Gå til innhold

ortodoks kristen

Gjest Gjest_rose_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Harriet Hole
kan noen fortelle meg om å være ortodoks kristen- har nemlig en kjæreste som er det...

Veit du kva type ortodoks han er? (Grovt sett fins det russisk ortodokse og greskortodokse. Desse to hovudretningane har mange forgreiningar eller "utbrytargrupper", om du vil)

Litt lettare å svare då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_rose_*

det er fatkisk ikke bare å google... det står mye forskjellig rundt omkring i en jngel av informasjon. har vært inne og sett på sider om ortodokse i norge. men disse er russisk ortodokse..

han er serbisk ortodoks- hvis det hjelper? jeg vil gjerne ha noe informasjon om helgenene de har for de har en egen helgen som de tilhører, nemlig Luka. men jeg vett ikke så mye mer enn dette

saken er at vi skal gifte oss neste år i min kirke. i den forbindelse så har faren hans begynt å stille spørsmål om hva tankene våres er angående framtiden. om kjæresten min skal bli "norsk" kristen (noe svigerfar ikke er så begeistret for) og om eventuelle barn ikke skal bli ortodokse. jeg tenkte derfor å sette meg inn i å være ortodoks-om dette er noe for meg.

far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er fatkisk ikke bare å google... det står mye forskjellig rundt omkring i en jngel av informasjon. har vært inne og sett på sider om ortodokse i norge. men disse er russisk ortodokse..

han er serbisk ortodoks- hvis det hjelper? jeg vil gjerne ha noe informasjon om helgenene de har for de har en egen helgen som de tilhører, nemlig Luka. men jeg vett ikke så mye mer enn dette

saken er at vi skal gifte oss neste år i min kirke. i den forbindelse så har faren hans begynt å stille spørsmål om hva tankene våres er angående framtiden. om kjæresten min skal bli "norsk" kristen (noe svigerfar ikke er så begeistret for) og om eventuelle barn ikke skal bli ortodokse. jeg tenkte derfor å sette meg inn i å være ortodoks-om dette er noe for meg.

far

Den serbisk ortodokse kirken er en gren av den gresk ortodokse. Liturgien er dog på serbisk språk, men handlingene er mye godt det samme.

Kanskje ikke så rart at du nøler med å si at han er serbisk ortodoks. Den serbiske ortodokse kirken var en sentral del av krigen på Balkan og sto som nasjonalistisk symbol på Stor-Serbia, som jo var drømmen til en del ekstreme serbere. Mladic og Karadic ble beskyttet av kirken og blir det nok fremdeles.

Jeg synes forresten at det er meget merkelig om du ikke finner noe på internett ang hva de står for. Du kan kanskje ta deg en tur på biblioteket og høre der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på http://www.religion.dk/artikel/248466:Kris...doks-kristendom for å se hva ortodoksien generelt består i.

Er han sterkt troende ortodoks? Det finnes serbere som forbinder religiøs tilhørighet med etnisk tilhørighet og dermed ikke er spesielt ortodokse i troen, selv om de betegner seg som ortodokse. Er det viktig for ham eller for faren at barna blir ortodokse kristne? Kan ikke barna vokse opp med begge og velge når de selv blir gamle nok til å reflektere over valget? La dem vokse opp med begge tradisjoner.

(Hvorvidt mannen din har tenkt å bli "norsk kristen" (protestant?) eller ikke er vel opp til mannen din. Han mister jo ikke troen ved å gifte seg med deg i en ikke-ortodoks kirke? Jeg vet at det egentlig ikke er "godtatt" av ortodoks tro, men det er mange som gjør det fordet.)

Ellers har du den serbiskortodokse menighet i Oslo (kontakt) og den serbiskortodokse menighet i Kristiansand (kontakt). Du kan jo kontakte dem og se om de kan svare på det du lurer på.

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_rose_*

takk for alle svar.

kjæresten min er ikke noe særlig troende, og heller ikke faren og moren noe særlig heller. men for faren sin del så er det heller vel å holde på det som er deres her i norge. nå det er sagt så er foreldrene oppdratt kommunistisk og har selv valgt å bli døpt i voksen alder. det er i de senere årene de har begynt å blir mer tradisjonsbevisste...

det jeg ønsket å spørre om her er informasjon om å være ortodoks siden kjæresten min heller ikke vet noe særlig om religionen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thomas_*
kan noen fortelle meg om å være ortodoks kristen- har nemlig en kjæreste som er det...

Den ortodokse kirken regner seg som den opprinnelige kirken. Den har medlemmer hovedsaklig i østlige deler av Europa og i midt-østen.

For en protestant kan mye i den ortodokse kirken virke nokså likt Den romersk katolske kirken (ikoner, skriftemål osv). Den viktigste forskjellen er at den ortodokse kirken er mer desentralisert enn den katolske, uten ett felles overhode som katolikkene har. Det som er felles for de ortodokse er at man har samme tro. Gresk-ortodoks, russisk-ortodoks, serbias-ortodoks m.v. er det samme. Alle regner hverandre som ortodokse Teologien er den samme, gudstjenestene er like. Forskjellen går stort sett på språket som brukes i kirken.

De ortodokse har en lang og sterk kontemplativ (mystisk) tradisjon. Det legges stor vekt på bønn og faste. Den mystiske tradisjonen er særlig knyttet til klosterøya Athos i Hellas. Målet er "theosis" å bli lik Gud, dvs å bli lik Kristus. Gud skapte nemlig mennesket i sitt bilde.

Lekfolk oppfordres til å:

- Be morgenbønnene og aftenbønnene.

- Fast onsdag og fredag og i kirkens fasteperioder (særlig før jul og påske).

- Gå i kirken så ofte som mulig.

Ortodokse har ikke lov til å gifte seg med noen som ikke er kristne. De må ikke være ortodokse men de må være døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...