Gå til innhold

Påvirker foreldres dårlige økonomi min lånesituasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anna_*
Skrevet

Boliglån ligger noen år fram i tid for meg, men jeg har tenkt på en sak i det siste, og lurer på om noen har erfaringer med dette.

Begge foreldrene mine er noen skikkelige rotehuer økonomisk sett. Nå har moren min vært ufør etter en alvorlig ulykke for 13 år siden, mens faren min har en helt vanlig betalt kommunal jobb. De har aldri eid egen bolig og foreldrene mine har sjelden særlig med penger igjen når måneden nærmer seg slutten osv. Telefon har blitt stengt noen ganger, restskatt har noen ganger hopet seg opp og selv om de ikke har kredittkortgjeld eller lignende, eller kjøper masse luksusvarer, så er økonomien trang. Nå høres det ut som jeg har hatt en trang oppvekst, men det stemmer igrunnen ikke, familien min har et fantastisk forhold og jeg har fått all verdens støtte og oppbacking hjemmefra.

Problemet, eller det jeg lurer på om kan være et problem, er når jeg jeg en gang skal begynne å tenke på boligkjøp. I utgangspunktet tenker jeg å bruke "lokalbanken", men her er også foreldrene mine kunder og kort sagt lurer jeg på om foreldrene mines situasjon vil virke negativt inn på mine muligheter for å få lån og på størrelsen? Altså, selv om jeg har tilsynelatende oversikt og kontroll, kan det trekke ned at de ikke har det (de vil jo heller helt klart ikke kunne hjelpe meg økonomisk). Jeg ser jo at jeg kan gå til en annen bank, men det er jo idiotisk om dette skal være årsaken ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så lenge du er myndig skal ikke foresattes økonomi ha noe å si på hvilke lånemuligheter du har så lenge du låner i ditt eget navn. Situasjonen vil selvsagt være noe annet dersom de f. eks er villige til å stå som kausjonister for deg om du har behov for det.

Skrevet
Nei, så lenge du er myndig skal ikke foresattes økonomi ha noe å si på hvilke lånemuligheter du har så lenge du låner i ditt eget navn. Situasjonen vil selvsagt være noe annet dersom de f. eks er villige til å stå som kausjonister for deg om du har behov for det.

Det blir nok ikke aktuelt ut fra situasjonen - de har jo ingen verdier å snakke om - så da er det kanskje ikke noe problem da. Ser jo at det i teorien nok er slik, men praksis?

Skrevet

Det skal jo ikke ha noe å si, men det er klart at de i lokalbanken kjenner familiens historie og kan la det påvirke deres avgjørelse. Pass på å spare noe hvis du kan, og hold din økonomiske historie "ren", så har du iallfall gode muligheter i andre banker dersom det skulle bli aktuelt.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Du vil slite med å skaffe garrantist. dessuten vil "fnansrådgiveren" i banken stemple deg som et udugelig økonomisk rotehode.

Skrevet
Du vil slite med å skaffe garrantist. dessuten vil "fnansrådgiveren" i banken stemple deg som et udugelig økonomisk rotehode.

Garantist vet jeg at jeg ikke vil få, og jeg ville heller ikke øsnket å sette foreldrene mine i den situasjonen uansett, men er nettopp din andre kommentar her jeg er redd for, selv om jeg holder min økonomiske sti "ren".

Skrevet

For et idiotisk svar!

TS: Hvis du ringer inn til f.eks. DNB, så sitter de som svarer på telefonene ikke i din lokale avdeling. De jobber på en annen kant av landet, og kjenner ikke til din families bakgrunn. Hva dine foreldre gjør, kommer ikke til å virke inn på din lånesøknad, enten du kontakter din lokale bank, eller velger en av de store bankene.

Gjest brutal_mann
Skrevet
For et idiotisk svar!

Selvopplevd... Mange år siden jeg har vert i en bank. Orker ikke å bli latterliggjort, misstenkeliggjort og pisset på igjen.

Skrevet
Selvopplevd... Mange år siden jeg har vert i en bank. Orker ikke å bli latterliggjort, misstenkeliggjort og pisset på igjen.

Det høres ut som om du er uheldig på mange områder i livet, ikke bare i forhold til kvinner, men tilogmed banken "pisser" på deg,- hvor skal dette ende?

Gjest brutal_mann
Skrevet
Det høres ut som om du er uheldig på mange områder i livet, ikke bare i forhold til kvinner, men tilogmed banken "pisser" på deg,- hvor skal dette ende?

Forhåpentligvis i en grav.

Skrevet
For et idiotisk svar!

TS: Hvis du ringer inn til f.eks. DNB, så sitter de som svarer på telefonene ikke i din lokale avdeling. De jobber på en annen kant av landet, og kjenner ikke til din families bakgrunn. Hva dine foreldre gjør, kommer ikke til å virke inn på din lånesøknad, enten du kontakter din lokale bank, eller velger en av de store bankene.

Nå sporet det litt av her, men til Titti72 - takk for svar.

Jeg ser vel det at det er lite sannsynlig at en storbank med kontor unna hjemstedet mitt ikke vil ha innsikt i foreldreøkonomien, men jeg har da alltid tenkt at jeg vil bruke lokalbanken, fordi det har så mange andre fortrinn framfor en stor, upersonlig bank langt unna, i tillegg har jeg jo planer om å bosette meg her jeg kommer fra også, men ulempen er vel da kanskje at de kjenner familien min sin økonomiske bakgrunn (som sosialt er svært godt likt og viktige ressurser for bygda, men som da ikke er så supre hva gjelder personlig økonomi...)

Skrevet

Hvis du gjennom kundeforholdet viser at du har god kontroll over økonomien vil du vel ikke stille dårlig pga foreldrene dine. Har du sparepenger, ingen betalingsanmerkninger og god nok lønn vil det jo være lett å se at du har orden i sakene og betalingsevne - kanskje til og med lettere enn for noen som man vet får støtte fra familien (meg selv f eks, jeg har aldri hatt fast inntekt, men har likevel sparepenger pga arv, og fått økonomisk hjelp i ny og ne - men lån bør jeg jo ikke få før jeg får en annen jobbsituasjon). Så det kan være lurt med en småbank likevel. Og får du ikke tilslag der pga familiehistorie, så kan du prøve i større banker, det går an å flytte kundeforholdet.

Skrevet

TS: Helt seriøst, så trenger du ikke en lokalbank. Internet er oppfunnet. Hvor ofte går man i banken i løpet av 12 mnd.? Jeg kan ikke engang huske sist jeg var i banken, for jeg tar alt via nettet.

Off Topic: Hva er egentlig fordelen med en lokalbank?

Gjest Gjest_Caroline_*
Skrevet

Jeg har en venninne som har jobbet som finansrådgiver i en bank i mange år. Hun fortalte en spesifikk historie om en kunde, mann ca 30 år, som søkte lån. Han var et tvilstilfelle. Endte opp med å få avslag, da min venninne hadde hans foreldre som kunder, og visste at de var økonomniske rotehuer.

Gjest Gjest_Caroline_*
Skrevet

Hahhahahaha, den tanken har jeg tenkt mange ganger, du! ;)

Skrevet
Off Topic: Hva er egentlig fordelen med en lokalbank?

Fordelen med en lokalbank er for mange av oss at vi får større lån nettopp fordi de kjenner bakgrunnen vår og våre foreldre.

I TS tilfelle blir ikke det en fordel, men garantist og kausjonist hvem bruker egentlig det når man tar opp lån per i dag? Banken tar uansett pant i boligen ved lån.

Skrevet (endret)
I TS tilfelle blir ikke det en fordel, men garantist og kausjonist hvem bruker egentlig det når man tar opp lån per i dag? Banken tar uansett pant i boligen ved lån.

Det er faktisk mange som må ha kausjonist når de tar opp lån pga. at de ikke har nok sikkerhet i egen bolig. I disse tider er det mange som ikke har den egenkapitalen som skal til ved førstehjemslån (må som regel stille med minst 10%) eller ved senere kjøp (da må det stilles minst 20 % egenkapital). Kausjonist blir da løsningen for mange.

Endret av Alison
Skrevet
Det er faktisk mange som må ha kausjonist når de tar opp lån pga. at de ikke har nok sikkerhet i egen bolig. I disse tider er det mange som ikke har den egenkapitalen som skal til ved førstehjemslån (må som regel stille med minst 10%) eller ved senere kjøp (da må det stilles minst 20 % egenkapital). Kausjonist blir da løsningen for mange.

Jeg har ikke førstehjemslån og hadde ingen egenkapital.

Har hverken garanti eller kausjonist, så det MÅ ikke.

Skrevet
Jeg har ikke førstehjemslån og hadde ingen egenkapital.

Har hverken garanti eller kausjonist, så det MÅ ikke.

Dette er ikke noe du kan bestemme selv. Før finanskrisen var det ikke noe problem å fullfinansiere, men nå er det strammet veldig inn. Det er kun unntaksvis du kan få fullfinansiert ved førstehjemslån. Kausjonist er derfor løsningen for mange.

Skrevet
Dette er ikke noe du kan bestemme selv. Før finanskrisen var det ikke noe problem å fullfinansiere, men nå er det strammet veldig inn. Det er kun unntaksvis du kan få fullfinansiert ved førstehjemslån. Kausjonist er derfor løsningen for mange.

Forresten, er det sånn at det bare blir "krevd" kausjonist dersom anslått verdi på boligen er lavere enn lånebeløpet? Altså, at jeg ikke vil kunne låne 1 million dersom boligen er verdt ca 900 000 uten kausjonist?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...