barnet selv er redd eller det er spesielle problemer. For litt over 10 aar siden saa hadde jeg den store fornoeyelse aa sitte ved siden av en 6-7 aaring paa en lengre bussstrekning. Faren hans kom og plasserte han ved siden av meg. Etter hvert kom vi i prat og fikk tiden til aa gaa ved aa leke div. leker, bl.a. "Gjett hvem jeg berskriver".

Mistenker eksen din for aa ha vikarietrende motiver her.

Skrevet
Jeg tok fly fra oslo til nord norge alene hver sommer fra jeg var 6 år.. Dette er 27 år siden... Det gikk veldig bra det, flyvertinnene passet godt på meg.. Nå er jeg mor selv og ville aldri sendt barnet mitt alene;-)

Hvorfor ikke?

Skrevet

Hvor lang tid tar reisen da?

(20 mil på strak, bred vei tar kortere tid enn 20 mil med svingte og smale veier)

Skrevet
Hvor lang tid tar reisen da?

(20 mil på strak, bred vei tar kortere tid enn 20 mil med svingte og smale veier)

2 -3 timer avhengig av stoppested.

Jeg har selv sett at barnet har vokst når det har fått selvstendige oppgaver og det har også vært veldig bra for bl.a barnets sosiale ferdigheter på skolen. Barnet tar jo også noe offentlig transport til skolen nå, delvis alene.

Men far er en som syr puter under armene....alltid vært redd for alt, også for seg selv. Men han har derimot ingen innlevelse i hvordan andre har det og tror alt i livet er så lett for alle andre. Vi har vel alle måttet ta noen sjanser i livet!

Han har jo også tidligere kontaktet barnevernet og har også truet med å frata meg omsorgen nå.

Kan også nevne at mitt barn er veldig rolig, selvstendig og ikke finner på tull.

Skrevet
2 -3 timer avhengig av stoppested.

Jeg har selv sett at barnet har vokst når det har fått selvstendige oppgaver og det har også vært veldig bra for bl.a barnets sosiale ferdigheter på skolen. Barnet tar jo også noe offentlig transport til skolen nå, delvis alene.

Men far er en som syr puter under armene....alltid vært redd for alt, også for seg selv. Men han har derimot ingen innlevelse i hvordan andre har det og tror alt i livet er så lett for alle andre. Vi har vel alle måttet ta noen sjanser i livet!

Han har jo også tidligere kontaktet barnevernet og har også truet med å frata meg omsorgen nå.

Kan også nevne at mitt barn er veldig rolig, selvstendig og ikke finner på tull.

Den faren må være helt tullerusk, for å si det mildt! Her har barnet reist alene 2 timer hver vei i flere år. Fra fylte ti år. Barnet måtte da av og på bussen på fergen. Har aldri hatt et eneste problem på disse årene. Ikke ett eneste! Barnet mitt er også rolig, ansvarsbevisst og selvstendig. Det er jo en grunn til at busselskapene (Ekspressbussene) har 10 årsgrense for å la barn reise alene. Be faren ta seg en chillepille!!!!

Barnevernet vil le av ham om han kom med en slik grunn for bekymringsmelding...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...