Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ammehjelpen skriver:

Morsmelk som skal fryses settes i fryseren med en gang.

Betyr det at morsmelk som jeg pumpet i morges og satt i kjøleskapet, ikke kan settes i frysern nå, 10 timer etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ammehjelpen skriver:

Morsmelk som skal fryses settes i fryseren med en gang.

Betyr det at morsmelk som jeg pumpet i morges og satt i kjøleskapet, ikke kan settes i frysern nå, 10 timer etterpå?

Sånn tolker jeg det ja. Jeg fryser det med en gang, og heller bare det nye oppi det som er fryst etter hvert som jeg samler.

Skrevet
Sånn tolker jeg det ja. Jeg fryser det med en gang, og heller bare det nye oppi det som er fryst etter hvert som jeg samler.

Men når du heller ny over allerede fryst, vil ikke det fryste tine litt da?? Tenkte dette var ugunstig jeg, men det er vel ikke såpass mengder så det spiller noe rolle...?

Skrevet
heller bare det nye oppi det som er fryst etter hvert som jeg samler.

Slik gjør man det når man donerer morsmelk også, så det er helt sikkert greit! Det avkjøles ganske raskt når det settes rett i fryseren, og man kan tydelig se lagene med melk.

Skrevet
Men når du heller ny over allerede fryst, vil ikke det fryste tine litt da?? Tenkte dette var ugunstig jeg, men det er vel ikke såpass mengder så det spiller noe rolle...?

Så lenge mengden fryst melk er større enn det du putter oppi har det ingenting å si. Se ammehjelpen.no :)

Skrevet

Hvor mye klarer dere å pumpe hver gang? Jeg har hånmelket 35 ml i dag. Er det for lite til å fryse ned?

Skrevet
Hvor mye klarer dere å pumpe hver gang? Jeg har hånmelket 35 ml i dag. Er det for lite til å fryse ned?

Nei da, det er bare å fryse det ned. Men melka bør brukes innen en viss tid, du finner all slags info om det på ammehjelpen.no

Skrevet

Jeg er sikker på at jeg leste en plass at morsmelk kunne oppbevares i kjøleskap i 24 timer før frysing? Hvor lenge kan morsmelk oppbevares i kjøleskap før den må kastes?

Skrevet
Jeg er sikker på at jeg leste en plass at morsmelk kunne oppbevares i kjøleskap i 24 timer før frysing? Hvor lenge kan morsmelk oppbevares i kjøleskap før den må kastes?

Enig med deg. Men jeg syns det verserer så mange forklaringer om frysing og oppbevaring av morsmelk. I håndboka tl min elektriske pumpe (avent) står det at den kan oppbevares i 24 timer i kjøleskap før nedfrysning..

Skrevet

Fra ammehjelpen:

Fersk morsmelk er holdbar i kjøleskap (4 grader) i 3-5 døgn. Dersom man ikke har tilgang til kjøleskap, kan fersk, ubehandlet morsmelk oppbevares i 6-8 timer i romtemperatur. Tint, tidligere frosset melk er holdbar i 24 timer i kjøleskap

Fangeliv - Søk litt rundt på nettet, eventuelt ring en ammehjelper for å høre :)

Skrevet

Ja, tror jeg skal ringe og høre.

Pappa vil jo heller ha for mye enn for lite melk når han er alene med baby, derfor pleier jeg å pumpe en reserve samme morgen. Veldig greit å vite om det er ok å fryse denne hvis det ikke blir behov for reserven.

Skrevet

Jeg pleier å bare gi det til neste måltid, og så pumpe ut nytt som jeg setter i fryseren.

Skrevet
Ja, tror jeg skal ringe og høre.

Hold oss oppdatert hvis du får noe svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...