Aries86 Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Hei! Lurer på et par ting ang lav karbo diett... Min bedre halvdel skal forsøke lav-karbo-diett for å kickstarte slankekuren.. han har forsøkt det en gang tidligere, der han gikk ned 8 kilo på to uker, men han sluttet, og endte opp med mer kilo enn i utgangspunktet... (riktignok over et par mnd med varierende kosthold...) Denne gangen har han tenkt å ta ein lik "kur" i to uker, og deretter slanke seg på "normalt" vis, dvs. sunn mat og trening. Noen som har prøvd noe lignende? Kommer han til å gå opp i vekt etter disse to ukene UANSETT hvor sunt han spiser etterpå? Forrige gang slet han også med dårlig humør og slapphet.. noen tips for å unngå dette? Dere der ute som prøver/har prøvd en lignende diett, hvordan gikk det? Og hva pleide dere spise på en normal dag? Og hvordan kan jeg (som ikke slanker meg) gi han best støtte? Takker for alle svar!!!
putit Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Jeg har ingen erfaring selv, men vet om noen som har prøvd seg på tilsvarende. Hva med å gradvis kutte karbohydratene, i stedet for å kutte ut alt på en gang?! Jeg vet at southbeach.no har et slags program hvor man har en tilvenningsfase på to uker, før fase 2 som da er den fasen frem til man har gått ned det man ønsker. Det er en fase 3 etter dette, som skal være den fasen man lever med resten av livet. Kan være en ide og ta en titt på det?! De jeg har snakket med har gått ned en god del, vet jeg! DU kan være superkjæreste ved å inspirere, støtte, og lage gode og næringsrike (og karbo-fattige) måltider =D
Wiggins Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Hei! Lurer på et par ting ang lav karbo diett... Min bedre halvdel skal forsøke lav-karbo-diett for å kickstarte slankekuren.. han har forsøkt det en gang tidligere, der han gikk ned 8 kilo på to uker, men han sluttet, og endte opp med mer kilo enn i utgangspunktet... (riktignok over et par mnd med varierende kosthold...) Denne gangen har han tenkt å ta ein lik "kur" i to uker, og deretter slanke seg på "normalt" vis, dvs. sunn mat og trening. Noen som har prøvd noe lignende? Kommer han til å gå opp i vekt etter disse to ukene UANSETT hvor sunt han spiser etterpå? Forrige gang slet han også med dårlig humør og slapphet.. noen tips for å unngå dette? Dere der ute som prøver/har prøvd en lignende diett, hvordan gikk det? Og hva pleide dere spise på en normal dag? Og hvordan kan jeg (som ikke slanker meg) gi han best støtte? Takker for alle svar!!! Å skulle kickstarte en slankekur er den desidert dummeste måten å slanke seg på, og den med desidert størst sjanse til å få tilbake de tapte kiloene. Det beste rådet du kan gi ham er å glemme kickstart. Det ligger i ordet "slankekur" at det er dømt til å mislykkes. En kur er noe man gjør over et begrenset tidsrom. Hvis man er overvektig så er det fordi man over tid har hatt en livsstil der man har inntatt for mye mat, og denne maten har blitt lagret i form av fett. Hvis han skal klare å gå ned i vekt på en varig måte må han endre livsstil varig, det fins ingen vei utenom. En kur innebærer som oftest et ganske ekstremt og uvanlig kosthold som de færreste vil kunne opprettholde over tid. Det er mye bedre å endre kostholdet til et kosthold som han kan holde seg til over tid og heller gå ned litt etter litt.
Leifr Skrevet 21. september 2009 #4 Skrevet 21. september 2009 Å skulle kickstarte en slankekur er den desidert dummeste måten å slanke seg på, og den med desidert størst sjanse til å få tilbake de tapte kiloene. Det beste rådet du kan gi ham er å glemme kickstart. Ja, det er helt meningsløst. Skal man få varige resultater er det det gjennomsnittlige kostholdet og den gjennomsnittlige treninga over tid som betyr noe. Tidsperspektivet bør gå fra "noen måneder" til "resten av livet", to uker med selvsabotasje hjelper ikke.
Gjest LenaBeatrice Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Du kan jo støtte ham ved å spise den samme maten :-) Lavkarbo er ingen kur, det er en livsstil som passer like godt for normalvektige. Man går ikke ned i vekt av dette hvis man ikke trenger å gå ned i vekt :-) Jeg har levd lavkarbo nå i snart 4 år, og i det siste har samboer "joinet" meg. Han trenger ikke å gå ned i vekt, men spiser lavkarbo for å få bedre helse. Han tenker på at det har vært mye hjerte- og karsykdommer i hans familie, og han vil forebbygge at dette skal ramme han selv. Derfor lavkarbo. Du kan jo ta en titt i alle oppskriftene i bloggen min hvis du har lyst? kan jo hende du synes at dette kan være noe for deg også? www.lenabeatrice.net Ellers er det helt normalt å føle seg slapp og sliten den føste tiden på lavkarbo. Kan vare fra noen dager til 1-2 uker, kanskje mere. Det tar tid for kroppen å venne seg til å brenne fett i steden for karbo, og i denne perioden kan man føle unehag. Men det går over, og jeg vil si at to uker er alt for liten tid til å dømme ut lavkarbo :-)
Gjest Bellissimo Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Har selv prøvd lavkarbo over 12 mnd og er nå på vanlig kosthold, der jeg ikke kutter ut noe som helst, bare spiser sunnere og lite av alt. Lavkarbo er ålreit hvis man aldri vil unne seg noe som helst med karbohydrather i, og hvis man ikke trener . For MANGE ( nei jeg sier ikke alle LeneBeatrice ) blir trening slitsomt, og f.eks hvis man tidligere har drevet med vekter eller styrketrening kan ytelsen gå ned da karbohydrater før trening er viktig, resultater kan utebli og man orker ofte ikke å trene like aktivt som før. For meg fungerer vanlig kosthold, sunt og variert. Får i meg karbo, fett, protein, alt kroppen trenger NATURLIG , og som vi har spist siden tidenes morgen. Det fungerer best for meg, og jeg skal ikke tilbake på lavkarbo.
Gjest LenaBeatrice Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Har selv prøvd lavkarbo over 12 mnd og er nå på vanlig kosthold, der jeg ikke kutter ut noe som helst, bare spiser sunnere og lite av alt. Lavkarbo er ålreit hvis man aldri vil unne seg noe som helst med karbohydrather i, og hvis man ikke trener . For MANGE ( nei jeg sier ikke alle LeneBeatrice ) blir trening slitsomt, og f.eks hvis man tidligere har drevet med vekter eller styrketrening kan ytelsen gå ned da karbohydrater før trening er viktig, resultater kan utebli og man orker ofte ikke å trene like aktivt som før. For meg fungerer vanlig kosthold, sunt og variert. Får i meg karbo, fett, protein, alt kroppen trenger NATURLIG , og som vi har spist siden tidenes morgen. Det fungerer best for meg, og jeg skal ikke tilbake på lavkarbo. Det ligger jo i selve navnet LAVkarbo. Det betyr ikke NULLkarbo. Det er vel ellers en overdrivelse å si at vi har spist korn, grovbrød, pasta og potet siden tidenes morgen :-) Men hovedsaken er vel for deg at du har funnet et kosthold som ivaretar din helse, trivsel og vekt. Det er bare det at for mange fungerer ikke et vanlig karbokosthold. For mange fører det til sykdom og dårlig helse. Og da er det jo godt at det finnes lavkarbo, som for øvrig ikke er usunt ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå