Gjest Amartyra Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Hei! Jeg bor i en leilighet jeg leier, noe jeg har gjort i halvannet år. Dette pga store problemer hjemme, og barnevernet flyttet meg ut på hybel da jeg var 17, noe jeg var positiv til da. Jeg har for tiden økonomiske problemer, og aner ikke hva jeg skal gjøre for å få ting til å gå opp. Det bekymrer meg hele tiden, jeg klarer ikke gjøre skolearbeid eller fokusere på jobben. Går allmenn VG3. Jeg har fått avslag på søknaden min om stipend, og klagetiden er satt til åtte uker (borteboerstipend, var samme problemet i fjor, da Lånekassen er utrolig vanskelige!). Det er tre måneders ventetid på barnebidrag, som jeg søkte om så fort jeg fylte atten. Arbeidsgiveren nekter å betale sykepenger, og jeg krever derfor lønn fra nav (at lønna ikke kom er vel egentlig det siste sparket, som fikk alt til å bli kaos). Den kommer om seks uker, når saken hos NAV er ferdigbehandlet. Fagforbundet mitt jobber for å få arbeidsgiver til å utbetale, men de er utrolig sta og bøyer seg ikke for "trusselbrevene". Jeg har ingen i familien som kan låne meg (da alle kuttet kontakten når barnevernet plasserte oss barna rundt omkring), og jeg har ingen penger igjen. Kun et tomt kjøleskap. De siste ukene har jeg bodd hos ei venninne, men nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre? Jeg vil ikke snylte på andre, så jeg har derfor bestemt meg for å være hjemme. Alle regningene har jeg fått inkassovarsel på, og jeg føler meg bare helt mislykket. Barnevernet vil heller ikke kommet med noe økonomisk støtte, selvom jeg har takket ja til ettervern og har en handlingsplan og tiltaksplan der. Noen råd? Kan jeg søke om støtte fra NAV? Har jeg ingen rettigheter?
Gjest Blondie65 Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 (endret) Først av alt: 1) Kontakt alle kreditorer Ta først for deg alle inkassovarslene og ring til de som har sendt dem. Forklar dem situasjonen og be om to måneders utsettelse på betalingen slik at du har tid til å få penger / saker behandlet ferdig. Ta deretter kontakt med de som har sendt regninger på vei til forfall eller som har forfalt og gjør det samme - be om to måneders utsettelse. Tro du meg, de aller fleste vil gi deg denne utsettelsen når du forklarer situasjonen. 2) Det tomme kjøleskapet Søk hjelp hos de som ikke har behandlingstid for denne hjelpen: Frelsesarmeen - slumsøstrene, nødrasjoner. 3) Barnevernet Kontakt dem igjen og be dem hjelpe deg til å søke støtte der denne finnes. 4) NAV sosialstønad Du skal få hjelp her, problemet er at det også her er behandlingstid for søknaden. Kan du kontakte NAV og spørre hva slags sted du skal gå for akutt nødhjelp? 5) Din venninne Kan hun hjelpe deg med et lån sånn at du har til mat frem til søknadene er behandlet? Jeg forstår at du ikke vil snylte og ære være deg for det. Men det er forskjell på snylting og få hjelp i en krise slik at du har mat på bordet og kan betale tilbake når pengene strømmer inn igjen. 6) Arbeidsgiver Jeg vet ikke hva som er grunnen til at de ikke vil betale sykepenger, hvordan står denne saken hos Fagforbundet? Kan du få dem til å låne deg pengene og be NAV betale direkte tilbake til dem når saken er ferdig behandlet? Endret 21. september 2009 av Blondie65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå