Gjest Wacmoc Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Jeg bor 100% hos min far, og han får barnebidrag fra min mor. Jeg er 17, og går 2 året vidregående. Dette siste året mitt nå har jeg delt opp i 2 år, mao jeg er ferdig med hele 2.året året jeg fyller 19. Men faren min sa noe om at siden jeg tar 2.året mitt over 2 år, så får han barnebidrag 1 år til, og om jeg flytter ut ( eller noe ) så får jeg disse pengene.. Er dette riktig? Trodde barnebidrag kun gjalt til man fyllte 18år.. ( Går linje hvor det kun er 2 år i skole, også praksiss i 2år. )
Gjest Gjest_Siri_* Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Fra NAV: Bidragsplikten En forelder som ikke bor sammen med barnet, plikter etter barneloven § 67 å betale barnebidrag. Plikten til å betale bidrag varer normalt ut den måneden barnet fyller 18 år. Det kan etter søknad pålegges bidrag ut over barnets fylte 18 år dersom barnet går på videregående skole. Å betale fullt bidrag for at du tar skole med halv progresjon vet jeg derimot ikke om det kan pålegges.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 Mener du må søke bidraget videre selv. Mener å huske at det heller ikke spiller noen rolle hvilke progresjon du har i fht ordinære studier. Men din mor kan etter søknad bli pålagt barnebidrag til du har fullført hvis dere ikke blir enige dere imellom. Flere jeg har vært borti har imidlertid avtalt seg imellom etter fylte 18 år, såfremt de har kontakt med hverandre. Er du usikker på betalingsevnen kan det være greit å få det innvilget etter en søknad.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #4 Skrevet 21. september 2009 Etter fylte 18 år er det du som må legge fram krav om bidrag, og det er du som får bidraget utbetalt å ikke noen av dine foreldre. Hvis du flytter for deg selv i studietiden (hvis avstand til skole er lang) kan du legge fram krav til begge foreldrene dine, å de kan ge bli pålagt å betale bidrag til deg.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Etter fylte 18 år er det du som må legge fram krav om bidrag, og det er du som får bidraget utbetalt å ikke noen av dine foreldre. Hvis du flytter for deg selv i studietiden (hvis avstand til skole er lang) kan du legge fram krav til begge foreldrene dine, å de kan ge bli pålagt å betale bidrag til deg. Kan barn av foreldre som fortsatt bor sammen gjør dette også?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Kan barn av foreldre som fortsatt bor sammen gjør dette også? Nei det kan de ikke. Dette er nok en måte å sy puter under armene på skilsmissebarn på, for de er det så mye mer synd på en alle andre barn som har foreldre som bor sammen eller barn som ikke har foreldre i live.
Gjest Wacmoc utlogget Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Takk for svar.. Så jeg må søke med andre ord? Og hva om jeg flytter ut før jeg fyller 18?
Gjest PP Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Dersom du flytter ut før 18 år (gjelder selv etter fylte 18) så har du krav på bidrag fra begge foreldrene dine samt at du skal ha barnetrygden. Forutsetter jo at du går på videregående. Egen inntekt kan redusere størrelsen på bidraget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå