Gjest hundelise Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Jeg har veldig lyst på en hund, men her jeg bor står det i husreglene at det er forbudt med husdyr. Er det noen lov som sier at det er forbudt med husdyr? Jeg bor i en kommunal bolig, bofelleskap for psykiske syke. Men vi har hver vår leilighet med eget soverom, kjøkken, stue og gang og bad. Jeg hadde aldri tatt inn hunden min i fellesstua eller på felleskjøkkenet. Bare i leiligheten min og i gangen når hunden skal på tur. Hunder er jo bevist at det skal hjelpe på psykisk helse. Og jeg elsker å gå turer, så det hadde vært så koselig med en god turkamerat. Også leste jeg at de ikke kan nekte folk som har en medesinsk grunn til å ha husdyr når de bor i blokk eller sånn bolig som her. Det blir jo nesten som en blokk her også siden det er mange leiligheter her. Det stod i avisen at man ikke kan nekte folk til å ha husdyr. Men hvilken paragraf i loven er det? Noen som vet? Skjønner at man skal ta hensyn pga. allergi ol. Men de som er allergiske trenger jo ikke klappe hunden eller være i nærheten. Og leiligheten min er rett ved utgangen så det blir bare noen skritt å gå i gangen før man kommer ut. Det hadde hjulpet meg sånn psykisk tror jeg å hatt en hund. Og jeg har lest at de ikke kan nekte folk å ha husdyr når de er ensomme og sliter med psyken. Noen som vet?
Pingting Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Om det bor folk der som er veldig allergiske og har problemer med ev. astma holder det at du tar med hunden gjennom gangen et par ganger om dagen for at de skal reagere. Når det er sagt, er det jo slett ikke sikkert at det bor noen som er så overfølsomme der du er. Jeg har ikke oversikt over lover og regler på dette feltet, men hva med å starte med å sende en godt formulert søknad til de som er ansvarlig for utleie av boligene? Det virker på meg som et bedre utgangspunkt enn å finne en paragraf som gir deg rett til å ha den hunden. Eventuelt kan du jo finne den aktuelle paragrafen og legge den ved i brevet også. Hvem vet, kanskje du får lov med en gang og da slipper du å tråkke andre unødvendig på tærne. Det høres jo ut som om du kan ha veldig godt utbytte av en hårete kamerat!
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 du har vel en avdelingsleder som jobber der du bor? spør han/hun! jeg vet om flere bofellesskap som tillater både katter,kaniner,fugler... så da burde jo hund også gå ann!
Gjest Gjest_girlie_* Skrevet 21. september 2009 #4 Skrevet 21. september 2009 Siden boligen er kommunal må du søke på boligkontoret om tillatelse. Viss det kan ha stor positiv betydning for din livskvalitet og helse, så kan du få en legeerklæring fra fastlegen. Da har du større sjangse for å få tillatelse. Tar du en hund inn i leiligheten uten lov vil du bli kastet ut for kontrakt brudd. Kommunen er strenge sånn!
Spent brud Skrevet 21. september 2009 #5 Skrevet 21. september 2009 HAr du prøvd å låne en hund og he eneansvar for den i 2 uker til en måned?? Misforstå meg rett, men en del med psykiske lidelser har det flott med kjæledyret sitt i gode perioder, men når dagene blir verre er det ikke hunden som blir prioritert (av åpenbare grunner) og dermed KAN hunden få et adferdsproblem/kjeder seg og skaper sine egne aktiviteter. Dette har du kanskje ikke overskudd til å takle i de perioder og dermed ender det med omplassering. Husk at dette er et dyr som er avhengig av deg hele døgnet, og som gir ufattelige gleder, men det er også et stort ansvar å ta på seg
Gjest allergisk Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Du må ikke finne på å anskaffe deg hund uten å ha fått tillatelse til dette på forhånd! Vis litt respekt for menneskene og systemet rundt deg, det er en grunn til at disse reglene finnes. Du har sikkert en god grunn til å anskaffe deg hund, men det kan være andre som har bedre grunner for hvorfor det IKKE skal være hunder der du bor. Dette gjelder både folk med allergi og astma og folk som er veldig redd hunder. (Og da hjelper det ikke nødvendigvis om det er en svært liten hund) Vet ikke hvordan reglene håndheves der du bor men i et borettslag kan styret begjære tvangssalg dersom man bryter reglene mot hundehold. Dette har det vært flere rettsaker på med diverse utfall. Noe du nødig vil gjennomgå...
