Gå til innhold

Borttatt?

pantertante

Anbefalte innlegg

Nok en gang leser jeg på nyhetene at tyver har "borttatt" saker og ting.

Sier noen av dere det....og er det overhodet et ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg oppfatter det som en sammenstillingsfeil på linje med "Han har påmeldt seg" i steden for "Han har meldt seg på". Mulig jeg tar feil, men jeg synes jeg hører mer og mer av det om dagen,

En enkel måte å unngå "problemet" på hadde jo vært å kalle en spade for en spade, og heller si at tyven har stjålet det og det- for det er vel det de egentlig mener, ikke at tyvene har tatt bort noe...? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt sånn juss- eller politispråk? Journalisten har vel vært på pressekonferanse eller lest noen rettspapirer, og så ikke klart å oversette det til vanlig norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det som en sammenstillingsfeil på linje med "Han har påmeldt seg" i steden for "Han har meldt seg på". Mulig jeg tar feil, men jeg synes jeg hører mer og mer av det om dagen,

En enkel måte å unngå "problemet" på hadde jo vært å kalle en spade for en spade, og heller si at tyven har stjålet det og det- for det er vel det de egentlig mener, ikke at tyvene har tatt bort noe...? :ler:

Jeg er enig med deg, tenkte akkurat det samme. I samme gate er dette som er sakset fra en avis: Den stjålne båten ble oppbrakt ved ...

For meg betyr oppbrakt sint, indignert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, tenkte akkurat det samme. I samme gate er dette som er sakset fra en avis: Den stjålne båten ble oppbrakt ved ...

For meg betyr oppbrakt sint, indignert.

Jeg er enig i begge deler!

Oppbrakt betyr sint, opprørt, indignert osv, og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å oppbringe en båt er jo når tollvesenet eller kystvakta eller hvem det nå er beslaglegger en båt. Det er et vanlig uttrykk.

Sorry, jeg tok feil! :flau:

Du har helt rett!

Jeg gjorde for dårlig søkearbeid i ordboka før jeg skrev mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Håkon_*

Det hele er som noen nevnte ovenfor her, justisspråklig.

Ordet borttatt kommer etter straffeloven § 257 - tyveri:

"For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden...."

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...