Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 http://www.aftenbladet.no/kultur/1081429/-..._dataspill.html –Barn som ikke får prøvd seg på dataspill kan bli hengende etter på en rekke områder, sier Bertelsen. Hun jobber i kulturavdelingen i Rogaland fylkeskommune, blant annet med dataspill i den kulturelle skolesekken. Bertelsen er også en aktiv spiller selv og arrangerte spillkveld under Kapittel denne uken. Hva mener dere? Ville dere kjøpt data/tv-spill til 3-åringen? Barevakten er uenig. http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=26391 Så hva er egentlig sant her?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 de har jo data i barnehagen, så om interessen er der kommer den for nok
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 Min 3-åring spiller både på DS og Wii. Det har han gjort i over ett år. Jeg har skrevet er oppgave om barn og slike spill og mener at så lenge foreldrene kan begrense tiden, og balansere det med fysisk aktivitet og at foreldrene er aktive og vet hva barnet spiller, så er det veldig positivt. Det er ikke mye forskning på området, men det ser ut til at både logisk sans, samarbeidsevner og motorikk forbedres av å spille data- og TV-spill.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg begynte ikke med data i treårsalderen, og likevel har jeg master i informatikk og jobber med data på fulltid. Det går helt fint å lære seg ting selv om man ikke begynte med det i treårsalderen.
LukaFrost Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 de har jo data i barnehagen, så om interessen er der kommer den for nok Jeg tviler sterkt på at dette er noe alle barnehager har tilgjengelig for barna.
Henkama Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg begynte ikke med data i treårsalderen, og likevel har jeg master i informatikk og jobber med data på fulltid. Det går helt fint å lære seg ting selv om man ikke begynte med det i treårsalderen. Det er ikke helt sammenlignbart med hvordan det er i dag, synes jeg. Da jeg var barn (født i 76) hadde vi jo ikke datamaskiner hjemme, mens det er noe de aller fleste har i dag. Barna begynner med data i 1.klasse på skolen. Jeg har selv en sønn som er vant til å bruke dataen en del. Han ser på ting som har med interessene sine å gjøre og har etterhvert blitt veldig flink. Nå som han har begynt i 1.klasse ser jeg absolutt fordelen med dette. Ekstraoppgaver i matte og norsk ligger på nettet og han har ingen problemer med å finne frem til disse og gjøre dem selv. Han har tidligere holdt på med lærespill og har blitt tidlig flink med matte og bokstaver på grunn av dette. Alle de jevnaldrende sønnen min har hatt med hjem har vært gode på både dataspill og tv-spill og jeg tror nok sønnen min hadde følt seg utenfor hvis han ikke skjønte noe av hva de andre drev med. Synes det er mye bedre at barna sitter med lærespill på dataen enn at de sitter passive og ser på tv.
Zzyzx Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Hvordan kan ferdigheter i spill gjøre at du automagisk får ferdigheter i kontorstøtteprogrammer? En PC er mange forskjellige ting, alt etter hva man bruker den til. Ferdigheter i ett bruksområde gir ikke ferdigheter i et annet. Dette ser man på enhver it-avdeling i enhver bedrift, nettverksfolk kan nettverk, men sliter med kontorbruk av PC. Databasefolk kan database, men kan ikke bruke e-mail på en hensiktsmessig måte. IT-direktør kan dirigere, men kommer så langt ned på skalaen i praktisk bruk av IT at han trekker i sterk negativ retning på enhver statistikk. IT-sikkerhetskonsulent vet så lite om sikkerhet at han mener windowsoppdateringer ikke bør kjøres i arbeidstiden, fordi da må han restarte maskinen sin (men han er jævlig god på sikkerhet i forhold til scenarioer som er reelle der og da, bare ikke på forebyggende sikkerhet). Jeg fikk min første PC da jeg var 22. Jeg kan vesentlig mer om PC enn gjennomsnittet. Det kunne jeg lenge før jeg fikk min egen maskin også. Men det er jo sant, jeg hadde en Amiga 500 i mine barne- og ungdomsår. Det er sikkert derfor jeg er så flink på PC nå.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Jeg fikk min første PC da jeg var 22. Jeg kan vesentlig mer om PC enn gjennomsnittet. Det kunne jeg lenge før jeg fikk min egen maskin også. Men det er jo sant, jeg hadde en Amiga 500 i mine barne- og ungdomsår. Det er sikkert derfor jeg er så flink på PC nå. Du har kanskje interesse for PC og antakeligvis god forståelse av det, og derfor kan du vesentlig mer enn gjennomsnittet. Jeg mener at tidene har forandret seg, og for å kunne følge med i utviklingen bør man fra tidlig alder få kjennskap til og klare å bruke ulike digitale verktøy. Erfaringer gjennom oppveksten vil helt klart hjelpe for fremtiden. Jeg ser barn i dag som ikke er oppvokst med PC i huset sliter med å følge med på den teknologiske utviklingen, og får problemer med å utnytte alle mulighetene som følger med dette. Ved å f.eks. spille spill vil man få en økt forståelse for hvordan ting fungerer, og dermed ha bedre forutsetninger for å lære seg andre programmer senere.
Gjest Purple Haze Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 (endret) Jeg tviler sterkt på at dette er noe alle barnehager har tilgjengelig for barna. I følge Rammeplan for barnehager, er dette noe alle barnehager skal introdusere for barna. De som ikke gjør det, bryter kvalitetskravet som er nedfelt i Rammeplanen. Om en blir en digital analfabet av å ikke spille pc-spill fra en er liten, tviler jeg sterkt på. Mine barn hadde ingen erfaring med pc før de var rundt 10 år, og begge er racere på pc nå. Jeg hadde ikke tatt i en pc før jeg var nærmere 30, men er nå temmelig habil. Edit:skrivefeil Endret 23. september 2009 av Purple Haze
Cumulus Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 Jeg jobber i videregående skole og da jeg begynte trodde jeg at alle elevene var knallgode i å bruke pc. Det er de også, til en viss grad. De er gode på nedlasting, kopiering og spilling. De er generelt dårlige på å ha god filstruktur, på backup, på hurtigtaster og på kildekritikk. Mine barn bruker lite data hjemme, de er 5 og 8 år. Men jeg er overhodet ikke bekymret for det. Det er etter min mening feil å tro barn og unge blir god på data bare fordi de spiller mye. De blir flinke til å spille, men andre mer "nyttige" ferdigheter innenfor pc-bruk må faktisk læres. Dette er altså min mening.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #11 Skrevet 27. september 2009 Jeg tror heller ikke at kompentansen kommer av seg selv, men erfaring med teknologi er et godt utgangspunkt for å bli flinkere når man skal tilegne seg "nyttige" oppgaver.
Renesmee Skrevet 27. september 2009 #12 Skrevet 27. september 2009 Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg begynte ikke med data i treårsalderen, og likevel har jeg master i informatikk og jobber med data på fulltid. Det går helt fint å lære seg ting selv om man ikke begynte med det i treårsalderen. Nå er du i en litt annen generasjon enn de som er 3 år gamle i dag også da;) Da du vokste opp var det sikkert ikke vanlig at alle husstander hadde minst en datamaskin. Jeg er født i 85, og vi fikk ikke PC i hus før i 95. Vi hadde riktignok konsoller som nintendo, sega og commodore. Men tenk deg om du som 10'åring var den eneste i klassen som ikke hadde hatt tilgang på datamaskin hjemme. Jeg tror du ville vært en av de som hang litt etter dersom dere f.eks plutselig skulle begynne å jobbe med datamaskin på skolen.
Pirana Skrevet 27. september 2009 #13 Skrevet 27. september 2009 Med tanke på at de starter med data på timeplanen allerede i 1. klasse, så er det ingen ulempe å starte tidlig med dataen. Jeg tror derimot ikke at spill er det viktigste, men at barna blir kjent med data som verktøy. Tegne i paint, "skrive" i word osv. Lære seg å bruke musa, lære hva man kan gjøre som f.eks å finne ut ting om dyr osv i google. Masse fint som ikke er spill, men som er lærerikt. Guttungen har trykket litt siden 3 års alderen, både data, ds og playstation. Føler det er greit at han er på nivå med de andre i klassa, og "henger med" i den verdenen der også.
Renesmee Skrevet 27. september 2009 #14 Skrevet 27. september 2009 Det finnes jo masse fine lærerike spill for små barn også
Max Magnus Skrevet 27. september 2009 #15 Skrevet 27. september 2009 Dette handler jo ikke bare om kontorstøtteprogrammer som mange mener. Det handler nok mer om at det blir flere ting som blir digitalisert for hvert år som går.
stjernekyss Skrevet 27. september 2009 #16 Skrevet 27. september 2009 Jeg vokste opp uten dataspill i noen som helst form. Det kom en playstation inn i huset her for et par år siden, og jeg har ett spill jeg mestrer (og synes er morsomt). Personlig føler jeg ikke har jeg har tapt noe i livet ved å være dårlig i dataspill. Når det kommer til data kan jeg langt mer enn mine jevnaldrende. Jeg vokste også opp uten mikrobølgeovn, og har aldri eid en i voksen alder heller. Jeg er likevel over gjennomsnittet flink til å lage mat. Jeg har aldri eid eller bodd et sted med oppvaskmaskin. Jeg er likevel i stand til å fremskaffe rene tallerkner på samme nivå som folk med oppvaskmaskin. Antagelsen om at barn som ikke for spille dataspill risikerer å bli digitale analfabeter synes jeg er pølsevev. Det har aldri vært noe problem for meg.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #17 Skrevet 27. september 2009 Antagelsen om at barn som ikke for spille dataspill risikerer å bli digitale analfabeter synes jeg er pølsevev. Det har aldri vært noe problem for meg. Selv om det ikke har vært et problem for deg betyr vel ikke nødvendigvis at barn som blir født i en tidsalder som er hakket mer digitalisert enn da du ble født, kan slite? Jeg har, og har hatt, mange elever som har slitt med å lære seg ulike ting innenfor IKT fordi de ikke er vant til det. Veldig mange av dem har problemer med å klare å prøve seg frem og finne ut av ting selv fordi de ikke har erfaringer nok til å vite hva de skal gjøre. Altfor mange barn blir hengende etter sine jevnaldrende når de ikke får brukt data, både sosialt og i forhold til sosial kompetanse. Når det er sagt så mener jeg ikke at det er umulig å bli en kompetent databruker selv om man bruker det fra man er liten. Jeg mener bare at det kan være en ulempe. Data- og TV-spill har dessuten flere positive aspekter enn kun datakunnskap, som nevnt i et tidligere innlegg. Både finmotorikk, problemløsnings- og sosiale ferdigheter blir bedre av å drive med dette fra man er ung.
stjernekyss Skrevet 27. september 2009 #18 Skrevet 27. september 2009 Selv om det ikke har vært et problem for deg betyr vel ikke nødvendigvis at barn som blir født i en tidsalder som er hakket mer digitalisert enn da du ble født, kan slite? Jeg har, og har hatt, mange elever som har slitt med å lære seg ulike ting innenfor IKT fordi de ikke er vant til det. Veldig mange av dem har problemer med å klare å prøve seg frem og finne ut av ting selv fordi de ikke har erfaringer nok til å vite hva de skal gjøre. Altfor mange barn blir hengende etter sine jevnaldrende når de ikke får brukt data, både sosialt og i forhold til sosial kompetanse. Når det er sagt så mener jeg ikke at det er umulig å bli en kompetent databruker selv om man bruker det fra man er liten. Jeg mener bare at det kan være en ulempe. Data- og TV-spill har dessuten flere positive aspekter enn kun datakunnskap, som nevnt i et tidligere innlegg. Både finmotorikk, problemløsnings- og sosiale ferdigheter blir bedre av å drive med dette fra man er ung. Digitaliseringen var desto mindre igjen da jeg vokste opp, så det er hele tiden en utvikling. Nå lærer jeg raskt, så det kan godt hende at kombinasjonen "vokse opp uten dataspill" OG "lærer sakte" er uheldig. Det er likevel en lang vei mellom det og digital analfabet. Her synes jeg det ropes ulv, ulv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå