Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpepleiern
Skrevet

Jeg jobber turnus nattvakt stilling 60% på en omsorgsbolig (jobber 60 og får betalt 42% pga hvilende nattvakt)

I år ser jeg at jeg har arbeidshelg 1, 2 og 3dje juledag, og dessuten "lille nyttårsaften" og selve nyttårsaften.

Dette betyr jo egentlig jobbing mesteparten av romjula, og med en del røde dager.

Vi har ikke juleturnus på jobben.

Spørsmålet mitt er bare om jeg har "rett" til å bytte bort iallefall 1 av vaktene mine?

Hadde vært fint å fått være sammen med familien og barna på nyttårsaften, ikke bare jobbe.

Bare lurer på om det er noen regel som sier at man kun kan jobbe så så mange røde dager i jula

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel kun to helligdager der, vel? 1. og 2. juledag? 3. juledag, lille nyttårsaften og nyttårsaften er vanlige arbeidsdager.

Fant for øvrig dette: Skal du i følge din arbeidsturnus være på jobb nyttårsaften, er det ingen bønn. Da kan du ikke nekte. Men du kan selvfølgelig undersøke om noen kan bytte turnus med deg. Dette må i så fall avklares med arbeidsgiver og med den du skal bytte med.

Kilde: http://www.dinside.no/5122/kan-sjefen-tvin...b-nyttaarsaften

Gjest hjelpepleiern
Skrevet

Men siden jeg jobber natten til første nyttårsdag, altså begynner kl 21.30 på nyttårsaften, og slutter 08.30 første nyttårsdag tenkte jeg kanskje at den vakta blir rød.

Hm, får bare spørre på jobben.

Regner med at det er kul umulig å få noen til å ta den vakta frivillig,hehe

• 2 uker senere...
Skrevet

Den blir rød ja.. Etter kl 17 på nyttårsaften og heile første nyttårsdag e rød.

Skrevet

Det finnes vel noen regler på hvor mange røde daget man må jobbe i løpet av et år tror jeg. Spør forbundet. Men du har jo ikke mange i jula da. 1. dag er hele natta rød, 2. dag er det 2,5 time og nyttårsaften er hele rød.

Se om du kan få bytta med noen du. Og du har jo lille julaften, julaften og nesten hele 1. dag fri. Der jeg jobber er det mange som ville bytta det mot din turnus. Men vi har heldigvis juleturnus så alle dagene sirkulerer greit.

Og nyttårsaften har du jo masse tid på dagen og kvelden med familien før jobb. Antar at når det er hvilende får du sove endel på natta og trenger ikke ta igjen sp mye på dagen.

Skrevet

I min jobb så er det slik at det er kvelden/natten du går på som teller.

Altså om du går på jobb kvelden 2juledag så er hele natten rød, men om du går på feks natt til 17 (da starter vakta 16), så er natten ikke rød.

Men jeg jobber på hotell da..

Skrevet

haha, trøtt ja:P

forrige gjest!

Altså mente natt til 17mai og vakta starter kvelden 16mai.

Skrevet
I år ser jeg at jeg har arbeidshelg 1, 2 og 3dje juledag, og dessuten "lille nyttårsaften" og selve nyttårsaften.

Dette betyr jo egentlig jobbing mesteparten av romjula, og med en del røde dager.

Vi har ikke juleturnus på jobben.

Spørsmålet mitt er bare om jeg har "rett" til å bytte bort iallefall 1 av vaktene mine?

Hadde vært fint å fått være sammen med familien og barna på nyttårsaften, ikke bare jobbe.

Bare lurer på om det er noen regel som sier at man kun kan jobbe så så mange røde dager i jula

Det heter vel at man har rett på fri minst halvparten av de røde dagene i en turnusperiode.

I år er 3.juledag på en søndag (men er ikke helligdag), så ja - det blir mange røde dager på deg. Du får telle røde dager i hele turnusperioden (som dekker jule- nyttårs-helgen), og ev. ta det opp med tillitsvalgt!

Når man jobber nattevakt, er det vel mest vanlig å regne den på det døgnet man jobber flest timer.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Lotta_*
Skrevet

Til Hjelpepleier!

Regner med at du jobber turnus og er omfattet av Hovedtariffavtalen. Uansett gjelder arbeidsmiljøloven som sier at man har rett til fri annenhver søn-og helligdag. Så om di i år jobber fredag 25/12, lørdag 26/12, søndag 27/12, så er det 3 røde dager. Altså har du krav på fri en av disse dagene. Usikker på om nyttårsaften genererer til rød fri eller bare rød lønn(etter 12.00). Et tips er å ringe svartelefonen til arbeidstilsynet. de er flinke til å forklare.

Gjest Gjest_Lotta_*
Skrevet

En ting til...

Man kan ikke si det sånn at "om man går på natt den 16.mai, så får man ikke noe rød-godtgjørelse". Det er helt helt feil, og for guds skyld ikke la dere villede av "sjefer" som krever dette av dere. Går man på en nattevakt som f.eks begynner kl 22.00 den 16.mai og går av den samme vakten kl 08.00 den 17.mai. Er det "svart dag" (ordinær timelønn+ kv./natt tillegg) fra 22.00 til "24.00, og "rød dag"(ordinær lønn+ helgedagstillegg) fra 24.00 til 08.00. Håper du skjønte noe av dette:)

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Jeg har et dumt spørsmål, men har aldri jobbet helligdag før.

Hvis jeg tjener 150 timen + 50 i kveldstillegg og skal jobbe kvelden 1. juledag, som er rød og 133 %, får jeg 133 % ekstra eller 133 % til sammen etter kveldstillegget?

Skrevet
Jeg har et dumt spørsmål, men har aldri jobbet helligdag før.

Hvis jeg tjener 150 timen + 50 i kveldstillegg og skal jobbe kvelden 1. juledag, som er rød og 133 %, får jeg 133 % ekstra eller 133 % til sammen etter kveldstillegget?

Du får timelønn + 133%. Ikke både kveldstillegg og helligdagsgodtgjørelse.

Skrevet
En ting til...

Man kan ikke si det sånn at "om man går på natt den 16.mai, så får man ikke noe rød-godtgjørelse". Det er helt helt feil, og for guds skyld ikke la dere villede av "sjefer" som krever dette av dere. Går man på en nattevakt som f.eks begynner kl 22.00 den 16.mai og går av den samme vakten kl 08.00 den 17.mai. Er det "svart dag" (ordinær timelønn+ kv./natt tillegg) fra 22.00 til "24.00, og "rød dag"(ordinær lønn+ helgedagstillegg) fra 24.00 til 08.00. Håper du skjønte noe av dette:)

Jeg som jobber på hotell, skrev det om 16 og 17mai.

Trur du bør lese tariffavtalen til hotel og resturant bransjen før du uttaler deg, for det du skriver er feil...

Hvordan det er i andre yrker vet jeg ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...