Gjest Beebee Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Hei, vi reiser på ferie til Frankrike på lørdag og jeg oppdaget nå at vi ikke har pass til barna våre på 1 og 4 år. Eldstemanns pass gikk ut ifjor, og minstejenta har ikke fått pass før. Hva gjør vi? Kan man reise innen for EU/EØS uten pass? Hva brukes i såfall som gyldig legitimasjon for barna? Fødselsattestene? Hadde vært fint med svar - men kommer uansett til å ringe og forhøre meg hos politiet imorgen... Stønn...
Gjest Hilde K S Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Du trenger ikke ringe. Du trenger å møte opp for å få pass til ungene. Er du heldig slipper du å kjøpe nødpass. På denne tiden går det bare noen få dager fra passet er bestilt og til du har det i postkassen.
Gjest Vettel Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Ingen bønn, du får søke om nødpass. Alle må, selv små babyer. Men mulig du rekker vanlig pass også, gikk veldig raskt selv i Oslo i juni. (4-5 dager?)
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Man skal vel kunne reise innenfor Schengen uten pass, men pass er jo nordmenns eneste godkjente legitimasjon. Du har jo masse tid til å få nødpass, kanskje til og med helt vanlige pass. Da vi bestilte i april tok det iallfall bare et par-tre dager før vi fikk våre i postkassa. Lykke til og bon voyage!
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Kommer ikke til Frankrike uten pass til barna. Da må du evnt få nødpass hvis det går til barn. Ta kontakt med politiet der du bor så fort som mulig.
Gjest Beebee Skrevet 20. september 2009 #6 Skrevet 20. september 2009 Takk for svar. Må jeg ta med barna? Tas det bilder hos politiet eller må jeg til fotograf (husker jeg gjorde det med eldstemann for noen år siden)?
Gjest brutal_mann Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 Barn og begge foresatte må være med. Begge foresatte må singenere på papirene.
Eliza Doalot Skrevet 20. september 2009 #8 Skrevet 20. september 2009 Takk for svar. Må jeg ta med barna? Tas det bilder hos politiet eller må jeg til fotograf (husker jeg gjorde det med eldstemann for noen år siden)? Barna må være med, samt fullmakt fra den av foreldrene som ikke er med for å søke. Hvis du skal søke pass i Oslo (Grønland, alle må dit nå tror jeg), så trenger du ikke ta bilde på forhånd, de tar det der. Vet ikke om det er tilsvarende andre steder.
Morea Skrevet 20. september 2009 #9 Skrevet 20. september 2009 (endret) Der jeg bor, Oslo, må man ordne bilder selv. Enten på automat hos politiet (vanlig pris) eller hos fotograf. Lønner seg egentlig å gå til fotograf og si du skal ha passbilder, for det er strenge regler for hvilke bilder de godtar. Og barn er ikke de enkleste å få til å sitte stille, hvis de er små i alle fall. Har jobbet på ambassade hvor en familie kom seg til utlandet uten pass til sønnen og det ble snakk om tvil vedrørende barnets familieforhold med vertslandets politi ved utreise. De kunne altså ikke bevise at barnet var deres. Vi jobba på spreng for å si det sånn.... Og så er det jo greit å ordne det først som sist. Det er billigere nå enn før. Men med et nødpass kan man reise bare en gang, og det koster like mye som et vanlig pass. Endret 20. september 2009 av Morea
Gjest brutal_mann Skrevet 20. september 2009 #10 Skrevet 20. september 2009 Andre plasser må en ta med bilde. Husk de skal være sort/hvit uten smil.
Eliza Doalot Skrevet 20. september 2009 #11 Skrevet 20. september 2009 Man trenger ikke bilde hvis man søker om pass i Oslo. Nyttig link: Oslo Politidistrikt - pass
Cava Queen Skrevet 22. september 2009 #12 Skrevet 22. september 2009 Barna må være med, samt fullmakt fra den av foreldrene som ikke er med for å søke.Hvis du skal søke pass i Oslo (Grønland, alle må dit nå tror jeg), så trenger du ikke ta bilde på forhånd, de tar det der. Vet ikke om det er tilsvarende andre steder. Også må du ha kopi av legitimasjon fra den av foreldrene som har skrevet fullmakt. (måtte ihvertfall jeg ha)
Pingting Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 Der jeg bor, Oslo, må man ordne bilder selv. Som Eliza Doalot sa - dette gjelder ikke lenger. Politiet tar digitalt bilde av all på stasjonen på grunn av den nye ordningen med biometriske pass. Sjekk nettsiden hun linker til, der står all informasjonen du trenger (og den er litt mer pålitelig enn i et nettforum hvor folk kan huske feil/ta feil/fått pass før de nye reglene).
Pingting Skrevet 22. september 2009 #14 Skrevet 22. september 2009 Jeg var og hentet mitt eget pass i dag forresten. Om du bor i Oslo - gå tidlig om du kan. Det var nesten tomt for folk kl. 8:30 i dag
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #15 Skrevet 24. september 2009 Andre plasser må en ta med bilde. Husk de skal være sort/hvit uten smil. Bildene kan være både i farger og i sort/hvitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå