Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Vi har en 4 åring i b.hage, flytter fra hverandre nå, 4 åringen fortsetter i samme barnehage, vi deler omsorg 50-50%. Jeg har ikke råd til å bli boende i samme område, og om 2 år skal barnet begynne i skole. Skal barnet gå i skole der far bor, eller der mor bor? Vi vil jo begge ha det enklest mulig. Far vil at barnet skal gå på skole der han bor, for han har 2 eldre barn i tillegg, så han trenger å bli tatt mest hensyn til. Jeg mener at barnet skal gå på skole der jeg bor, for jeg har mindre fleksibel arbeidsgiver (=mer stress om morgenen) og dårligere økonomi (vil gjøre meg minst mulig avhengig av bil). Hvordan komme til enighet? (Hadde jeg hatt 500 000 mer i egenkapital, hadde jeg kjøpt en liten leilighet i nærheten av far og det ville ikke vært noe problem rundt dette, men virkeligheten er som den er, og økonomien setter grenser for hva som ville vært ideelt).
Far til 2 Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Vi har en 4 åring i b.hage, flytter fra hverandre nå, 4 åringen fortsetter i samme barnehage, vi deler omsorg 50-50%. Jeg har ikke råd til å bli boende i samme område, og om 2 år skal barnet begynne i skole. Skal barnet gå i skole der far bor, eller der mor bor? Vi vil jo begge ha det enklest mulig. Far vil at barnet skal gå på skole der han bor, for han har 2 eldre barn i tillegg, så han trenger å bli tatt mest hensyn til. Jeg mener at barnet skal gå på skole der jeg bor, for jeg har mindre fleksibel arbeidsgiver (=mer stress om morgenen) og dårligere økonomi (vil gjøre meg minst mulig avhengig av bil). Hvordan komme til enighet? (Hadde jeg hatt 500 000 mer i egenkapital, hadde jeg kjøpt en liten leilighet i nærheten av far og det ville ikke vært noe problem rundt dette, men virkeligheten er som den er, og økonomien setter grenser for hva som ville vært ideelt). Kan dere inngå et kompromiss som tilsier at barnet fortsetter i samme barnehage som nå frem til det skal begynne på skolen ? I så tilfelle har du en utsettelse og en mulighet til å overbevise far iløpet av denne tiden.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Kan dere inngå et kompromiss som tilsier at barnet fortsetter i samme barnehage som nå frem til det skal begynne på skolen ? I så tilfelle har du en utsettelse og en mulighet til å overbevise far iløpet av denne tiden. Vi er enige om å fortsette i samme b.hage, jeg vil ikke at barnet skal skifte b.hage. Men nå barnet begynner på skolen, er det uansett noe nytt å tilpasse seg, og det er det vi er uenige om. Det er jo 2 år til, men likevel greit å bli enige så vi kan legge konfliktene bak oss:) TS
Far til 2 Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Vi er enige om å fortsette i samme b.hage, jeg vil ikke at barnet skal skifte b.hage. Men nå barnet begynner på skolen, er det uansett noe nytt å tilpasse seg, og det er det vi er uenige om. Det er jo 2 år til, men likevel greit å bli enige så vi kan legge konfliktene bak oss:) TS Hvor langt blir det mellom dere ??? I utgangspunktet er jeg enig med deg i at far bør akseptere alternative skoler innen rimelighetens grenser ettersom han pr.idag er mest fleksibel pga bil. Men om det blir lang avstand (flere km) bør dere sette dere ned og vurdere om dere begge bør flytte. Det er et vanskelig tema hvor begge må gi litt. Desto mindre den fysiske avstanden blir mellom boligene, desto mindre sansynlighet er det for konflikt.
Rosalie Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Og jeg mener at 50/50-ordning ikke er noen god løsning dersom foreldrene ikke bor i umiddelbar nærhet av hvrandre. For det betyr at barnet lett faller utenfor når det gjelder vennskap, da avstanden til skolekompisene blir for stor annenhver uke.