Jade Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Jeg tviler sterkt på at noen kan tvinge en huseier til å tillate hund i leilighetene hans. Det er vel en grunn til at han har satt opp det forbudet til å begynne med. Hvis det er så viktig at du "må" ha hund, så er vel heller alternativet at du flytter et annet sted hvor du kan ha hund? Det kan godt være at det er en "menneskerett" å ha hund (har jeg aldri hørt om), men isåfall ikke hvor som helst.
Rosalie Skrevet 21. september 2009 #8 Skrevet 21. september 2009 Så lenge du ikke har egen inngang, kan de nekte deg å ha hund, ja.
Jade Skrevet 21. september 2009 #9 Skrevet 21. september 2009 Men det er vel ikke TS som eier leiligheten.
Gjest Merci Skrevet 21. september 2009 #10 Skrevet 21. september 2009 Hvordan reglene for hundehold er der du bor vet jeg ikke. Det jeg tenkte på er om du ikke har lov til å ha hund selv, kan du kanskje få lov til å låne en hund fra noen som bor i området slik at du får en turvenn? Kanskje er det noen der ute som ville bli glad for at du tok med hunden deres på tur. Noen kan faktisk trenge hjelp til lufting av hunden sin også. Bare et tips. Lykke til uansett, hunder er trivelige dyr
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #11 Skrevet 21. september 2009 Men det er vel ikke TS som eier leiligheten. Det spiller ingen rolle. Husreglende gjelder for alle. Men finnes det fysiske/psykiske grunner til å ha dyr har man krav på tillatelse ved dokumentasjon.
Gjest farger Skrevet 21. september 2009 #12 Skrevet 21. september 2009 jeg eier min egen leilighet i et borettslag, og vi har heller ikke lov til å ha hverken hund eller katt. ¨de undersøkelsene du tenker på snakker ikke om hund, men om dyr generelt. så en katt eller fugl/hamster har akkurat samme positive nytte. når det er sagt så vil jeg tror at det blir alt for mye arbeid for deg med hund når du tross alt har de behovene du har. i tillegg har du nok ikke økonomi til å ta vare på en hund, de koster veldig mye penger i for og medisinsk tilsyn. selv lar jeg være å skaffe meg hund nettopp fordi jeg vet jeg ikke kommer til å klare å være nok aktiv med den(det krever flere timer om dagen for de fleste hunder). forbud mot dyrehold er ikke bare pga allergi, men også pga lyd og sjenanse for andre beboere. kanskje du skulle tenke på å begynne med noe som krever mindre stell? en katt holder mer enn lenge for de aller fleste.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #13 Skrevet 21. september 2009 Jeg føyer meg inn etter den personen som nevnte om at en burde låne en hund for en periode først. Når man er psykisk syk så har man både gode og dårlige dager. Bare fordi man får seg et husdyr, betyr ikke det at det plutselig er slutt på de dårlige. Hva om du må på sykehuset? Hvem skal passe hunden da? Hva om hunden er syk, og du ikke er i stand til å ta den med til dyrelegen fordi du sliter med egne problemer? Jeg ville lånt meg en hund til jeg ble frisk, også skaffet meg hund. Det finnes jo omplasseringssentre for hunder som trenger folk som kan gå tur med de hundene de har inne? Da gjør du en god gjerning, samtidig som at du får deg opp til flere forskjellige turkamerater:)
Gjest K Skrevet 21. september 2009 #14 Skrevet 21. september 2009 Du må ikke finne på å anskaffe deg hund uten å ha fått tillatelse til dette på forhånd! Vis litt respekt for menneskene og systemet rundt deg, det er en grunn til at disse reglene finnes. Du har sikkert en god grunn til å anskaffe deg hund, men det kan være andre som har bedre grunner for hvorfor det IKKE skal være hunder der du bor. Dette gjelder både folk med allergi og astma og folk som er veldig redd hunder. (Og da hjelper det ikke nødvendigvis om det er en svært liten hund) Vet ikke hvordan reglene håndheves der du bor men i et borettslag kan styret begjære tvangssalg dersom man bryter reglene mot hundehold. Dette har det vært flere rettsaker på med diverse utfall. Noe du nødig vil gjennomgå... Eh- det er jo akkurat det TS sier- hun spør hvordan hun skal gå fram. Hun skriver at hun trenger hjelp til hvordan hun skal gå fram. Ditt innlegg er ikke særlig konstruktivt! Til TS: Kanskje du skal få hjelp fra en sosionom til å skrive søknad? Eller fastlegen? Lykke til!
Jade Skrevet 21. september 2009 #15 Skrevet 21. september 2009 Så hvis jeg eier en leiegård, så kan en av beboerne tvinge meg til å ha hunder løpende rundt i leiligheten (som har egen inngang) fordi han/hun har psykiske problemer og har godt av å ha en hund?!
Lamadama Skrevet 21. september 2009 #16 Skrevet 21. september 2009 Generelt sett kan ingen nekte deg å ha hund selv om det står i husreglene. Dette er fastsatt i den nye borettslagloven... Vet ikke om det er spesielle hjemler i forhold til en slik type bolig du beskriver.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 21. september 2009 #17 Skrevet 21. september 2009 (endret) ... Endret 18. oktober 2009 av Lamia Lenis
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #18 Skrevet 24. september 2009 En liten selskapshund trenger ikke allverdens med trim, og den kan i prinsippet være med deg stort sett overalt, og får inntrykk og stimuli på den måten. Men jeg synes ingen burde skaffe seg hund, stor eller liten, med mindre de vet at de har mulighet til å gå tur med den hver dag, og da mener jeg ikke bare en rusletur til postkassa og tilbake.. Jeg er selv psykisk syk, med sosial angst, og vet at jeg aldri kunne ha påtatt meg et ansvar for en hund slik situasjonen min er idag, da jeg jo sliter med å gå ut av døra enkelte dager. Jeg har kjempelyst på hund, og å ha en hund hadde kanskje hjulpet meg med å komme meg ut mere enn jeg gjør idag, men så lenge jeg ikke kan garantere hunden at den får sin daglige tur (minst en time), tar jeg konsekvensene av situasjonen og venter med å skaffe meg hund til jeg VET at jeg kan gå ut med den hver dag uten problemer. Folk uten psykiske problemer har også ofte problemer med å følge opp hundeholdet sitt. Mange hunder blir for lite sosialisert og aktivisert fordi eierne er på jobb, trener, treffer venner, bruker tid på mann/kone/barn. Det er et fryktelig stort ansvar å ha hund, da den har masse behov for kontakt med flokken sin (mennesket/menneskene sine) og ikke minst behov for å få utløp for energi og sine iboende instinkter (sporing, jaging, osv). Hvis humøret og funkjsonnivået ditt er ustabilt i hverdagen, tror jeg det aller lureste for deg er å først få litt mer erfaring med hva det vil si å ha ansvar for hund, før du går hen og faktisk skaffer deg din egen hund. Spør de som følger deg opp innen psykiatrien om de ikke kjenner noen som kan låne deg hunden sin en eller to dager i uka, eller ettermiddager. Bare det er et stort ansvar for de fleste, enten de er psykisk syke eller ikke. Plutselig blir hverdagen fylt med et annet individs behov. Det er en stor overgang fra å bare ha ansvar for seg selv.
Troyamin Skrevet 24. september 2009 #19 Skrevet 24. september 2009 Men jeg synes ingen burde skaffe seg hund, stor eller liten, med mindre de vet at de har mulighet til å gå tur med den hver dag, og da mener jeg ikke bare en rusletur til postkassa og tilbake.. Jeg er ikke psykisk syk, men jeg har fysiske plager. Disse er noen dager værre enn andre. Likevel så klarer mine hunder seg med tur fire-fem dager i uken. I tillegg har jeg de med meg nesten hele tiden. Driver med mentaltrening og godbitsøk inne når helsen min ikke strekker til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå