Gå til innhold

Akvarium

Gjest LittleMe85

Anbefalte innlegg

Gjest LittleMe85
Skrevet (endret)

Hallo..

Jeg tenkte å anskaffe meg et akvarium for første gang. Noen som har noen tips til hvordan jeg går frem og hvordan jeg håndterer disse dyrene? Og hva type fisker bør jeg begynne med? Jeg leste et sted at jeg burde begynne med 2-3 fisk, stmmer det?

Kan et 80-100 liters akvarium stå på en vanlig kommode eller vil det bli for tungt?

Endret av LittleMe85
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Det er lurt å skaffe seg et stort akvarium i begynnelsen, fordi det er lettere å få en balanse i et stort aksvarium enn et lite. Jeg hadde et 112 l akvarie på en vanlig kommode, men den bør være veldig solid og RETT (i vater), fordi vann er tungt og mer trykk på den ene siden av akvariet kan fort føre til mye vann på gulvet.

Når du kommer hjem med akvariet setter du det opp med alt utstyr, planter, grus etc som du vil ha oppi. Fiskene liker som regel mørg grus best, bortsett fra de som er fra steder med lys sand, men det kan du lese om når du velger hva slags fisk du vil ha. Men nybegynnerfiskene (guppy, maller osv) liker seg godt med mørk grus. Det er lurt å sette noen store planter bak, og så "trappe ned" str. fram mot frontglasset. Da får man på en måte en bakgrunn for det "bildet" man skal se på... Det viktigste for FISKENE er at de har steder å gjemme seg, og et åpent område der de kan svømme fritt. Hvor stort behov de har for de forskjellige tingene variere etter type fisk, og hvor i vannet (bunn, midt, topp) fisken mest oppholder seg. Det må du også lese om... Husk at maller trenger en rot, slik at de får i seg fibrene fra den...

Grusen kan du skylle noen ganger før du tar den oppi, så unngår du alt for grumsete vann...

Det KAN være behov for å gjødsle underlaget litt så plantene har noe å gå på før fiskene kommer oppi å "gjødsler" men det skal isåfall gjøres veldig forsiktig, for blir det for mye kommer algene.

Lys: Spør i buttikken om hva slags lysrør/pærer du skal bruke. De bøør være slike "plantelys" som gir plantene det de trenger.

Når du har fylt oppe alt dette og fylt på vann, skal du starte pumpe og varmekolbe, og la det stå. Nå skal akvariet "gå seg inn" litt, før fiskene skal oppi. Hvis man putter oppi fisk for tidlig er ikke "økosystemet" klart til å ta imot alle avfallsstoffer o.l, og da blir det kræsj;) Det finnes ting man kan tilsette for å få denne prosessen til å gå fortere, men jeg har aldri brukt det...

Etter 1 til 2 uker kan du kjøpe noen fisk. Er enig i at du skal begynne med få fisk. Jeg tror at hvis jeg var deg, og var helt ny, ville jeg for eksempel begynt med en malle (eller kanskje 2 på den plassen)eller evt. en to/tre siamesiske algespisere (ikke det som heter flying fox som er nesten helt likt). Den siamesiske algespiseren er etter min mening den beste algebekjemperen til akvariet, men blir litt stor, så du får starte med noen små, og omplassere dem hvis de blir for store.

Andre fisker som ikke er algespisere: Guppy, ganske hardføre og føder levende unger, Platy, omtrent det samme, hmmm, en stim med neontetra/eller kanskje heller kardinaltetra (ser like ut, men kardinal er litt mindre utsatt for sykdom)... Du må nesten se hva du liker, men les litt om dem, for en del av de fiskene du ser i butikken kan kreve ganske spesielle forhold, og mange av dem tåler best å leve i et akvarium som har stått en stund og er helt i balanse... Men uansett jeg ville altså startet med en algespiser (malle eller algespiser) og kanskje et par neon/kardinaltetra (de må være i stim, og er ganske små, så kanskje sånn 8-10 stk(hvis du kjøper større fisk så er det snakk om kanskje ca 4-5 stk)), så kan du etterhvert kjøpe et par guppy f.eks. Tror huskereglen for hvor mye fisk i et akvariet er noe sånt som 1 cm fisk pr l vann eller noe sånt, men med noen arter så kan man nesten ikke ha andre fisker så den stemmer ikke helt, men det er et ,maksmål da...

De første ukene skal du være forsiktig med foringen, og ikke fore for mye av gangen, slik at det blir for mye avfall. Fiskene bør kunne greie å spise opp alt på en gang...

Du kommer sikkert til å bli anbefalt et middel som bedrer vannkvaliteten, jeg har aldri brukt det, og de fleste stedene i Norge er det unødvendig, men hvis du bor et sted med veldig "behandlet" vann så kan det være lurt.

Og så kan du bare lene deg tilbake og nyte synet av ditt nye akvarium. Det kan hende det kommer noen perioder med alger, men det skal forhåpentligvis gå seg til (ellers så finnes det ulike algeskraper på markedet hvis det blir mye alger på glasset).

Vannbytte: Ikke bytt for mye vann den første uka før du får fisk, og når du får fisk oppi kanskje bare et litermål 1-2 ganger i uka en stund til akvariet har gått seg til. Husker ikke hvordan regelen er for hvor mye man skal bytte av gangen ved normale forhold, men jeg tror jeg tok ut ca 10 l av en 112l hver uke. Man kan også kjøpe en sånn slamsuger, hvis det blir mye grums på bunnen som ikke går ned i grusen, men jeg personlig er ikke for å rote for mye rundt på bunnen, for der skal jo røttene til plantene vokse. Så man kan suge opp grums på overflaten, men ikke rote for mye i underlaget.

Og forresten: når du skal kjøpe fisk, ta med en vannprøve fra akvariet til dyrebutikken, så kan de teste for deg om det er klart for å putte fisk i. (eller du kan kjøpe deg en nitrat/nitritt test selv... Ph test er også lurt å ha, for de fleste fisker har ulike krav til ph)

Ellers anbefales nettakvariet.no som er et forum for akvarium...

Gjest LittleMe85
Skrevet

Jeg har nå funnet meg et akvarium på tilbud, med tilbehør (heldekkende armatur, reflektor, lysrør, termometer, pumpe og varmekolbe). Dette akvariumet er på 54 liter. Er dette stort nok? Og hva fisker kan jeg ha i det?

Er det mye jobb med fisker eller er det lett og stelle med?

Litt redd for at jeg kan bli litt for ivrig i startfasen og gå lei litt senere om det er mye jobb..

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Mitt første akvarium var på 63 l, og det er det mest vellykkede jeg noen gang har hatt med hensyn til balanse på vann/planter/fisk osv. Så 54 l går nok helt fint. Det er også veldig lurt å kjøpe en sånn "ferdig-pakke" første gang, så får du med det du trenger...

Alle de fiskene jeg har nevnt tidligere kan gå i et sånt, kanskje bortsett fra siamesisk algespiser som kan bli ganske store.

I et akvarie på den str kan du også ha kampfisk (vil helst ha ganske rolig vann, ikke alt for mange andre fisker, og ikke tetraer etc sammen med seg da de kan spise på finnene dens, dessuten IKKE FLERE HANNER SAMMEN, og flere hunner på en hann), dverg- eller honning-guarami (også rolige fisker, som kanskje ikke skal ha alt for mange stressa stimfisker rundt seg, fungerer godt som en hann og en hunn, eller evt to hunner, litt mindre temprament enn kampfisken), så har du også ulike tetraer som som regel er stimfisker, men tilpass ant. fisker til str. på akvariet. Når det gjelder maller så velg gjerne den som heter Ancistrus og ikke Pleco, som blir alt for store... En alternativ algespiser er Otocinclus (vet ikke helt om det skrives sånn) men den har litt høyere krav til ting enn ancistrus. Ellers så har man jo en del små cichlider, det er så mange forskjellige at du må nesten lese om de selv, og mange med veldig strenge krav for å trives, men en del av cichlidene fra sør-amerika kan fint gå i et vanlig planteakvarium. Disse trives gjerne ikke så godt med mange andre fisker fordi de ofte er veldig territorielle, så der må man prøve seg fram litt, dessuten vil de gjerne ha en hule eller et gjemmested som de "eier". Men dette varierer også veldig... Spør i butikken, der kan de hjelpe deg en del, men det er greit å dobbeltsjekke ting, for en del dyrebutikker er bare opptatta av salg...

Det meste av det jeg har nevnt nå er relativt enkle fisker, etterhvert kan man oppgradere hvis man får spesielle interesser.

Det er ikke særlig mye jobb med et akvarie etterhvert, når ting har blitt i balanse, men i begynnelsen er det litt jobb bare m å sette det opp. Videre er det jo bare mat hver dag og vannbytte to ganger i uka. Det burde jo ikke være uoverkommelig;)

Gjest LittleMe85
Skrevet

Takk for all info.. Men under lesingen dukket det opp et spørsmål til. Hvor bør jeg plassere et akvarium? Kan det stå hvor som helst i leiligheta.. Og bør det være en spesiell atmosfære rundt de? Som stille og rolig, eller kan det være midt i stua med litt høye lyder etc..

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Det viktigste med plassering er vel at det ikke står i direkte sollys, for da kan du virkelig få problemer med alger. Har også hørt at det ikke bør stå på bad og andre rom der man bruker mye hårspray etc, som kan "forgifte" vannet. Og så er det vel en fordel å ha det der gulvet tåler litt vann, hvis du har et sted med fliser eller ivertfall ikke parkett. Det går helt greit, men man bør være litt mer forsiktig ved vannbytter etc hvis man har det der det er parkett. Og så er det jo alltid en sjans for lekkasjer...

En annen tanke jeg har gjort meg er at det kanskje ikke bør stå der det er mest aktivitet, da det KAN stresse fiskene. Jeg vet at fiskene oppfatter ivertfall en del av det som skjer utenfor, så et sted med aktivitet hele tiden kan kanskje stresse fiskene... Uten at jeg har nope forskningsresultater å vise til akkurat.

Og så tenker jeg at det kanskje ikke er så lurt å ha det helt inntil stereoanlegg og sånt, som lager vibrasjoner, men igjen, det er bare sånn jeg tenker...

Men igjen, det viktigste er nok det med sollys...

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Og når jeg sier aktivitet så mener jeg type "trafikk" altså, det er ikke noe problem å ha det i stua, men kanskje ikke et sted som folk går forbi hele tiden... Ved siden av sofaen for eksempel kan være fint...

Og så kom jeg på: Det er jo mange som bruker akvarium som "romdeler" på en måte, slik at det bare er den ene kortsiden som er inntil veggen, og akvariet står på en måte ut fra veggen. Det går også bra, men da må du huske å innrede slik at det allikevel blir noen gjemmesteder..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...