Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Hei! Hver gang jeg og samboeren min vasker hettegensrene hans så ender de opp med å lukte litt surt og rått, mens alle andre klær lukter rent. Dette er vanlige bomullshettegensre fra H&M som også legges tørre i skapet. De har blitt brukt til vanlig bruk. Noen som som vet hva dette kommer av?
Gjest Agurkolat Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Har ikke noe clue, men du kan jo prøve å "vaske" vaskemaskin. Ta og vask maskina utan noko klede inni, med høgaste vasketemp og et eller anna program. Det funka når min lukta rart..
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 Her skjer det samme, men er ofte bare noen få plagg. Det som er litt rart er at det bare er mørke klær det skjer med. Jeg vasker klærne en gang til. Jeg tror vaskemiddelet har noe av skylden.
Belima Skrevet 21. september 2009 #4 Skrevet 21. september 2009 Det hender at tykke klær rett og slett tar for lang tid å tørke, så da blir det sur lukt. Er ikke det tilfelle, så er jeg blank siden det bare er de. Det ikke noe i veien med maskinen din. Uansett så er det lurt å rense nmaskinen 1 gang i mnd med sitronsyre. Putt innholdet av en pose sitronsyre i det kammeret du har vaskemiddelet. Sett maskinen på et kortprogram og 60 gr, så får du ren maskin. Da får du renset alt innvendig for såperester.
hufsa! Skrevet 21. september 2009 #5 Skrevet 21. september 2009 Heia,jeg tror det er fargestoffet som er brukt, for har opplevd det noen ganger jeg au, men kun med mørke klær.
Strix Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Jeg har opplevd det med bukser, t-skjorter og gensere, både lyse og mørke klær, uavhengig av vaskepulvermerke, tøymyker mm. Jeg vasker klærne, tørker dem lenge og grundig. Men med enkelte plagg som det går lenge mellom hver gang jeg bruker som gjerne ligger sammen med andre som er sjelden i bruk - da hender det at de lukter. Jeg skjønner ikke hvorfor og det irriterer meg. Men har bare innsett at sånn får det være og at jeg må vaske disse klærne før jeg bruker dem selv om de er nyvaskede for de lukter.
Gjest SmallTalk Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Det er ikke tilfeldigvis snakk om mørke gensere som blir vasket med OMO color? Her i huset så hadde nemlig kombinasjonen av enkelte mørke klær + OMO color en tendens til å lukte litt råttent. Ble bedre da jeg bytta vaskemiddel. Og vaskemaskinen får en rundet på 90 grader både titt og ofte, så det var heller ikke problemet.
mee mee Skrevet 27. september 2009 #8 Skrevet 27. september 2009 Har akkurat samme problemet! De kan være mørke og lyse, og hjelper ikke uansett hvilket merke vi bruker
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #9 Skrevet 28. september 2009 Jeg opplever også dette, men kun med mørke klær. Har i alle år brukt omo, men nå har jeg kjøpt inn nytt vaskepulver, så får jeg se om det er vaskepulveret som er problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå