Gå til innhold

Religion og rasisme: Bibelens rolle

Gjest Mann42

Anbefalte innlegg

Tror du ikke at jeg er opptatt av slike ting, og HAR tenkt over det?

"Tross alt skal vi være pattedyr, fra et vitenskaplig synspunkt"? "Skal være"? Vi ER. Nei, jeg syns ikke det er rart at vi later til å være alene om samvittighet. Vi er ganske intellektuelle vesener, og vi kan reagere like sterkt emosjonelt på våre egne forestillinger som på faktiske hendelser. Så at forestillingen om at noen ville reagere negativt på et eller annet som vi gjør, eller tenker på å gjøre, forårsaker en negativ følelse kjent som "dårlig samvittighet", er ikke det minste rart. Tvert i mot.

Glem nå ikke av at grupperingen "pattedyr" er skapt av mennesker og ble først en terminologi rundt 1735 ;)

Er det allikevel ikke snodig at ingen andre av de dyrene vi kjenner til har denne egenskapen?

Nå kan man for den saks skyld påstå at den samme Hitler IKKE hadde en samvittighet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tross at vi skal være pattedyr sett fra et vitenskapelig synspunkt, er det ikke forunderlig at ingen andre dyr har nettopp en samvittighet?

Hvordan kan du si at INGEN andre dyr har samvittighet ?

Hva legger du i begrepet egentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem nå ikke av at grupperingen "pattedyr" er skapt av mennesker og ble først en terminologi rundt 1735 ;)

Er det allikevel ikke snodig at ingen andre av de dyrene vi kjenner til har denne egenskapen?

Nå kan man for den saks skyld påstå at den samme Hitler IKKE hadde en samvittighet... ;)

Jeg tror jeg nevnte kort hvorfor det ikke er merkelig at mennesker har en samvittighet. Det henger sammen med vårt overlegne intellekt og vår evne til å tenke symbolsk og abstrakt, og forholde oss til forestillinger, i like stor grad som vi forholder oss til konkrete hendelser og interaksjoner med andre.

Andre veseners indre opplevelser og mentale prosesser, skal ikke jeg uttale meg om.

Om Hitler hadde samvittighet eller ikke, skal ikke jeg uttale meg om. Men han hadde tydeligvis en religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Har Bibelen noe imot drap, da?

Da Moses kom ned fra fjellet med de ti bud under armen, hva var det første han gjorde?

Jo, drepe 5000, hvis jeg ikke husker feil.

Hadde ikke Moses noen samvittighet?

Moses beordret også drap av barn og eldre.

Sofiemyr, hva er moralen i boka?

Skulle ikke Moses og Josva drepe alle som bodde i det lovte land?

Var egentlig patriarkene bedre enn Hitler?

Dessuten, når man leser i Bibelen, finner man mange små Hitler, så hva gjorde egentlig Hitler så galt, ifølge boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si at INGEN andre dyr har samvittighet ?

Hva legger du i begrepet egentlig ?

Jeg legger det samme som definisjonen av begrepet samvittighet tilsier: Evnen til å skille mellom rett og galt og å handle ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er de ikke det. Men det er ikke begrenset bare til dem. Forestillingen om at evolusjonsteorien og vitenskapen generelt leder til ateisme og derigjennom et fravær av moral, er ganske utbredt blant kristne, og da særlig de fundamentalistiske. De ser SIN religion som en, og kanskje den eneste akseptable premissleverandør for god moral og humanitet. Og de sjenerer seg ikke for å si det, de sjenerer seg ikke for å kalle ateister normløse og sammenligne dem med dyr. Da må vi stille dette litt i relieff, og den romersk katolske Hitler og hans disipler, som sikkert også var gode kristne etter sin egen oppfatning, kan tjene til å belyse spørsmålet: Stemmer det virkelig at religion er lik moral? Nei, det ser ikke slik ut! Pokker ta meg, Sofie, det ser fan ikke sånn ut.

"Dårlig omgang forderver gode vaner",Sofie...Eller stryker vi bare bort dette skriftstedet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Dårlig omgang forderver gode vaner",Sofie...Eller stryker vi bare bort dette skriftstedet også?

Å jeg klarer da å takle slike som DEG og Mann42 ;) Trodde du var opptatt av å spamme avhopperforumet? Ble det kjedelig? Ingen som hørte på deg der heller?

PS! Det eneste du oppnår med å blåse opp tekststørrelsen i dine innlegg er å understreke din egen uforskammethet med ytterligere dårlig nettikette - hvis du i det hele tatt hva det er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hypokrisis NÅ!
Å jeg klarer da å takle slike som DEG og Mann42 ;) Trodde du var opptatt av å spamme avhopperforumet? Ble det kjedelig? Ingen som hørte på deg der heller?

PS! Det eneste du oppnår med å blåse opp tekststørrelsen i dine innlegg er å understreke din egen uforskammethet med ytterligere dårlig nettikette - hvis du i det hele tatt hva det er ;)

Skjønner Sofie.Du blåser i veiledningen her også.Er det i det hele tatt NOE av Bibelen du tror på?Jeg mener siden du er en udøpt forkynner i Vakttårnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Hearted Harlot
Jeg tror jeg nevnte kort hvorfor det ikke er merkelig at mennesker har en samvittighet. Det henger sammen med vårt overlegne intellekt og vår evne til å tenke symbolsk og abstrakt, og forholde oss til forestillinger, i like stor grad som vi forholder oss til konkrete hendelser og interaksjoner med andre.

Andre veseners indre opplevelser og mentale prosesser, skal ikke jeg uttale meg om.

Om Hitler hadde samvittighet eller ikke, skal ikke jeg uttale meg om. Men han hadde tydeligvis en religion.

Hitler hadde bart. Ergo er det bartens skyld at han gikk til krig mot halve verden og forsøkte å utslette jødene og andre undermennesker?

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til!

Pussig du nevner det.Mine innlegg ble nemlig lest av så mange at det var ALL TIME HIGH!De frafalne der ble så redde at de nedla hele gjesterommet.Likte ikke bibelsitater de heller.Idag er det n esten ikke innlegg der i det hele tatt.Bare slike som deg.Den harde kjerne vet du.Lykke til i Harmageddon da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner Sofie.Du blåser i veiledningen her også.Er det i det hele tatt NOE av Bibelen du tror på?Jeg mener siden du er en udøpt forkynner i Vakttårnet...

Jeg tror ikke på DEG ;)

Jeg forholder meg til Galaterne 6:2 - det er ikke opp til DEG å dømme MEG...

Det er INGENTING av det du skriver som vitner om kjærlighet. Bare bitterhet, hat og irettesettelse av andre, hån og bespottelse.

Du må gjerne latterliggjøre meg og andre som en anonym bedreviter men det hjelper deg neppe når det gjelder dessverre :)

Ønsker deg en oppriktig fin dag for deg og dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på DEG ;)

Jeg forholder meg til Galaterne 6:2 - det er ikke opp til DEG å dømme MEG...

Det er INGENTING av det du skriver som vitner om kjærlighet. Bare bitterhet, hat og irettesettelse av andre, hån og bespottelse.

Du må gjerne latterliggjøre meg og andre som en anonym bedreviter men det hjelper deg neppe når det gjelder dessverre :)

Ønsker deg en oppriktig fin dag for deg og dine.

Eller som det het i eventyret: Godagmann økseskaft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler hadde bart. Ergo er det bartens skyld at han gikk til krig mot halve verden og forsøkte å utslette jødene og andre undermennesker?

:gjeiper:

Jeg skal atter en gang få henlede din oppmerksomhet på noen sitater som er hentet fra Hitlers bok Mein Kampf, og en del taler som han holdt både før og under 2. Verdenskrig. Du kan selv avgjøre om det var barten eller religionen som motiverte ham.

http://www.stephenjaygould.org/ctrl/quotes_hitler.html

http://nobeliefs.com/hitler.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal atter en gang få henlede din oppmerksomhet på noen sitater som er hentet fra Hitlers bok Mein Kampf, og en del taler som han holdt både før og under 2. Verdenskrig. Du kan selv avgjøre om det var barten eller religionen som motiverte ham.

http://www.stephenjaygould.org/ctrl/quotes_hitler.html

http://nobeliefs.com/hitler.htm

Dette blir vel litt den gode gamle diskusjonen om religion eller person. Uten at jeg skal trekke inn mine meninger om katolismen så handler dette mer om Hitler som person enn noe annet. Han forsøker å legitimere seg selv og sine handlinger på denne måten overfor de massene med katolikker som var enerådende som religion i Sør-Europa på begynnelsen av 1900 tallet.

Igjen, Idi Amin var unektelig en diktator av grusom karakter, men hans besettelse av Skotland og skotsk kultur sier like lite om Skotland som Hitlers religiøse frierier sier om religion.

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel litt den gode gamle diskusjonen om religion eller person. Uten at jeg skal trekke inn mine meninger om katolismen så handler dette mer om Hitler som person enn noe annet. Han forsøker å legitimere seg selv og sine handlinger på denne måten overfor de massene med katolikker som var enerådende som religion i Sør-Europa på begynnelsen av 1900 tallet.

Igjen, Idi Amin var unektelig en diktator av grusom karakter, men hans besettelse av Skotland og skotsk kultur sier like lite om Skotland som Hitlers religiøse frierier sier om religion.

Vel Sofies utlegninger om skotsk historie viser nok desverre bare at "munnen taler det hjertet er fylt med." Bibelens Gud Jehova har imidlertid i sitt ord sagt at "Mange skal på den dag si til meg:Har vi ikke gjort store gjerninger i ditt navn...Da skal jeg svare dem.Vik bort dere som GJORDE urett."I den gruppen passer Hitler fint inn.Han gjorde som faren sin,Satan Djevelen,som "kler seg ut som en lysets engel."Disse er imidlertid lett å avsløre.Akkurat som det falske vitnet Sofiemyr som heller ikke bryr seg om hva Bibelen sier,men "har sin egen religion".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så stø på Amin-sitater, men kan du si meg om Idi noen gang skrev eller sa noe som kunne forstås dithen at han så det som sin plikt og sin misjon, sitt formål i livet å bekjempe den ene eller andre rasen, motivert av sin interesse for skotsk kultur? At han opplevde en forpliktelse overfor de skotske kongene på noen måte? Noe lignende som dette her, som er hentet fra en av Hitlers taler, kanskje?

"My feelings as a Christian points me to my Lord and Savior as a fighter. It points me to the man who once in loneliness, surrounded by a few followers, recognized these Jews for what they were and summoned men to fight against them and who, God's truth! was greatest not as a sufferer but as a fighter. In boundless love as a Christian and as a man I read through the passage which tells us how the Lord at last rose in His might and seized the scourge to drive out of the Temple the brood of vipers and adders. How terrific was His fight for the world against the Jewish poison. To-day, after two thousand years, with deepest emotion I recognize more profoundly than ever before the fact that it was for this that He had to shed His blood upon the Cross. As a Christian I have no duty to allow myself to be cheated, but I have the duty to be a fighter for truth and justice... And if there is anything which could demonstrate that we are acting rightly it is the distress that daily grows. For as a Christian I have also a duty to my own people.

-Adolf Hitler, in a speech on 12 April 1922 (Norman H. Baynes, ed. The Speeches of Adolf Hitler, April 1922-August 1939, Vol. 1 of 2, pp. 19-20, Oxford University Press, 1942)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Sofies utlegninger om skotsk historie viser nok desverre bare at "munnen taler det hjertet er fylt med." Bibelens Gud Jehova har imidlertid i sitt ord sagt at "Mange skal på den dag si til meg:Har vi ikke gjort store gjerninger i ditt navn...Da skal jeg svare dem.Vik bort dere som GJORDE urett."I den gruppen passer Hitler fint inn.Han gjorde som faren sin,Satan Djevelen,som "kler seg ut som en lysets engel."Disse er imidlertid lett å avsløre.Akkurat som det falske vitnet Sofiemyr som heller ikke bryr seg om hva Bibelen sier,men "har sin egen religion".

Ja, kanskje Hitler endatil kan dele en plass på pallen sammen med den genocide Moses, hærføreren for en lurvete bande som slaktet ned hele byer, inkludert menn, kvinner, barn og i et par tilfeller også dyrene, på sin Guds ordre. Eller så sa han, iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kommentere f.eks denne

Animals can tell right from wrong

Dyrearters adferd og utvikling er uten tvil interessant men det denne artikkelen forteller om er desto mer interessant. Empati blandt dyr. Forskningen sier ingenting om evnen til å skille mellom rett og galt.

Når elefantene skjermet antilopen feks - hvem var det rett for? For antilopen naturlig nok - ikke så rett for de som holdt dyret fanget.

At mange dyr er intelligente kan det ikke såes tvil om men hvilken retning en evt rettferdighetsfølelse de måtte ha kan fort bli farget av ymse aninmasjonsfilmer som portretterer dyr med nettopp - menneskelige egenskaper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet ikke tråden for å diskutere hvem som er en god kristen eller hva det innebærer. Bare for å henlede oppmerksomheten på at en av de mest destruktive despotene i europeisk historie, oppfattet seg selv som en kriger for den kristne Gud, og at han gjorde det rette for religionen og sin skaper.

En morsom sak fra bioen som det er linket til: (Jeg har ikke sjekket det.) Den katolske gutteskolen som Hitler gikk på, hadde et hakekors i våpenskjoldet sitt. Just a coincidence?

hei igjen

jeg skjønte da det...:-)

men du prøver altså å sette en kobling mellom kristendommen og Hitlers misgjeringer?? jeg undres, for som du sier "Han oppfattet seg selv.." Vi kan ikke legge skylden på kristendommen for Hitlers misgjerninger. Selv om enkeltpersoners oppfatninger av religionen kan gi dårlige resulater...Eks: Hvis min mor ber meg om å ta oppvasken og jeg heller knuser et fat, så er det selvsagt ikke mors feil at fatet ble knust... da var det jeg som ikke oppfattet det mor sa/tolket det feil i forhold til det mor ville/aggresjonsproblem/et eller annet...ikke særlig bra bilde, men du tar poenget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...