Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Melchizedek
Skrevet (endret)
Men da tilhører du vel også alle religioner?

Det stemmer

Så hva gjør du da på julaften?

Jeg ser ned på dere og lurer på hvorfor dere feirer Jesus Bursdag i Desember når han var født i den 7 November

Endret av Melchizedek
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Hans_*
Skrevet
I Bibelen heter det at "Gud er lys".I lysets hastighet sier Einsten og vitenskapen at tiden står stille.Raskere enn lyset og det går bakover i tid etc.Dette er bevist under romfart.

Altså - Gud opererer i lysets hastighet,og er uavhengig av tid.han har følgelig heller ingen begynnelse.Det har vi.Derfor er det vanskelig å skjønne dette.Men altså - de som opererer på høyt vitenskapelig nivå mener å ha beviser for det.Flere spørsmål da?

Dette synes jeg at var et veldig godt svar, og jeg sier meg helt enig.

Og til ateistene/ikke-kristne: Er det ikke en smule interessant at Bibelen sier at "Gud er lys", lenge, lenge før vi fikk dagens kunnskap om lyset, med dets egenskaper(som gjesten nevner: Ved lysets hastighet står tiden stille-tiden er relativ for Gud, mao., og å da forutsette at Han skulle blitt til en gang, synes jeg er absurd. Vi vet jo også at vår opplevelse av tid er svært relativ, og dermed ser jeg ingen problem ved at Gud alltid har eksistert).

Skrevet
Dette synes jeg at var et veldig godt svar, og jeg sier meg helt enig.

Og til ateistene/ikke-kristne: Er det ikke en smule interessant at Bibelen sier at "Gud er lys", lenge, lenge før vi fikk dagens kunnskap om lyset, med dets egenskaper(som gjesten nevner: Ved lysets hastighet står tiden stille-tiden er relativ for Gud, mao., og å da forutsette at Han skulle blitt til en gang, synes jeg er absurd. Vi vet jo også at vår opplevelse av tid er svært relativ, og dermed ser jeg ingen problem ved at Gud alltid har eksistert).

Hvor står det i bibelen at Gud er lys?

Står det ikke at Gud er lyset?

Bør ikke myten heller tolkes i de baner at guden i bibelen, som så mange, mange andre guder i menneskets historie, er basert på soltilbedelse?

Gjest GUD ER LYS!
Skrevet
Hvor står det i bibelen at Gud er lys?

Står det ikke at Gud er lyset?

Bør ikke myten heller tolkes i de baner at guden i bibelen, som så mange, mange andre guder i menneskets historie, er basert på soltilbedelse?

Det står i 1. Johannes brev kapittel 1 og vers 5. I motsetning til Darwins myter og mange av hans jordiske tilhengeres mørke bearbeidelse av dette eventyret (basert på tilbedelse av skapningen i stedet for Skaperen) viser Bibelen et opphøyd bilde av Konstruktøren og hans kvantelike beskaffenhet - lyset.Slutningen her er ÅPENBAR; Gud er lys,tiden står stille i lyshastigheten og derfor har ikke Gud noen begynnelse.Han har heller ikke noen ende ettersom loven om massens og energiens bevarelse sier at "energi kan ikke ødelegges".Og kan det ikke bli til ingenting,så kan det heller ikke ha blitt til av ingenting.

Gjest gjest_fystikk
Skrevet

Det er religioner som skaper guder - ikke omvendt. Om du har nok lyst til å tro på en gud som passer inn i ditt bilde av en perfekt skaper vil du nok finne den - bare se på alle de løsrevne sektene rundt om i verden. Kristendommen er nærmest så jeg bruker denne som eksempel:

- Gla'kristne har en uendelig snill og god gud som elsker alle som tar ham til seg.

- Jehovas Vitner har en gud som driter i alle som ikke er Jehovas Vitne.

- Statskirken har en gud som synes det er ålreit at folk kommer i jula og påsken.

- Katolikkene har en gud som tilgir alt om du er nok lei deg - men du skal også føle skyld for alt du tenker eller gjør.

Bare noen løsrevne eksempler på hvordan jeg oppfatter religiontypene her, alle stammer fra det samme utspringet, med den samme guden - men han innehar allikevel forskjellige egenskaper for alle disse gruppene...

Skrevet
Det står i 1. Johannes brev kapittel 1 og vers 5.

Det har du faktisk helt rett i, men i vers 7 like etter står det at Gud er i lyset. Hva er det som stemmer?

Hvorfor godtar du Einsteins teorier men ikke Darwins?

Skrevet
Det står i 1. Johannes brev kapittel 1 og vers 5. I motsetning til Darwins myter og mange av hans jordiske tilhengeres mørke bearbeidelse av dette eventyret (basert på tilbedelse av skapningen i stedet for Skaperen) viser Bibelen et opphøyd bilde av Konstruktøren og hans kvantelike beskaffenhet - lyset.Slutningen her er ÅPENBAR; Gud er lys,tiden står stille i lyshastigheten og derfor har ikke Gud noen begynnelse.Han har heller ikke noen ende ettersom loven om massens og energiens bevarelse sier at "energi kan ikke ødelegges".Og kan det ikke bli til ingenting,så kan det heller ikke ha blitt til av ingenting.

Du er morsom!

"Slutningen er ÅPENBAR!" Hvis din forklaring på Guds evige eksistens er at han "er i lyset" i den forstand at han beveger seg med lysets hastighet, så oppstår det et annet problem: Hvordan kan din Gud da interagere med alt som er i universet, og høre dine bønner, og så videre? For hvis Gud beveger seg med lysets hastighet, eller er i lyset, så har ikke DU noen observerbar eksistens for ham. For fra lysets perspektiv er universet et punkt uten utstrekning. Hvis vi skal bli relativistiske her, altså.

Skrevet
Du er morsom!

"Slutningen er ÅPENBAR!" Hvis din forklaring på Guds evige eksistens er at han "er i lyset" i den forstand at han beveger seg med lysets hastighet, så oppstår det et annet problem: Hvordan kan din Gud da interagere med alt som er i universet, og høre dine bønner, og så videre? For hvis Gud beveger seg med lysets hastighet, eller er i lyset, så har ikke DU noen observerbar eksistens for ham. For fra lysets perspektiv er universet et punkt uten utstrekning. Hvis vi skal bli relativistiske her, altså.

Solen utgjør lys og utgir lys og om du tar av deg solbrillene dine oppdager du fort at den er i lyset også.Derfor kan det samme sies om Gud.Fysikerne har meddelt at det ser ut til at det må finnes elleve dimensjoner.Vi kjenner ikke dynamikken (bevegeligheten) til disse dimensjonene og kan idag ikke si hvorledes disse kan interagere fullt ut.La oss si at Jehova selv er den tolvte dimensjon med tilgang til de elleve andre.Vi befinner oss da i den andre enden med vår høyde,bredde,lengde samt tiden.Da omsluttes vi i fire dimensjoner,mens altså Jehova oppebærer tolv.Men forfatteren Arne Garborg sa noe annet interessant: "Den som vil se Guds lys må slukke sitt eget".Han kunne like gjerne sagt: "Skråsikkerheten økere proporsjonalt med uvitenheten".Ha en fin dag!

Skrevet
Solen utgjør lys og utgir lys og om du tar av deg solbrillene dine oppdager du fort at den er i lyset også.Derfor kan det samme sies om Gud.Fysikerne har meddelt at det ser ut til at det må finnes elleve dimensjoner.Vi kjenner ikke dynamikken (bevegeligheten) til disse dimensjonene og kan idag ikke si hvorledes disse kan interagere fullt ut.La oss si at Jehova selv er den tolvte dimensjon med tilgang til de elleve andre.Vi befinner oss da i den andre enden med vår høyde,bredde,lengde samt tiden.Da omsluttes vi i fire dimensjoner,mens altså Jehova oppebærer tolv.Men forfatteren Arne Garborg sa noe annet interessant: "Den som vil se Guds lys må slukke sitt eget".Han kunne like gjerne sagt: "Skråsikkerheten økere proporsjonalt med uvitenheten".Ha en fin dag!

Jeg tar det tilbake, og korrigerer: Du er ikke bare morsom, du er hysterisk morsom. Nå også multidimensjonalitet, som til tross for at deres eksistens antas ut fra matematikk og teoretisk fysikk som jeg er rimelig sikker på at du ikke forstår et døyt av, ingen egentlig vet hva ER, enn si hva de BETYR. Det gjør dem selvsagt egnet til å huse GUD, siden det ikke er så god plass til ham på de gamle tilholdsstedene, hvor det mennesklige intellekt har lyst opp i krokene og funnet ut at det er smekk fullt av naturfenomener og lovmessige sammenhenger, men ingen overnaturlige entiteter. Kanskje han flyttet, da, til den 11. dimensjon, sammen med påskeharen og julenissen?

Skrevet
Jeg tar det tilbake, og korrigerer: Du er ikke bare morsom, du er hysterisk morsom. Nå også multidimensjonalitet, som til tross for at deres eksistens antas ut fra matematikk og teoretisk fysikk som jeg er rimelig sikker på at du ikke forstår et døyt av, ingen egentlig vet hva ER, enn si hva de BETYR. Det gjør dem selvsagt egnet til å huse GUD, siden det ikke er så god plass til ham på de gamle tilholdsstedene, hvor det mennesklige intellekt har lyst opp i krokene og funnet ut at det er smekk fullt av naturfenomener og lovmessige sammenhenger, men ingen overnaturlige entiteter. Kanskje han flyttet, da, til den 11. dimensjon, sammen med påskeharen og julenissen?

Litt sint kanskje når du skjønner at det muligens var noe du glemte å tenke over...

Eller for å sitere Elvis: "Lookin for trouble? Youve come to the right place!"

Skrevet

..og HVEM skisserte lovmessigheten..? Kanskje det var deg? Store hvite Mann 42 :skratte:

Skrevet
Litt sint kanskje når du skjønner at det muligens var noe du glemte å tenke over...

Eller for å sitere Elvis: "Lookin for trouble? Youve come to the right place!"

Trøbbel? Fordi du benytter deg av "The God of the Gaps"-argumentet? Nei, det er ikke noe problem for andre enn de religiøse. Strategien med å henvise Gud til aspekter av verden som er dårlig forstått, er selvødeleggende, i og med at disse hvite flekkene på kunnskapens kart krymper.

Og hvordan kan jeg være sint på en som får meg til å le så godt?

Gjest Langt mot Nord
Skrevet

Hvor kommer psykoakustikket, placebo og generelt håpet fra?

Fitta, der kommer alt fra, det utstøter barnet, eller var det gjøken.

Skrevet
Jo men det er jo akkurat dette jeg finner så merkelig. Synes kristne kan være voldsomt hyklerske i mange saker, og dette er en av dem. Hvorfor er det greit at gud er evig og alltid har eksistert, men universet i seg selv MÅ ha en skaper?

Og de prater jo alltid så mye om at se på en bygning, det er noen som har bygd den, se på at maleri, det er en maler som har malt det, ergo alt er skapt. Utenom gud. Hvordan kan det ha seg?

hei :-)

jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine. jeg kan desverre ikke så mye om big bang og evolusjonsteorien enda (uten at det gjør meg til en kreasjonist), men svaret mitt TS er at det for meg handler om tro. Jeg kan ikke argumentere for alt vitenskapelig, men jeg satser på at det Skriften i sin opprinnelig form sier er korrekt. så om Bibelen sier at Gud skapte universet, så tror jeg på det rett og slett. Kanskje høres det enda mer hyklersk ut i dine øyne? jeg vil likevel ikke kalle det blind tro. Gud har allerede vist meg at Han er virkelig. F.eks. gjennom bønnesvar, bønnesvar er kanskje i noens øyne placeboeffekter, tilfeldigheter, naturlig helbredelse... men jeg tror nå Gud kan virke gjennom det som virker tilfeldig eller naturlig også:-)

kanskje ikke svarene du ville ha, men siden du spurte..;)

hilsen kristen tenåring

Skrevet
jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine. jeg kan desverre ikke så mye om big bang og evolusjonsteorien enda (uten at det gjør meg til en kreasjonist), men svaret mitt TS er at det for meg handler om tro.

Da er du nok ikke kreasjonist. Kreasjonister ønsker å fjerne troen og erstatte den med sikker viten (noe de stadig mislykkes i), og som du sikkert allerede vet er tro, tiltro og håp sentrale deler av kristen lære.

Alt dette vil forsvinne om Gud blir vitenskap.

Skrevet
Da er du nok ikke kreasjonist. Kreasjonister ønsker å fjerne troen og erstatte den med sikker viten (noe de stadig mislykkes i), og som du sikkert allerede vet er tro, tiltro og håp sentrale deler av kristen lære.

Alt dette vil forsvinne om Gud blir vitenskap.

Jeg trodde det var omvendt, at de ønsket å fjerne kunnskap og erstatte den med tro.

Gjest VinglePetter
Skrevet
Det stemmer

Jeg ser ned på dere og lurer på hvorfor dere feirer Jesus Bursdag i Desember når han var født i den 7 November

Hver gang når, den gang da.

Gjest Langt mot Nord
Skrevet

På Nordpolen er det bare en soloppgang i året (vårjevndøgn) og en solnedgang (høstjevndøgn). En skulle tru at dette bare er et sammentreff..

Gjest Langt mot Nord
Skrevet

..at Jave er å finne på Coca-Cola reklamene til jul. Alle vet at cola er svart, usunt og holder deg våken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...