Far til 2 Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Og jeg mener at 50/50-ordning ikke er noen god løsning dersom foreldrene ikke bor i umiddelbar nærhet av hvrandre. For det betyr at barnet lett faller utenfor når det gjelder vennskap, da avstanden til skolekompisene blir for stor annenhver uke. Jeg er enig i at avstanden bør være minst mulig - uansett hvilke omsrgsløsning en velger der det er snakk om to oppegående foreldre. Samtidig vil jeg påstå at våre barn er et levende eksempel på at avstand/venner ikke betyr alt og at tryggheten ved å ha begge foreldrene tilgjengelig betyr mer enn det mange foreldre er klar over.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Vi er ett fraflyttet par med to barn på 7 og 12 år. Vi bor ca 5 km fra hverandre og tilhører forskjellige skolekretser. Vi har valgt å ha barna på to forskjellige skoler. Men vi tok utgangspunkt i hvilken skolekrets barnehagen til hun minste tilhørte slik at hun hadde kjente i klassen når hun skulle begynne. En liten utfordring i hverdagen, men noen ting må man bare beregne blir vanskeligere når en bor hver for seg. Viktigste er at det ikke blir ett betent tema videre når valget er tatt. Du vet du kan be om tilrettelegging av arbeidsdagen pga eneomsorg for barna de ukene du har de? Kanskje du kan begynne en time senere og arbeide en time lenger. Det er også mulig å få dekket skoleskyss med taxi til barnet når det blir litt større for å komme seg på skolen. Her samarbeider kommunene på tvers når barna hører til en skolekrets i nabokommunen men bor halvparten i en annen kommune. Lykke til.
Gjest kvinnerkvinner Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Vi er ett fraflyttet par med to barn på 7 og 12 år. Vi bor ca 5 km fra hverandre og tilhører forskjellige skolekretser. Vi har valgt å ha barna på to forskjellige skoler. Men vi tok utgangspunkt i hvilken skolekrets barnehagen til hun minste tilhørte slik at hun hadde kjente i klassen når hun skulle begynne. Hva sier du her? At ungene går på hver sin skole eller at de bytter skole annenhver uke?
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 Dette er forhåpentligvis et troll.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 Desverre ikke noe troll... Barna går på forskjellige skoler. De bytter ikke skole hver uke.
Far til 2 Skrevet 23. september 2009 #11 Skrevet 23. september 2009 Jeg forstår ikke at det skal være et så stort problem å la barn med så stor aldersforskjell gå på forskjellige skoler. Bekjente har tvillinger og fått gjennom at disse to går i forskjellige klasser. Om det er 5 års forskjell mellom barna er det vel ingen krise om de går på forskjellig skole om barna selv synes dette er greit.
Gjest Hilde K S Skrevet 23. september 2009 #12 Skrevet 23. september 2009 Jeg tror dette er snakk om å gå på to forskjellige skoler i den forstand at man går på en skole den uken man er hos far og en annen skole den uken man er hos mor. Et problem som har dukket opp i kjølvannet av at flere har valgt 50/50.
Far til 2 Skrevet 23. september 2009 #13 Skrevet 23. september 2009 Jeg tror dette er snakk om å gå på to forskjellige skoler i den forstand at man går på en skole den uken man er hos far og en annen skole den uken man er hos mor. Et problem som har dukket opp i kjølvannet av at flere har valgt 50/50. Det er likevel ikke et problem at foreldrene tilbyr barna like mye samvær med begge. OM ! skolevalget er et problem så er det i tilfelle boavstanden mellom mor og far, - ikke samværsmengden slik du antyder.
Gjest Hilde K S Skrevet 24. september 2009 #14 Skrevet 24. september 2009 Du er en jævel på feiltolkning, det skal du ha. Jeg antydet ikke noe om samværsmengden. Jeg påpekte at å gå på to skoler er et problem som har dukket opp i kjølvannet av 50/50-delinger. Problemet jeg fremhever er skoleordningen og ikke 50/50.
Gjest Hilde K S Skrevet 24. september 2009 #15 Skrevet 24. september 2009 Du har en eller annen formening om at jeg er motstander av 50/50, tror jeg. Det er helt, helt feil å anta.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #16 Skrevet 24. september 2009 Jeg tror dette er snakk om å gå på to forskjellige skoler i den forstand at man går på en skole den uken man er hos far og en annen skole den uken man er hos mor. Et problem som har dukket opp i kjølvannet av at flere har valgt 50/50. Her leste du vel litt kjapt, klokka 16.20 i går skrev gjest: "Barna går på forskjellige skoler. De bytter ikke skole hver uke." Du og Far til 2 er tydeligvis i tottene på hverandre. Jeg heier stort sett på deg, så derfor vil jeg gjerne at du er pinlig nøyaktig (så får han ikke noe å ta deg på).
Gjest Hilde K S Skrevet 24. september 2009 #17 Skrevet 24. september 2009 Her leste du vel litt kjapt, klokka 16.20 i går skrev gjest: "Barna går på forskjellige skoler. De bytter ikke skole hver uke." Du og Far til 2 er tydeligvis i tottene på hverandre. Jeg heier stort sett på deg, så derfor vil jeg gjerne at du er pinlig nøyaktig (så får han ikke noe å ta deg på). Søren klype! En feiltolkning av meg. Jammen bra jeg skrev at jeg trodde det var sånn og ikke kom med en påstand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå