Gå til innhold

Forfatterspirer, har dere tatt skrivekurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er riktig fora, men jeg går av og til med tanker om jeg hadde klart å skrive en bok. En roman, men ingen typisk krim, er ikke utspekulert nok til det. Er det noen her som har hatt god hjelp i skrivekurs eller bare begynner man å skrive alle de tankene som svirrer rundt?

Jeg har ikke skrevet annet enn tørre avhandlinger i jobbsammenheng og har aldri skrevet dikt eller noveller.

Tar gjerne imot tips, vurderer å melde meg på skrivekurs i regi av Norges litteraturskole.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er lurt å gå skrivekus, jeg. All skrivetrening er nyttig! Men har du sterk nok drive klarer du å skrive uten kurs også. Jeg har fått utgitt bøker, men har helt sikkert mye å lære på skrivekurs.

Gjest Melchizedek
Skrevet

Jeg bare skriver det går av seg selv

Skrevet

Samme her -- jeg bare lar ordene styre meg den veien de vil.

Skrevet

Å ta skrivekurs er så absolutt en god idé. Man lærer ting man gjerne ikke har vært obs på før. Som hvordan valg av fortellerstemme påvirker leserens innlevelse i historien. Skal man skrive i første- eller tredjeperson? Man lærer om ordvalg, hvordan variere språket, når bruke dialog, osv.

"Alle" kan skrive ned en historie. Men hvordan man skal skrive den for at det skal være fengende og behagelig å lese er det ikke alle som vet.

Skrevet

Den beste måten å skrive på, er å skrive. Jo mer du skriver, jo bedre blir du. Ikke tenk for mye, ikke tvil for mye - bare skriv. Vil anbefale On Writing av Stephen King. Den har hjulpet meg.

Skrevet (endret)

Dersom man skriver med tanke på publisering bør man nok ta kurs eller i det minste lese noen bøker, slik at man lærer de grunnleggende tingene om å gjøre en tekst lesverdig.

Selv har jeg tatt ett par kurs og lest mange bøker, og føler jeg har hatt veldig stort utbytte av det.

Endret av Glør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...