lilleGrethe Skrevet 21. september 2009 #21 Del Skrevet 21. september 2009 Følg Economy Gastronomy prinsippet (matprogram på BBC): Planlegg måltider for hele uka, bruk rester, lag en base-middag som du kan lage rester av resten av uka, og tøm kjøleskapet før du fyller opp med nytt. Det ligger en del oppskrifter på BBC food's nettsider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 21. september 2009 #22 Del Skrevet 21. september 2009 Spis mindre kjøtt, og bruk massevis av bønner og linser og billige basisgrønnsaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Marianne Skrevet 22. september 2009 #23 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg har også i min iver til å spare meldt meg på "Din Strøm" på Nettavisen. Der skal visstnok min strømleverandør byttes automatisk ettersom hvem som til enhver tid er billigst. De byttet meg nå ut fra Ishavskraft til Vitel. Har aldri hørt om Vitel, men vet jo at Ishavskraft er dyr. Dette er helt nytt, så jeg har ikke fått noen regninger ennå, og vet ikke hvorvidt dette blir billigere. Jeg vil derfor ikke kalle det et godt tips, men dere kan jo skjekke det ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langt mot Nord Skrevet 22. september 2009 #24 Del Skrevet 22. september 2009 Hamstring er tingen, mange gode tilbud hvis man følger med i kundeavisene, ta f.eks. forrige uke: 40% på Toro som er frysetørket og holder til 2011. Utenom andre faste billig produkter så er det bare å gå ut av butikken, til neste hvor man finner ta 2 betal for 1. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hmm_* Skrevet 22. september 2009 #25 Del Skrevet 22. september 2009 Ditt tips? Reduser alle de utgiftene som vil være mest politisk ukorrekt i dagens overfladiske samfunn: Kutt ut ferie/reiser, kafebesøk, alkohol og dyre klær. Vips så har du 50.000 ekstra i året du heller kan bruke på skikkelig mat, gaver, og andre nyttige ting i hjemmet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #26 Del Skrevet 23. september 2009 -Bli vegetarianer -Lær matlaging (om du ikke kan det fra før) og dropp ferdigmat og halvfabrikata. Sunnere, bedre og billigere -Senk temperaturen inne -Dusj kortere -Gå og sykle der du kan -Selg bilen hvis du har -Bo billig -Ikke shop -Velg ut én ting du tillater deg å sløse på. Da blir sparetiltakene lettere å gjennomføre. Dette kan være f.eks hud-eller hårpleie, gode viner eller brusdrikking, frimerker eller orkidésamling. Hva som helst som gir litt ekstra glede. Men kun én ting. Hvis man skal unne seg alt mulig man "fortjener" men ikke trenger, blir det vanskelig å leve billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Megana Skrevet 23. september 2009 #27 Del Skrevet 23. september 2009 Interessant å se hvor mange som spinker og sparer på de minste småting innenfor mat og husholdning, hva med å se på alt utenfor akkurat dette feltet? Røyker/snus/mye festing/mye take-away/taxi/bilforbruk/shopping/reiser, jeg kan nevne i flust. Er du måteholden på samtlige punkter, er det selvfølgelig noe å spare på å gå over maten med lupe for å spare 2 kroner på et billigere produkt, men har du et godt forbruk på en eller flere av mine nevnte punkter, vil jeg tro det er mye å hente her i første omgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yummy_Mummy Skrevet 23. september 2009 #28 Del Skrevet 23. september 2009 Hamstring er tingen (...) ta f.eks. forrige uke: 40% på Toro som er frysetørket og holder til 2011. Spørsmålet er om tilbudsprisen er lavere enn den faste prisen man finner på f.eks. rema? Også er det ingen vits i å hamstre ting man ikke bruker. Tid er forøvrig også penger, jeg hadde ikke giddet å gå i mange butikker for å få kjøpt litt her og litt der. Da tar jeg heller stor innkjøpet på rema en gang i uka og sparer ganske mye på det. Ellers er selvsagt unødvenige abonnementer (støtte medlem på treningssenter, trenger du alle bladene, medlemskap i div organisasjoner osv) noe som fort trekker ut penger. Bøker kan du låne på biblioteket, det er billigere enn å bruke en hundrings på en bok du bare kommer til å lese en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. september 2009 #29 Del Skrevet 23. september 2009 Eg er veldig for den med å ta ut eit visst anntall kroner pr. mnd som du får lov til å bruke. Du kan jo dele det opp i mat-pengar og div. pengar, for eks. På den måten har du mykje betre kontroll på kor mykje pengar du brukar, og kor mykje du har igjen. Skal prøve dette sjølv trur eg, for fell ofte i den fella at det er enkelt å berre dra visakortet, utan å tenke på om eg egentlig hadde råd til akkurat dette. Og då ser ein heller ikkje pengane forsvinne på same måten. Eg er også for å heller kutte på dei store utgiftene (som drivstoff, viss du har mulighet), reiser, alkohol/byturar og møblar/kle. Mat og sånn er jo per. def. billig, og er greit å kunne "leve litt" sjølv om ein sparar. Det med å måtte kutte alt av brus og middagar går neppe i lengda, og det er jo langsiktig sparing vi snakkar om her Nei, lag deg eit skikkelig budsjett, bruk mest mogleg cash når du handlar (ta ut dei pengane budsjettet seier du kan bruke på den og den tingen), og sett resten av lønna på sparekontoen. Det trur eg jammen eg skal prøve sjølv iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langt mot Nord Skrevet 23. september 2009 #30 Del Skrevet 23. september 2009 Tid er forøvrig også penger, jeg hadde ikke giddet å gå i mange butikker for å få kjøpt litt her og litt der. Nei, men poenget med hamstring handler om å se hva man trenger det hele neste året. Greit å ha et lager/ fryser som man fyller på, Rema 1000 har blitt dyrere den siste tiden, så en sparer mer ved å ta seg noen ekstra trimturer i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #31 Del Skrevet 23. september 2009 Få orden på finanser o.l. - Sjekk telepriser.no og finn ut hvilke telefonabonnement som er billigst for deg! - Finn ut hvilken bank som er best på finansportalen.no - Bytt forsikring ofte, her er det _mye_ å spare mot 2kr på brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 24. september 2009 #32 Del Skrevet 24. september 2009 Interessant å se hvor mange som spinker og sparer på de minste småting innenfor mat og husholdning, hva med å se på alt utenfor akkurat dette feltet? Røyker/snus/mye festing/mye take-away/taxi/bilforbruk/shopping/reiser, jeg kan nevne i flust. Er du måteholden på samtlige punkter, er det selvfølgelig noe å spare på å gå over maten med lupe for å spare 2 kroner på et billigere produkt, men har du et godt forbruk på en eller flere av mine nevnte punkter, vil jeg tro det er mye å hente her i første omgang. Enig med deg. De virkelige summene sparer man på å ikke kjøpe røyk, snus, alkohol, klær, sminke, sko, take away, lunsj i kantina hver dag, kafebesøk flere ganger i uka osv. Greit at man sparer noen små kroner på å kjøpe First Price osv, men det er ikke på de postene man sparer mest. Se på om det er mulig å kutte strømkostnadene, mobilabonnementer, bredbånd, abonnementer på tidsskrifter/ukeblader, bokklubb, drivstoff til bil, forsikringer osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Marianne Skrevet 24. september 2009 #33 Del Skrevet 24. september 2009 For min del brukes ikke en krone på røyk, kafe, kantine osv. Tror de fleste som sparer på kronene og ørene på brød og basisvarer forlengst har kuttet ut å sløse bort penger på unyttige ting.... Men det er klart, enhver har sin drøm og sin lykke. Hvis det å spinke og spare i hverdagen kan gi penger nok til drømmeferien, eller en leppestift man har ønsket seg, så må jo det få være lov! Når jeg har spart penger gjennom vinteren tar jeg døtrene mine med på pop-konsert. Noen vil kalle det å sløse bort tusenlapper. Men man skal jo leve også! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 26. september 2009 #34 Del Skrevet 26. september 2009 Man kan ha det bra og samtidig spare. Stadig nye innkjøp til hus og egen garderobe er strengt tatt ikke viktig. Kjøp basisplagg i bra kvalitet som kler deg, og ser bra ut uansett- og varièr med tilbehør. Skift til en billigere mobiloperatør!! Man kan spare hundrelapper hver måned. Å abonnere på avis er i grunnen bortkastet- du leser den på nett likevel..! Middag må lages i store kvanta. Da har man mat for flere dager etterpå. Ta alltid med matpakke, frukt og pulverkaffe på jobb/skole. Du sparer mye på dette. Kutt ut busskort, kinobesøk, treningskort. Gå eller sykle til jobb eller skole, lei filmer på biblioteket. De har et supert utvalg..! Ha "hjemmekinoaften". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elinrenate Skrevet 27. september 2009 #35 Del Skrevet 27. september 2009 Reduser alle de utgiftene som vil være mest politisk ukorrekt i dagens overfladiske samfunn: Kutt ut ferie/reiser, kafebesøk, alkohol og dyre klær. Vips så har du 50.000 ekstra i året du heller kan bruke på skikkelig mat, gaver, og andre nyttige ting i hjemmet. jeg sparer på de daglige innkjøpene, fryser ned rester og lignende nettopp for å få råd til kafebesøk, ferier og klær.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kai H. Skrevet 4. oktober 2009 #36 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Hei! Jeg har samlet noen sparetips i en liten brosjyre som du kan finne i bloggen min Når jeg leser alle gode råd i tråden her tenker jeg at det kanskje er på tide med en oppdatert utgave av brosjyren. http://okonomiguiden.no/tips-hvordan-spare-penger/ Innlegget er endret iht. reglene. Helen, mod. Endret 5. oktober 2009 av Helen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 4. oktober 2009 #37 Del Skrevet 4. oktober 2009 Vil gjerne følge med her. Har innsett at selv om jeg er "økonomisk fornuftig" bruker jeg altfor mye penger. Jeg - handler på ebay (men altfor mye - kjøper gjerne First Price og andre billigmerker. Kjenner lite forskjell - ELSKER salg og tilbud, men er blitt flink til å bare kjøpe ting jeg trenger og vet jeg kommer til å bruke. men er også altfor flink til å bruke penger - i kantine og ferskvare - på ebay, fordi jeg føler at dette er "usynlige penger" Har virkelig hatt nytte av å ta ut 500,- på mandag og la det være ukas lommepenger, og skal virkelig gå inn for det igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #38 Del Skrevet 6. oktober 2009 Kjøp fisk direkte fra fiskemottak. Kjøpte to kasser sild for kr 5,- pr kg. Nå blir det billig middag i vinter (stekt sild, kokt sild, salt sild, sur sild). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. oktober 2009 #39 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg er enig i at det er liten vits i å klemme i seg gammel luft-kneipp, for så å gå på kafe for å møte venninnegjengen. Men i vår situasjon bruker vi kr 0 på ferie, kafe, kino og restaurant, men vi lever ikke fett likevel. Hobbyen min er interiør, men her sparer jeg selvsagt mye på å kun handle på loppis og finn, og male dem. Alt av hvitevarer og elektronikk i heimen er nytt og av beste kvalitet, dette pga at de er mer energisparende enn gamle artikler. Vi handler også på Rema en gang i uka, og da ligger prislappen på 600-800 kr (to voksne og et barn). Da er det svært lite snop i kurven, tonnevis med grønnsaker, og ellers kyllingkjøttdeig. Fiskeprodukter er jeg så heldig at min far fisker for oss. Før handlet vi hver dag, og da brukte vi 8000 i mnd. I tillegg til Rema-handlingen sjekker jeg hva som er på 40% tilbud på Mega, og hamstrer da vaskepulver, hvitost og Tex-Mex-varer (som vi bruker mye av). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #40 Del Skrevet 15. juli 2017 Jeg sparer mye på strømregningen, ved å ha spotpris i sommerhalvåret, og bytte til annen avtale i oktober. Flere sparetips fra dere andre KGbrukere? Anonymkode: 34810...c4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå