Gjest Mann42 Skrevet 21. september 2009 #1 Del Skrevet 21. september 2009 Hei, alle sammen, jeg kom over en artig link som jeg tenkte at jeg ville dele med dere. Som dere kanskje vet, så fremsettes ofte påstanden om at evolusjonsteori og ateisme er en av vår tids store svøper. Fra kreasjonisthold påstås det ofte at uten Darwins teori, som de mener bidro til å undergrave religionens posisjon, ville ikke 2. verdenskrigs rasistiske eksesser funnet sted. Det påstås at Hitler var en av de store ateistene og at hans jødehat var delvis bygget på Darwins lære. Vel, Hitler siterte aldri Darwin. Men gjett hvilken bok som er hyppig henvist til i Mein Kampf? Hva er kreasjonistenes kommentarer til denne listen av sitater fra den kristne bibelen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 21. september 2009 #2 Del Skrevet 21. september 2009 Liten skrivefeil i siste linje: Det skulle selvsagt ikke stått at det var sitater fra bibelen. My bad. Det er bare henvisninger til Hitlers oppfatninger av hva religionen krever av ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 21. september 2009 #3 Del Skrevet 21. september 2009 Og her er det enda flere godbiter fra Mein Kampf. Noen som tviler på at Hitler var en god kristen? Hitler var iallfall ikke i tvil. Ateismen glimrer ved sitt fravær i denne mannens litterære produksjon. Her er det religiøs glød og motivasjon for alle penga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #4 Del Skrevet 21. september 2009 Er det derfor du ikke vil tro på Gud, eller er det noe annet? Er du stolt, vet du hva stolthet har gjort for verden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 21. september 2009 #5 Del Skrevet 21. september 2009 Er det derfor du ikke vil tro på Gud, eller er det noe annet? Er du stolt, vet du hva stolthet har gjort for verden? La oss ikke gjøre det til en sak om meg. La oss heller titte på hva religion har gjort for verden. I dette tilfellet gjennom Adolf Hitlers religiøse anfektelser. Jeg kom som sagt over disse linkene i en helt annen sammenheng, som jeg også kunne tenke meg å starte en tråd om. Grunnen til at jeg poster disse linkene, er som jeg sa innledningsvis: Ateisme og "darwinisme" får ofte skylden for det som er galt i verden. Ben Stein, som du sikkert har hørt om, sier dette meget klart i sitt makkverk av en propagandafilm "Expelled" at evolusjonismen har skylda for jødeutryddelsene, og at Hitler var inspirert av Darwin. Vel, jeg tenkte at det kunne være artig å minne dere på hva Hitler selv oppfattet som sin inspirasjon. Den Hellige Bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #6 Del Skrevet 21. september 2009 Er det derfor du ikke vil tro på Gud, eller er det noe annet? Er du stolt, vet du hva stolthet har gjort for verden? Visste ikke at du var så lett å lure Mann 4.Selvsagt MÅTTE Hitler få med seg kirken i Tyskland.Han allierte seg med en hel haug andre også - som han kvittet seg med etter at de hadde vært nyttige idioter for hans nasjonalsosialistiske drøm.Så Mann 4,"Gott mit uns" and then we take Berlin.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. september 2009 #7 Del Skrevet 21. september 2009 Det er ikke religionens feil hva enkeltpersoner tolker den til. Det er heller ikke vitenskapens feil hva enkeltpersoner tolker den til. En kniv er i seg selv verken "ond" eller "god", den bare er. Det er hva den brukes til og hensikten den brukes til som er betydningsfull - om den brukes til å lage en flott middag eller til å tortuere noen med. Uansett er det fortsatt ikke kniven som "er" noe som helst, men vedkommende som bruker den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 21. september 2009 #8 Del Skrevet 21. september 2009 Visste ikke at du var så lett å lure Mann 4.Selvsagt MÅTTE Hitler få med seg kirken i Tyskland.Han allierte seg med en hel haug andre også - som han kvittet seg med etter at de hadde vært nyttige idioter for hans nasjonalsosialistiske drøm.Så Mann 4,"Gott mit uns" and then we take Berlin.. Det er Mann42. Forøvrig så er det ingen tvil om at han fikk med seg den katolske kirken, nei. Faktisk i en slik grad at Vatikanet velsignet ham. Og ja, det var det kjekt at du minnet meg om. Hva stod på alle tyske soldaters beltespenner under 2. verdenskrig? "Gott mit Uns". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 21. september 2009 #9 Del Skrevet 21. september 2009 Det er ikke religionens feil hva enkeltpersoner tolker den til. Det er heller ikke vitenskapens feil hva enkeltpersoner tolker den til. En kniv er i seg selv verken "ond" eller "god", den bare er. Det er hva den brukes til og hensikten den brukes til som er betydningsfull - om den brukes til å lage en flott middag eller til å tortuere noen med. Uansett er det fortsatt ikke kniven som "er" noe som helst, men vedkommende som bruker den. Ja, ikke sant? Anyway: Dette handler for meg mest om å poengtere litt konkret en av kreasjonistsidens hyppig fremsatte løgner om evolusjonsteorien som inspirasjonskilde for 2. verdenskrigs folkemord. Hitler skrev Mein Kampf mens han satt i fengsel og planla sin bevegelse, nesten 20 år før krigen startet, og før noen hadde hørt om nazisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 21. september 2009 #10 Del Skrevet 21. september 2009 Og du... Visste du at propangandaministeren på midten av 30-tallet prøvde å opprette "menigheter" som tilba Odin, Tor og de andre norrøne guderne?? Tanken var å sette ut i live myten om at tyskerne nedstammet direkte fra de krigerske, "rene", seiersrike norrøne folket. Nei, dette viste i allefall ikke jeg, har du noe mer info ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kristen Skrevet 21. september 2009 #11 Del Skrevet 21. september 2009 vet ikke hva du mener med en "god kristen" mann42, men da Jesus ble spurt om hvilket bud som var det største i loven svarte han: 37 Han svarte: «' Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' 38 Dette er det største og første bud. 39 Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.' 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.» (matteus 22,34-39) Hva sier så Bibelen om kjærlighet? i 1. Korinterne 13,4-7 står det: ”Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.” «Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem.» (Matteus 7,12) så kan en jo spørre seg selv om Hitler til enhver tid greide å ikle seg kjærlighet og om han påstod det selv så kan en jo undre seg om han snakket sant.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 22. september 2009 #12 Del Skrevet 22. september 2009 vet ikke hva du mener med en "god kristen" mann42, men da Jesus ble spurt om hvilket bud som var det største i loven svarte han: 37 Han svarte: «' Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' 38 Dette er det største og første bud. 39 Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.' 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.» (matteus 22,34-39) Hva sier så Bibelen om kjærlighet? i 1. Korinterne 13,4-7 står det: ”Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.” «Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem.» (Matteus 7,12) så kan en jo spørre seg selv om Hitler til enhver tid greide å ikle seg kjærlighet og om han påstod det selv så kan en jo undre seg om han snakket sant.. Jeg startet ikke tråden for å diskutere hvem som er en god kristen eller hva det innebærer. Bare for å henlede oppmerksomheten på at en av de mest destruktive despotene i europeisk historie, oppfattet seg selv som en kriger for den kristne Gud, og at han gjorde det rette for religionen og sin skaper. En morsom sak fra bioen som det er linket til: (Jeg har ikke sjekket det.) Den katolske gutteskolen som Hitler gikk på, hadde et hakekors i våpenskjoldet sitt. Just a coincidence? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 22. september 2009 #13 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg startet ikke tråden for å diskutere hvem som er en god kristen eller hva det innebærer. Bare for å henlede oppmerksomheten på at en av de mest destruktive despotene i europeisk historie, oppfattet seg selv som en kriger for den kristne Gud, og at han gjorde det rette for religionen og sin skaper. En morsom sak fra bioen som det er linket til: (Jeg har ikke sjekket det.) Den katolske gutteskolen som Hitler gikk på, hadde et hakekors i våpenskjoldet sitt. Just a coincidence? Jeg tror de fleste skjønner hvor du vil, de er bare ikke enig i sammenkoblingen. Selv om Hitler måtte mene at han var kristen eller ikke sier det null og niks om kristendom. Idi Amin var fanatisk besatt av skotsk historie og kultur - setter det skotsk historie og kultur i et negativt lys? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 22. september 2009 #14 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg tror de fleste skjønner hvor du vil, de er bare ikke enig i sammenkoblingen. Selv om Hitler måtte mene at han var kristen eller ikke sier det null og niks om kristendom. Idi Amin var fanatisk besatt av skotsk historie og kultur - setter det skotsk historie og kultur i et negativt lys? Aaah, men vår venn Hans var veldig sympatisk til koblingen mellom Hitler, ateisme, "darwinisme" og overmenneskeideologi. Jeg lurte egentlig mest på om HAN hadde en kommentar til Hitlers religiøse overbevisning, slik den kom til uttrykk i hans jødehat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 22. september 2009 #15 Del Skrevet 22. september 2009 Aaah, men vår venn Hans var veldig sympatisk til koblingen mellom Hitler, ateisme, "darwinisme" og overmenneskeideologi. Jeg lurte egentlig mest på om HAN hadde en kommentar til Hitlers religiøse overbevisning, slik den kom til uttrykk i hans jødehat. Joda joda, men hvis alt på dette forumet skal dreie seg om hva Hans og Kr-Øst mener så snevrer vel det inn aspektet en smulle eller? Er de to enerådende for hva kristne står for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 22. september 2009 #16 Del Skrevet 22. september 2009 Joda joda, men hvis alt på dette forumet skal dreie seg om hva Hans og Kr-Øst mener så snevrer vel det inn aspektet en smulle eller? Er de to enerådende for hva kristne står for? Selvsagt er de ikke det. Men det er ikke begrenset bare til dem. Forestillingen om at evolusjonsteorien og vitenskapen generelt leder til ateisme og derigjennom et fravær av moral, er ganske utbredt blant kristne, og da særlig de fundamentalistiske. De ser SIN religion som en, og kanskje den eneste akseptable premissleverandør for god moral og humanitet. Og de sjenerer seg ikke for å si det, de sjenerer seg ikke for å kalle ateister normløse og sammenligne dem med dyr. Da må vi stille dette litt i relieff, og den romersk katolske Hitler og hans disipler, som sikkert også var gode kristne etter sin egen oppfatning, kan tjene til å belyse spørsmålet: Stemmer det virkelig at religion er lik moral? Nei, det ser ikke slik ut! Pokker ta meg, Sofie, det ser fan ikke sånn ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 22. september 2009 #17 Del Skrevet 22. september 2009 Det er da ingen nyhet at religion ikke er lik moral? Ateisme er heller ikke lik moral. Hva om vi snart starter å tenke mer på individer og gir dem ansvaret for egne meninger og handlinger, fremfor å legge skylden på den gruppen de tilhører? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 23. september 2009 #18 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Det er da ingen nyhet at religion ikke er lik moral? Ateisme er heller ikke lik moral. Hva om vi snart starter å tenke mer på individer og gir dem ansvaret for egne meninger og handlinger, fremfor å legge skylden på den gruppen de tilhører? Ingen nyhet for deg, ingen nyhet for meg, men mange kristne er skjønt enige om at moralen kommer fra religionens bud. De har en konvensjonell moral (hvis jeg ikke husker helt feil) og er redd for den evige straffen som skal ramme de umoralske. Endret 23. september 2009 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 23. september 2009 #19 Del Skrevet 23. september 2009 Selvsagt er de ikke det. Men det er ikke begrenset bare til dem. Forestillingen om at evolusjonsteorien og vitenskapen generelt leder til ateisme og derigjennom et fravær av moral, er ganske utbredt blant kristne, og da særlig de fundamentalistiske. De ser SIN religion som en, og kanskje den eneste akseptable premissleverandør for god moral og humanitet. Og de sjenerer seg ikke for å si det, de sjenerer seg ikke for å kalle ateister normløse og sammenligne dem med dyr. Da må vi stille dette litt i relieff, og den romersk katolske Hitler og hans disipler, som sikkert også var gode kristne etter sin egen oppfatning, kan tjene til å belyse spørsmålet: Stemmer det virkelig at religion er lik moral? Nei, det ser ikke slik ut! Pokker ta meg, Sofie, det ser fan ikke sånn ut. Det som er litt gøy sett fra et kristent standpunkt er at Bibelen tar høyde for nettopp dette i godt monn. De verdslige pleier sin skapergitte samvittighet uten å reflektere hvor de har fått den fra - ifølge Bibelen da. Vet at ikke du mener dette men allikevel tenk over det. Tross at vi skal være pattedyr sett fra et vitenskapelig synspunkt, er det ikke forunderlig at ingen andre dyr har nettopp en samvittighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 23. september 2009 #20 Del Skrevet 23. september 2009 Det som er litt gøy sett fra et kristent standpunkt er at Bibelen tar høyde for nettopp dette i godt monn. De verdslige pleier sin skapergitte samvittighet uten å reflektere hvor de har fått den fra - ifølge Bibelen da. Vet at ikke du mener dette men allikevel tenk over det. Tross at vi skal være pattedyr sett fra et vitenskapelig synspunkt, er det ikke forunderlig at ingen andre dyr har nettopp en samvittighet? Tror du ikke at jeg er opptatt av slike ting, og HAR tenkt over det? "Tross alt skal vi være pattedyr, fra et vitenskaplig synspunkt"? "Skal være"? Vi ER. Nei, jeg syns ikke det er rart at vi later til å være alene om samvittighet. Vi er ganske intellektuelle vesener, og vi kan reagere like sterkt emosjonelt på våre egne forestillinger som på faktiske hendelser. Så at forestillingen om at noen ville reagere negativt på et eller annet som vi gjør, eller tenker på å gjøre, forårsaker en negativ følelse kjent som "dårlig samvittighet", er ikke det minste rart. Tvert i mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå