Gå til innhold

betablokker, vanskelig å få?

Anbefalte innlegg

Gjest gruer meg
Skrevet

Håper noen leger kan svare meg.

Er det vanskelig å få betablokkere? Jeg skal holde foredrag for rundt 100 stk om en måneds tid, og jeg gruer meg ekstremt mye (tråd i karriere-emnet). Er kjemperedd for å rødme og skjelve i stemmen, så de andre skal se at jeg er nervøs.

Blir det vanskelig for meg å få resept på betablokker? Skal selvfølgelig prøve de først hjemme, for å se reaksjonen min før jeg prøver det ut på foredraget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, er ikke lege men vil bare fortelle deg en ting

Jeg har selv brukte betablokkere i 10 mnd nå, og jeg må av og til også gjennom presentasjoner og foredrag av og til. Jeg synes ikke det har hjulpet på stresset. Jeg fikk betablokkere pga mye migrene, og det var iallefall ikke lett for meg å få det, da legen sa at normale "friske" mennesker ikke trenger det. Altså mest for hjerte-kar, noe migreneproblemer etc som får det helst.

Jeg skal til legen snart og forhøre meg om jeg heller kan få noe beroligende eller noe slikt som jeg kan ta den dagen det gjelder at jeg har presentasjoner, jeg gruer meg også utrolig. Lurer på hva han kan "tilby" til det.

Lykke til : ) Det går sikkert kjempebra, øv mye foran speilet

Gjest gruer meg
Skrevet

Kanskje du kan fortelle hva legen sa når du har vært der?

Må vel bestille time jeg også snart, så jeg får prøvd ut det eventuelle legemiddelet først. Jeg vil også ha noe som kun gjelder den dagen jeg skal holde foredrag. Vil ikke føle meg full eller noe under presentasjonen, men bare hindre rødming og skjelving i stemmen/kroppen. Uff, skulle ønske jeg ikke hadde sceneskrekk :( Og tror ikke jeg klarer å lure meg unna dette foredraget, urettferdig i forhold til gruppen min.

Skrevet
Kanskje du kan fortelle hva legen sa når du har vært der?

Må vel bestille time jeg også snart, så jeg får prøvd ut det eventuelle legemiddelet først. Jeg vil også ha noe som kun gjelder den dagen jeg skal holde foredrag. Vil ikke føle meg full eller noe under presentasjonen, men bare hindre rødming og skjelving i stemmen/kroppen. Uff, skulle ønske jeg ikke hadde sceneskrekk :( Og tror ikke jeg klarer å lure meg unna dette foredraget, urettferdig i forhold til gruppen min.

Det er bare å spørre rett ut, om du kan få prøve betablokkere. Jeg fikk legemiddelet Inderal (er en betablokker), men merket desverre ingen bedring på hverken skjelving, rødming eller nervøsitet.

Senere fikk jeg prøve noe som het Atarax. Det er ikke en betablokker,men egentlig et allergimiddel/kløestillende middel som av og til prøves mot sceneskrekk. For meg ga heller ikke det noen effekt. Det eneste som hjalp meg var Vival. Da ble jeg rolig i kroppen og slappet av noenlunde slik man gjør etter å ha tatt en drink. Man blir ikke som full. Det stemmer ikke.De som snakker om at man er ruset om man tar en Vival har ikke peiling på hva de snakker om.

Skrevet

Hei igjen

legen sa jo at betablokkerne stresser ned hjertet og dermed kunne anfallene mine bli mindre. Men han sa også at det tar ca 1 mnd før betablokkere fungerer ordentlig.. Det var ikke noe som fungerer i løpet av 1 dag.

Jeg skal iallefall ikke tilbake på dem. Ikke nok med at de ikke funket, men fikk også høre av en kompis som driver PhD i psykologi at de betablokkerne jeg brukte ble ofte brukt til folk som hadde vonde minner, for å glemme de. Derfor, pillene kunne gi dårlig hukommelse, og det har jeg også slitt mye med det siste året.

Nei, jeg vil spørre etter noe annet =) Kanskje Vival som det ble foreslått her.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hei igjen

legen sa jo at betablokkerne stresser ned hjertet og dermed kunne anfallene mine bli mindre. Men han sa også at det tar ca 1 mnd før betablokkere fungerer ordentlig.. Det var ikke noe som fungerer i løpet av 1 dag.

Jeg skal iallefall ikke tilbake på dem. Ikke nok med at de ikke funket, men fikk også høre av en kompis som driver PhD i psykologi at de betablokkerne jeg brukte ble ofte brukt til folk som hadde vonde minner, for å glemme de. Derfor, pillene kunne gi dårlig hukommelse, og det har jeg også slitt mye med det siste året.

Nei, jeg vil spørre etter noe annet =) Kanskje Vival som det ble foreslått her.

Hei, jobber som helsepersonell og har aldri hørt at betablokkade brukes for å hjelpe folk til å glemme vonde minner. Det er ingen indikasjon for å bruke betablokker vil jeg tro. Betablokkere har tross alt bivirkninger enn ikke bør glemme.

Skrevet

Dette var en kamerat som tar en Ph.D i Psykologi i Canada, der han gjør research på slikt. Akkurat det merket jeg hadde tatt, Propranolol, har blitt brukt til dette formålet for en del krigsveteraner f.eks.

Du har ikke hørt om det, men finnes mye utenfor Norges grenser antar jeg. =)

Ikke betablokkere generelt jeg snakker om - men de JEG gikk på.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_oioi_*
Skrevet

Jeg bruker også betablokker pga rødming/stress i enkelte sammenhenger,fikk dette rimelig kjapt av legen..nesten litt for kjapt synes nå jeg..

Men hva er disse bivirkningene folk prater om? kan hårtap være et av disse foresten?

mvh

Skrevet
Dette var en kamerat som tar en Ph.D i Psykologi i Canada, der han gjør research på slikt. Akkurat det merket jeg hadde tatt, Propranolol, har blitt brukt til dette formålet for en del krigsveteraner f.eks.

Du har ikke hørt om det, men finnes mye utenfor Norges grenser antar jeg. =)

Ikke betablokkere generelt jeg snakker om - men de JEG gikk på.

Det stemmer at det bl.a kan brukes til dette formålet, det brukes også en kognitiv teknikk i tillegg til tablettene. Det er ikke sånn at du får dårlig hukommelse av å ta en tablett en dag for å ikke skjelve og rødme når du snakker høyt, så sterke er ikke tablettene :fnise:

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Jeg har tidligere gått på betalblokkere for migrene, og det jeg da fikk beskjed om var at om jeg skulle ta disse, så måtte jeg ta de over tid. Det var ikke sånn at jeg bare kunne ta de innimellom. Det var daglig, forebyggende medisin. Dersom dette er ett problem som plager deg såpass i hverdagen så vil du vel kanskje kunne bruke de, men det er jo leit å måtte ta daglige piller dersom dette er noe som bare skjer innimellom.

Gjest bivirkninger
Skrevet
Jeg bruker også betablokker pga rødming/stress i enkelte sammenhenger,fikk dette rimelig kjapt av legen..nesten litt for kjapt synes nå jeg..

Men hva er disse bivirkningene folk prater om? kan hårtap være et av disse foresten?

mvh

Søk på f.eks celicok på felleskatalogen.no. En av bivirkningene kan være hallusinasjoner og mareritt. Hjertet tåler mer og du kan omtrtnt løpe i trapper du før har slept deg opp. Jeg trodde betablokker i grunnen bare gis til pasienter med hjerteproblemer.

Skrevet
Søk på f.eks celicok på felleskatalogen.no. En av bivirkningene kan være hallusinasjoner og mareritt. Hjertet tåler mer og du kan omtrtnt løpe i trapper du før har slept deg opp. Jeg trodde betablokker i grunnen bare gis til pasienter med hjerteproblemer.

Selo-zok :)

Gjest Ignunn_30
Skrevet

Jeg har fått foreskrevet 10 mg Sobril som jeg kan ta i situasjoner hvor jeg erfaringsmessig opplever ekstrem nervøsitet. Det hjelper. Men Sobril skal ikke taes jevnlig.

• 2 år senere...
Skrevet

Vet dette er en gammel tråd, men har noen spørsmål relatert til dette.

Fikk Seloken av legen min for å ta noen timer før jeg skal opptre for å roe ned hjertebank, høy puls og lignende. Men jeg ser her at mange skriver at betablokkere må taes over tid? Gjelder dette uansett bruk? Legen sa jeg burde prøve de ut en gang for å se hvordan jeg reagerer, men ikke noe om at jeg måtte ta dem over tid...

• 5 måneder senere...
Gjest guest
Skrevet

betablokkere brukes også mot post traumatisk stress lidelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...