Gå til innhold

Boliglån igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet en leilighet med prisantydning rett under 2,2 mill, det er i dyreste laget. Er det noen vits i å spørre banken når min situasjon er som følger:

- inntekt 500 000

- studiegjeld 200 000

- egenkapital 700 000

- 2 barn, 50% omsorg for den eldste, + en baby hvor vi ikke har blitt enige ennå, men trolig får jeg full omsorg inntil vi er ferdig med amming

- har ikke bil, og trenger det heller ikke hvis jeg har råd til denne leiligheten:)

Jeg forventer en inntektsøkning på ca 40 000 til våren, + at jeg har gode muligheter til å jobbe overtid og tjene ekstra.

Jeg vet jeg ikke bør låne mer enn 3 x inntekt, dvs 1,5 mill, men med 700 000 i EK skulle det vel gå akkurat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det vil bli mye lån i forhold til inntekt. Mulig at du kan finne en bank som går med på det, men vil du virkelig ha så mye gjeld? Du vil da tøye strikken til det ytterste og har ingen ting å gå på. Tenk over hva slags økonomiske utfordringer du vil stå over i årene fremover. Hvordan skal du finansiere vedlikehold, oppussing, renteøkning, ferier osv.? Du må også bruke hele egenkapitalen din. Hva gjør du om vaskemaskinen ryker eller du får en annen uforutsett regning? Kanskje ønsker du å skaffe bil etter hvert. Hvordan skal du finansiere dette?

Du skriver at du har mulighet til å jobb en del overtid. Dette er i utgangspunktet ikke noe som tas med i regnestykket til banken så sant du ikke jobber i et yrke de må påregnes. Jeg lurer også på hvor mye overtid har du tid og overskudd til å jobbe når du er alene med 2 barn?

Før du kontakter banken bør dere ha fått på plass en avtale om det yngste barnet. Hvordan fordeler dere omsorgen av barnet, og skal det betales bidrag?

Jeg synes at et lån på 1,5 mill. + studielån på kr 200.000,- i din situasjon er for mye. Du får en stram økonomi med lite rom for å finne på noe ekstra.

Endret av Alison
Gjest Hilde K S
Skrevet

Med den inntekten vil du ha utbetalt nærmere 30.000,- med skatteklasseII og et lån på den størrelsen. Lånet vil koste omlag 8.000,- i måneden med 25 års nedbetalingstid.

I tillegg betaler du rundt 2300,- på studielånet (?).

Legg til andre utgifter, pluss på ekstra barnetrygd og evt bidrag.

Så ser du hva du sitter igjen med hver måned. Jeg antar det er nok til å leve rimelig greit?

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet

Jeg synes ikke regnestykket ditt hørtes gale ut i det hele tatt.

Selv tjener jeg 450.000,-, har litt over 3 mill i egenkapital og regner med å sitte med 1.5 mill i lån. Og dette har jeg null problemer med å betale på.

Skrevet
Jeg synes ikke regnestykket ditt hørtes gale ut i det hele tatt.

Selv tjener jeg 450.000,-, har litt over 3 mill i egenkapital og regner med å sitte med 1.5 mill i lån. Og dette har jeg null problemer med å betale på.

3 mill i EK? Da kan du jo bare cashe inn lånet?

Skrevet
3 mill i EK? Da kan du jo bare cashe inn lånet?

Ikke dersom boligen koster 4,5 ;)

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet
Ikke dersom boligen koster 4,5 ;)

Riktig :)

Skrevet (endret)
Jeg har funnet en leilighet med prisantydning rett under 2,2 mill, det er i dyreste laget. Er det noen vits i å spørre banken når min situasjon er som følger:

- inntekt 500 000

- studiegjeld 200 000

- egenkapital 700 000

- 2 barn, 50% omsorg for den eldste, + en baby hvor vi ikke har blitt enige ennå, men trolig får jeg full omsorg inntil vi er ferdig med amming

- har ikke bil, og trenger det heller ikke hvis jeg har råd til denne leiligheten:)

Jeg forventer en inntektsøkning på ca 40 000 til våren, + at jeg har gode muligheter til å jobbe overtid og tjene ekstra.

Jeg vet jeg ikke bør låne mer enn 3 x inntekt, dvs 1,5 mill, men med 700 000 i EK skulle det vel gå akkurat?

Endret av Solsikkeolje
Skrevet
Hei:) Jeg jobber som finansrådgiver, og regnestykket er ganske enkelt 3x inntekt pluss egenkapital, minus lån.

Jobber du som finansrådgiver burde du vite at regnestykket ikke er så enkelt. Hvilken bank er det som sitter og regner på 3xinntekt +egenkapital når de beregner lånesummen? Ikke der jeg jobber i hvertfall. En tommelfingerregel er at du kan få ca 2,5xinntekt i lån, noen ganger mer og andre ganger mindre. Bankene har egne beregningsmodeller. De fleste tar utgangspunkt i SIFO-budsjettet og legger til at en skal tåle en renteøkning. Inntekter, gjeld, skatteklasse, barn, bidrag, barnetrygd mm. tas med.

Skrevet (endret)
Jobber du som finansrådgiver burde du vite at regnestykket ikke er så enkelt. Hvilken bank er det som sitter og regner på 3xinntekt +egenkapital når de beregner lånesummen? Ikke der jeg jobber i hvertfall. En tommelfingerregel er at du kan få ca 2,5xinntekt i lån, noen ganger mer og andre ganger mindre. Bankene har egne beregningsmodeller. De fleste tar utgangspunkt i SIFO-budsjettet og legger til at en skal tåle en renteøkning. Inntekter, gjeld, skatteklasse, barn, bidrag, barnetrygd mm. tas med.
Endret av Solsikkeolje
Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Jeg synes du skal lese Alison sine råd. De bruker å være veldig gode.

Jeg tenker også litt på lånebelastningen. Vil du ha råd å spare med såpass høyt lån? Og hvor mye? Det er i alle fall viktig å ha en buffer til uforutsette utgifter. Regn ut hvor mye du kommer til å sitte igjen med hver måned og sammenlign det med det du har nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...