Gjest TS Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Kreasjonistenes største argument i kampen mot ateistene er "Hvordan kan The Big Bang ha oppstått fra ingenting?". Da spør jeg dere, hvordan kan gud ha oppstått fra ingenting? For hvis det er slik at alt må ha en skaper, så må vel gud det og? Og hvorfor er det mer sannsynlig at gud bare oppstår, enn at The Big Bang bare oppstår?
Gjest Mann42 Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Kreasjonistene (og forsåvidt alle kristne) vil ikke gå den veien, og har konkludert med at ettersom det MÅ finnes en Gud, og den logiske konsekvensen av å anta at alle ting må ha en skaper, er en uendelig regress, så MÅ Gud være evig. Hvis man antar at Gud ikke er skapt, men alltid har vært til, og har skapt alt annet, så slipper man ut av regressen. Men det forutsetter selvsagt at man er villig til å godta at Gud har et aspekt som man IKKE er villig til å tilkjenne resten av univserset, nemlig evig eksistens. "Ateistene" mener forøvrig ikke at Big Bang innebar at universet oppstod fra ingenting. Ekspansjonen av en singularitet til et univers er en logisk konsekvens av det man ellers vet om universet. Men hvor den energien og massen som utgjør det universet som ble til, kom fra, er det ingen som har foregitt å ha en konkret forklaring på. Av gode grunner, representerer Big Bang en horisont som det ikke er mulig å titte over. Alle data og utledninger av data, stopper der. Den er grensen for kunnskap. Det kan godt være at før det var et Big Bang, var det et gnaB giB. Who Knows?
Gjest TS Skrevet 21. september 2009 #4 Skrevet 21. september 2009 Jo men det er jo akkurat dette jeg finner så merkelig. Synes kristne kan være voldsomt hyklerske i mange saker, og dette er en av dem. Hvorfor er det greit at gud er evig og alltid har eksistert, men universet i seg selv MÅ ha en skaper? Og de prater jo alltid så mye om at se på en bygning, det er noen som har bygd den, se på at maleri, det er en maler som har malt det, ergo alt er skapt. Utenom gud. Hvordan kan det ha seg?
Gjest Mann42 Skrevet 21. september 2009 #5 Skrevet 21. september 2009 Du må ikke stille så mange spørsmål! Det er ikke bra for barnetroen din!
Gjest TS Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Du må ikke stille så mange spørsmål! Det er ikke bra for barnetroen din! Hehe, den tror jeg nok er på rimelig tynn grunn uansett om jeg stiller spørsmål eller ikke... Kom over denne siden her, med ganske mye morsomt på: Pull the plug on atheism. Artikkelen viser liksom hvordan det å være ateist er intellektuellt flaut, fordi man mener at alle dyr har blitt skapt av ingenting (nå er jo ikke det helt tilfelle, det er ganske logisk hva som har skjedd om man setter seg litt inn i det). Men er det så mye mer logisk, at en gud som skaper alt, har blitt skapt av ingenting? Og så fortsetter de med at ateister må nok ha store problemer, for de kan nemlig ikke bruke ordene "skapt" (created) og "laget" (made). Jeg har aldri brukt disse ordene i henhold til evolusjonsteorien ihvertfall, ordet man bruker er jo utviklet. Poenget er jo nettopp at alle dyreartene ikke er skapt. Men jeg venter fortsatt på en forklaring på det opprinnelige spørsmålet i denne tråden fra en kristen, gjerne fra Hans eller Kr Øst!
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Gud sier om seg selv til Moses, I am that I am(I exist because I exist). Han sier ingen ting om at Han er skapt. At du aldri vil få svar om dette før du møter Gud viser hvor liten troen din kan være, men fortsatt være tro.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #8 Skrevet 21. september 2009 Kreasjonistenes største argument i kampen mot ateistene er "Hvordan kan The Big Bang ha oppstått fra ingenting?". Da spør jeg dere, hvordan kan gud ha oppstått fra ingenting? For hvis det er slik at alt må ha en skaper, så må vel gud det og? Og hvorfor er det mer sannsynlig at gud bare oppstår, enn at The Big Bang bare oppstår? I Bibelen heter det at "Gud er lys".I lysets hastighet sier Einsten og vitenskapen at tiden står stille.Raskere enn lyset og det går bakover i tid etc.Dette er bevist under romfart. Altså - Gud opererer i lysets hastighet,og er uavhengig av tid.han har følgelig heller ingen begynnelse.Det har vi.Derfor er det vanskelig å skjønne dette.Men altså - de som opererer på høyt vitenskapelig nivå mener å ha beviser for det.Flere spørsmål da?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #9 Skrevet 21. september 2009 Det var nok foreldrene til Gud som skapte han. Akkurat som med deg. Og bare for å ha sagt det, det var foreldrene til foreldrene til Gud som skapte dem. Også var det foreldrene til foreldrene til Gud som skapte dem i gjen. Og går vi noen millioner år tilbake i tid så var det foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til Gud som skapte dem i gjen. Jeg kan kan godt ta Satan også, men det får bli en annen dag for nå fikk jeg krampe i fingrene. Faktisk hele hånda.
babord Skrevet 21. september 2009 #10 Skrevet 21. september 2009 For det første så er det ingen vits i å argumentere med religiøse fordi de har et evig ess i ermet, nemlig det bare er sånn, det ville du sett hvis troen din var sterk nok. For det andre så er det litt teit, fordi folk må få lov til å tro absurde ting hvis de vil, og hvis det gir de en bedre hverdag. Du kan sikkert sette deg inn i at et trossystem gir et menneske en viss trygghet? De liker det. Hvis du ikke har behov for dette sikkerhetsnettet, så velsigne deg(), men den dagen mennesker ikke har behov for religion kommer den til å koke bort av seg selv. For det tredje, så er vi selv på gyngende grunn iom. at vitenskapen helst ikke vil tenke så mye på hvordan betingelsene for Big Bang oppsto in the first place. Vi har lært av Einstein at romtiden blir bøyd av gravitasjonen, og at en singularitet(BB) har uendelig stor gravitasjon, derfor står tiden stille, men, hvor mange mennesker finnes det i verden som faktisk forstår astrofysikken, relativiteten, teoriene rundt universets form og utvikling på ordentlig? Sikkert ca. like mange kristne som er ordentlig utdannet innen alle aspektene bak sin tro...eller færre. Det er en uvitenskapelig tankegang å bare si at Big Bangs opphav er irrelevant bare fordi vi ikke forstår det. Hvis du har lest noe av Einstein eller andre store vitenskapsmenn, så ser du hvor utrolig reduksjonistisk de tenker..definisjon av detaljene og det irrelevante og diffuse er grunnlaget for fysikken, som er grunnlaget for vitenskapen.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 21. september 2009 #11 Skrevet 21. september 2009 For det første så er det ingen vits i å argumentere med religiøse fordi de har et evig ess i ermet, nemlig det bare er sånn, det ville du sett hvis troen din var sterk nok. Det er jo greit nok, men hvordan kan Gud bare være sånn, mens big bang ikke bare kan være sånn? Logikken, argumentet og esset faller jo på sin egen grunn.
babord Skrevet 21. september 2009 #12 Skrevet 21. september 2009 Hvis du ser vitenskapelig på det, så kan verken gud eller BB bare være sånn, men det gjør man nødvendigvis ikke dersom man er religiøs. Det er to grunnleggende forskjellige livsanskuelser.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #13 Skrevet 21. september 2009 Det er jo greit nok, men hvordan kan Gud bare være sånn, mens big bang ikke bare kan være sånn? Logikken, argumentet og esset faller jo på sin egen grunn. Dette forteller deg noe vesentlig, nemlig at det ikke er logikk i seg selv som overbeviser mennesker. De må føle seg dratt til det du har å fortelle. Dersom de har behov for at Gud skal finnes, så fins Gud.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #14 Skrevet 21. september 2009 Det var nok foreldrene til Gud som skapte han. Akkurat som med deg. Og bare for å ha sagt det, det var foreldrene til foreldrene til Gud som skapte dem. Også var det foreldrene til foreldrene til Gud som skapte dem i gjen. Og går vi noen millioner år tilbake i tid så var det foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til Gud som skapte dem i gjen. Jeg kan kan godt ta Satan også, men det får bli en annen dag for nå fikk jeg krampe i fingrene. Faktisk hele hånda. For ikke å snakke om mellom ørene...
Gjest Melchizedek Skrevet 21. september 2009 #15 Skrevet 21. september 2009 Det var nok foreldrene til Gud som skapte han. Akkurat som med deg. Og bare for å ha sagt det, det var foreldrene til foreldrene til Gud som skapte dem. Også var det foreldrene til foreldrene til Gud som skapte dem i gjen. Og går vi noen millioner år tilbake i tid så var det foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til foreldrene til Gud som skapte dem i gjen. Jeg kan kan godt ta Satan også, men det får bli en annen dag for nå fikk jeg krampe i fingrene. Faktisk hele hånda. Det var jeg som skapte Gud hvor vanskelig er det og forstå dette
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #16 Skrevet 21. september 2009 For ikke å snakke om mellom ørene... Jeg elsker jenter med humor. Men er ikke bare mellom øra jeg har krampe nå da.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #17 Skrevet 21. september 2009 Det var jeg som skapte Gud hvor vanskelig er det og forstå dette Er du amerikansk eller japansk?
Gjest Melchizedek Skrevet 21. september 2009 #18 Skrevet 21. september 2009 Er du amerikansk eller japansk? Jeg er alle verdens nasjonaliteter
Gjest infinite Skrevet 21. september 2009 #19 Skrevet 21. september 2009 har noen skapt Gud? Svarer en ja på det, er en like langt, for da må en igjen spørre: Hvem skapte den som skapte Gud? Nei, sier Bibelen: Gud er fra evighet til evighet. Salme 90,2.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #20 Skrevet 22. september 2009 Jeg er alle verdens nasjonaliteter Ja, da kan det jo hende at det er noe i det du sier. Men da tilhører du vel også alle religioner? Så hva gjør du da på julaften?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå