Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

min nyfødte datter er flink til å suge puppen, men jeg får henne ikke til å rape etterpå. Både klapper og stryker på rygg og stump, men ingenting hjelper. Dette fører som regel til en ekkel hikke etter ei lita stund.

Gruer for at dette kan utløse kolikk...

Gode råd mottas med stor takk!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke stress med den rapen. Bare hold henne opp en stund (hun sovner sikkert, det gjør de som regel etter mat når de er så små). Legg henne ned. Hvis hun virker urolig etter en liten stund igjen, løfter du henne opp, og vips, der kommer rapen. Sover hun bare rolig, er alt i orden. Det er ikke alle babyer som sluker så mye luft at de trenger å rape.

Skrevet

Gutten vår rapte så og si aldri, og han svelget lite luft når han spiste. Jeg trodde rapen var noe alle babyer gjorde og stresset litt med det i starten, men det viste seg at han ikke hadde noe ubehag av det, og da var det bare å ta det med ro. Ikke hadde han kolikk eller noe.

Skrevet

vil egentlig ikke stresse med det, men synes det er så fælt når denne innmari ekle hikken kommer...

Men ellers er hun ikke noe utilpass - når hun sovner, sover hun godt. Og når hun er våken etter et måltid, hikker hun ei stund og så er like blid etterpå...

Skrevet

Hikken opplevde jeg ikke hadde noen sammenheng med mat eller luft. Så kan hende hikken kommer uansett??!!

Skrevet

Gutten min hverken rapte eller gulpet før han var 2 uker gammel. Men siden har det vært mandige raper og gulp i mengder til gjengjeld. ;)

Skrevet

Tips vi fikk fra helsestasjonen:

Legg babyen på hans/hennes høyre side med hodet litt høyre enn resten av kroppen. La han/henne ligge slik i fem min, så kommer nok rapen når du siden legger barnet på skulderen :-)

Skrevet

Jeg trodde heller ikke hikkingen kom i sammenheng med rapingen, for jeg er ganske påpasselig med å få han til å rape både under og etter måltidet. Det som ofte hjelper her er å legge han ned litt på fanget, bare snakk om sekunder. Når jeg heiser han opp igjen kommer enten en kjempegulp eller en rap :)

Skulle ønske vår lille ikke gulpet så masse, det går i gjennomsnitt 3-4 gensere hver dag pluss bodyer og mange smekker og gulpefiller. Ser jo nå at det ikke er så rart jeg ikke gjør annen enn å vaske tøy :fnise:

Skrevet

Vår rapet ikke særlig de første 10 dagene, men nå både raper og gulper han støtt og stadig.

Hikkingen er helt normalt for nyfødte og har ingen sammenheng med rapingen. Min hikket mye både i og utenfor magen. Nå er han 2,5 mnd og hikker fremdeles en del, men dog mindre enn da han var helt nyfødt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...