Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Jeg lurer på om disse utbetalingene holder seg gjevnt resten av livet, eller går man ned i inntekt når man blir minstepensjonist? Noen som har gjort seg litt tanker eller har erfaringer de vil dele om dette?
kristian82 Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Jeg lurer på om disse utbetalingene holder seg gjevnt resten av livet, eller går man ned i inntekt når man blir minstepensjonist? Noen som har gjort seg litt tanker eller har erfaringer de vil dele om dette? I utgangspunktet så øker en uføretrygd etterhvert som årene går. Trygden skal jo kompansere for tapt fremtidig inntekt, og inntekt i arbeid øker jo med årene - lønnstrinn, annsinitet osv. Akkurat åssen det blir når man går over på pensjon når man er 67, er jeg ikke helt sikker på. Men tror på samme måte som arbeidsinntekt, at pensjonen regnes ut fra inntekt(trygd) i x antall år, og at man får en viss prosentsats av de. Så man får nok mindre i pensjon enn man får i uføretrygd. Men jeg er IKKE helt sikker. :klø:
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Et litt rar regel er at om du er gift og denne ektefellen går over til å bli pensjonist. Så vil du også få mindre utebetaling. Du regnes som pernsjonsit også. Kanske rart, men du må dobelt sjekke med NAV.
Hoppetaujenta Skrevet 21. september 2009 #4 Skrevet 21. september 2009 Skal en straffes for å være gift altså?
Gjest Gjest_Timia_* Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Hvis du er varig ufør, så er du allerede pensjonist. Så vidt jeg vet blir det ingen forandring når du går over fra uførepensjon til alderspensjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå