Gå til innhold

vhs/dvd-spiller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil kjøpe en slik maskin, men vet ikke hva jeg bør kjøpe. Noen som kan anbefale et merke, gjerne til en overkommelig og human pris også.

Har skjønt at man kan overføre sine gamle vhs-filmer til dvd på slike maskiner, og jeg har mange godbiter fra før-i-tiden som jeg gjerne vil se igjen, og ta vare på for ettertiden.

Anbefalinger og kommentarer tas i mot med takk. :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vil kjøpe en slik maskin, men vet ikke hva jeg bør kjøpe. Noen som kan anbefale et merke, gjerne til en overkommelig og human pris også.

Har skjønt at man kan overføre sine gamle vhs-filmer til dvd på slike maskiner, og jeg har mange godbiter fra før-i-tiden som jeg gjerne vil se igjen, og ta vare på for ettertiden.

Anbefalinger og kommentarer tas i mot med takk. :D

På generelt grunnlag vil jeg påstå at ALLE DVD spillere gir et helt fint resultat. Årsaken er den digitale teknologien som er standarisert, og bilde lydkvalitet er derfor ikke vesentlig forskjellig. En evt forskjell ligget "på utgangen av spilleren" (innvendig, men likevel på vei ut av spilleren), og denne forskjellen er ikke synlig/hørbar for folk flest.

Når det gjelder overføring av gamle filmer er det avhengig av hva slags signal du har ut. Composite er det dårligste, Component er noe bedre, og i mine øyne er S-video best. MEN, - ALLE DISSE STANDARDENE GIR VESENTLIG DÅRLIGER KVALITET ENN DVD. Det er derfor IKKE nødvendig med en fancy DVD "brenner"/"skriver". Joda, det finnes kvalitetsforskjeller, men ikke av en type som vil gi merkbart resultat på DVD platene. Eneste kravet er at du finner ut hvilke type signaler VHS spilleren sender ut, for deretter å finne en rimelig DVD spiller som har den samme inngangen for brenning av plater.

Skrevet

Hmm....mulig jeg uttrykte meg litt sparsommelig der oppe: jeg vil kjøpe en maskin som har begge deler i seg. Både vhs og dvd i samme pakka. :)

Skrevet
Hmm....mulig jeg uttrykte meg litt sparsommelig der oppe: jeg vil kjøpe en maskin som har begge deler i seg. Både vhs og dvd i samme pakka. :)

Her er ihvertfall noen alternativer i flere prisklasser:

http://www.pixmania.com/no/no/68/xx/xx/9/3/criteresn.html

Mulig noen av dem ikke har dvd-brennemuligheter, har ikke lest så nøye...

Det er vel som det pleier å være at kvaliteten er nogenlunde proporsjonal med prisen.

Ble faktisk litt overrasket over at de fortsatt selger slike kombinerte vhs/dvd spillere. Du bør nok ikke vente for lenge med å kjøpe, for de forsvinner nok snart fra markedet.

Skrevet

takk for svar :)

Skrevet
takk for svar :)

Videre bør du huske på at kvaliteten på det digitale opptaket blir bedre jo bedre VHS-spilleren er. Dersom pris er viktig for deg, bør du nedprioritere DVD-delen og prioritere VHS-delen. Det vil jo være synd hvis de digitale kopiene av dine gamle godbiter skulle forringes av dårlige signaler fra VHS-spilleren.

Et lite spørsmål til slutt. Hvis du har en del VHS-filmer har du vel også en VHS-spiller? Dersom denne fortsatt fungerer, kan det billigste og beste alternativet være å kjøpe noen kabler for direkte overføring til datamaskinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...