Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_my_*
Skrevet

Sliter veldig med mannen om dagen. Vi har vært gift i fire år og har to barn sammen (1 og 5). Vi jobber i turnus begge to og møtes som oftest i døra, han jobber også litt hjemme så når jeg har fri og har minstemann hjemme jobber han som regel og jeg gjør husarbeid. Føler han tar lite tak i ting hjemme så når jeg kommer hjem fra døgn på jobb ser det helt bomba ut. Idag luktet det matsøppel i hele huset og han hadde ikke vasket en eneste maskin med klær. Blir oppgitt når jeg prøver å ha det ok rundt oss og han ikke prøver det samme.

Jeg snakket med min bestemor og hun sier at han har lånt 2000 kroner av henne, de trengte hun ikke tilbake, men ville at jeg skulle ha de så vi fikk reparert bilen. Koselig det, men han har ikke sagt noe om det og når jeg spør han om det sier han at han lot det være fordi jeg bare ville blir sur. Vi hadde snakket om at vi ikke kunne låne mer penger denne mnd fordi vi da ville bli hengende etter neste mnd, vi som akkurat har fått økonomien opp igjen.

Jeg føler det er flere ting vi er uenige om i samlivet vårt, det som handler om barna samarbeider vi bra om, men om fks husarbeid og økonomi er vi ikke like. Det går veldig inn på meg når jeg vet det bare går akkurat rundt neste mnd.

Han har sagt at om jeg er lei av at vi bare møtes i døra får jeg finne meg en annen jobb eller pakke pikkpakket mitt å reise. Det er ikke bare bare å reise, vi er ikke bare kjærester, men gift med to barn, hus, bil, gjeld og forpliktelser som høre der til. Må legge til at vi er flinke til å finne på ting sammen, mest med ungene. Lurer noen ganger på om vi ville fungert sammen hver for oss, men usikker på hvordan vi kunne løst dette praktisk,økonomisk, hvordan barna ville tatt det og så er det det at jeg er så utrolig glad i han, vet ikke om vi kunne fortsatt å være gode venner om vi får til det.

Vi har vært til samtaler hos familievernkontoret tidligere, kanskje det er å prøve det igjen, eller bare gi opp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klem:

Bruk tid! Finn ut hvilke ting som er viktig for deg og prioriter en eller to ting du ikke kan gå på akkord med deg selv gjennom resten av samlivet. Og prat med han om det. Vil han ikke snakke med deg om det eller ikke tar deg på alvor så be om at han blir med til famrådg igjen. Så får du vurdere det derifra.

Jeg klarte selv ikke å leve i et samboerskap med rot i økonomien. Tryggheten og forutsigbarheten i forhold til det økonomiske ble viktig for meg for å få ro i sjelen. Spesielt i forhold til unga. Det morsomme er jo at når jeg valgte å flytte etter utallige runder rundt dette, så ordnet han opp og klarer seg fint for seg selv. Men det ble for sent for oss. Har alikevel ett utmerket samarbeid og vennskap rundt barna.

Uansett lykke til.

Gjest Gjest_my_*
Skrevet
:klem:

Bruk tid! Finn ut hvilke ting som er viktig for deg og prioriter en eller to ting du ikke kan gå på akkord med deg selv gjennom resten av samlivet. Og prat med han om det. Vil han ikke snakke med deg om det eller ikke tar deg på alvor så be om at han blir med til famrådg igjen. Så får du vurdere det derifra.

Jeg klarte selv ikke å leve i et samboerskap med rot i økonomien. Tryggheten og forutsigbarheten i forhold til det økonomiske ble viktig for meg for å få ro i sjelen. Spesielt i forhold til unga. Det morsomme er jo at når jeg valgte å flytte etter utallige runder rundt dette, så ordnet han opp og klarer seg fint for seg selv. Men det ble for sent for oss. Har alikevel ett utmerket samarbeid og vennskap rundt barna.

Uansett lykke til.

Hatt en god runde med han på telefon nå. Han synes han har mye ansvar for å se løsninger og jeg bare ser problemer. Han har liten oversikt over økonomien fordi JEG ikke innvolverer han i når jeg betaler regninger. Han bruker sofaen som en arena for at jeg skal bruke tid med han, mens jeg surrer rundt å rydder opp etter kvelden. Han orker ikke styre med huset når han kommer hjem å ha pusset bad hos andre. Han sier jeg skal sette dagsorden så blir han med å ordne i huset, jeg må slutte å styre selv og innvolvere han i det. Han lar være å si ting til meg pga måten jeg reagerer og ser bort i fra måten jeg reagerer på i ettertid. Han mener jeg må finne en løsning nå, noen mål jeg vil nå for forholdet vårt. han mener vi ikke kan være enige om alt, han er da et individ.

Skrevet

Det kan tenkes at mannen din er sliten og trenger å hvile. Jobber han mest fysisk? I så fall trenger han ikke mosjon. Du trenger også hvile, og mosjon. Får dere nok søvn og riktig mat?

Er det noe som stjeler tiden deres? Data? Dataspill? TV?. Skjermtid er noe som skader mange forhold, og kan gjerne halveres.

Dere har iallfall en dialog. Bra!

Skrevet
Hatt en god runde med han på telefon nå. Han synes han har mye ansvar for å se løsninger og jeg bare ser problemer. Han har liten oversikt over økonomien fordi JEG ikke innvolverer han i når jeg betaler regninger. Han bruker sofaen som en arena for at jeg skal bruke tid med han, mens jeg surrer rundt å rydder opp etter kvelden. Han orker ikke styre med huset når han kommer hjem å ha pusset bad hos andre. Han sier jeg skal sette dagsorden så blir han med å ordne i huset, jeg må slutte å styre selv og innvolvere han i det. Han lar være å si ting til meg pga måten jeg reagerer og ser bort i fra måten jeg reagerer på i ettertid. Han mener jeg må finne en løsning nå, noen mål jeg vil nå for forholdet vårt. han mener vi ikke kan være enige om alt, han er da et individ.

Slik jeg ser det så har mannen din her gitt veldig klart uttrykk for hva han mener og savner.

Dere trenger en bedre organisering av rutiner. Først og fremst. For eksempel en fast dag i uka hvor husarbeid skal prioriteres, og da med klare oppgaver til hver. Du gjør dette og jeg gjør det.

Samme med regninger. En fast tid til å slå opp nettbanken og se over økonomien samt samkjøre dere på det.

Menn tenker ikke fremover på samme måte som kvinner, han lar være å si noe der og da, fordi da slipper han din reaksjon DER og DA. Problemet hans er løst ved utsettelse... Følgelig må du tenke over dine egne reaksjoner, hvordan du reagerer og hva du ønsker å oppnå hos ham med det.

Prioriter tid i sofaen med ham! Vi damer surker alltid over at mannen bortprioriterer denslags samvær. Her sier han at han vil ha tid med deg til å vegetere forran tv. La ham få noen timer med det av og til.

Skjemaer for alt mulig er kanskje ikke så spennende. Men det kan få en over kneika til ting løser seg litt. Barna blir større, økonomien bedrer seg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...