Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 20. september 2009 #1 Del Skrevet 20. september 2009 Siden jeg nettopp har fått meg et kjempelån er jeg opptatt av å leve billig, og ikke bruke unødvendig med penger, samtidig som jeg ønsker å leve så normalt som mulig! Her er noen av mine tips: -Biltema hadde kjempebillige lyspærer iforhold til andre butikker. -Kjøper 4x Grans 1,5 l brus på Rema til 25 kr (6,25 kr pr flaske) -Kjøper mel, og baker brød selv, og har regnet ut av hvert brød koster ca 5 kr. -Sluttet å kjøpe tyggegummi hver dag og sparer 5400 kr i året. -Kjøper billige bursdagsgaver istedet for å gi penger. Ditt tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Respect Skrevet 20. september 2009 #2 Del Skrevet 20. september 2009 Ditt tips? Mitt tips er å kutte ut brusen. Du trenger ikke brus og vann er gratis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #3 Del Skrevet 20. september 2009 Mitt tips er å kutte ut brusen. Du trenger ikke brus og vann er gratis. Hun vet vel det, men innlegget ditt var ikke særlig konstruktivt. Hvilken jobb har du? Har du mulighet for å jobbe mer? Da slipper du å bake brød nemlig, kjøp heller kneip på Rema til 5 kr stykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nygjest Skrevet 20. september 2009 #4 Del Skrevet 20. september 2009 Handle mye på en gang, så slipper du dra ofte på butikken. Dermed slipper du å gjøre mange impulskjøp. Ha dessuten med deg handleliste og bestem deg for å kjøpe kun det som er på lista. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elinrenate Skrevet 20. september 2009 #5 Del Skrevet 20. september 2009 -frys ned alle restene dine. Frossen lasagne i passe store biter poppes bare i ovnen (kanskje med litt ny ost på toppen) i kald ovn, sett ovnen på 225 grader. Når du pirker i den med en gaffel å den lager lyd er den ferdig. -hvis du har kjøpt grønnsaker som du ikke rekker å bruke før de blir gamle skjærer du dem i passelige biter å fryser det ned. (urter kan også fryses, å da er det bare å knuse dem i posen hvis du skal ha finhakkede urter -spis fullkorns brød, pasta og frokostblandinger, da blir du mett lenger. -luft raskt og effektivt i stedet for lenge -kjøp små bokser til å ha øyenskygger, pudder o.l som knuses i, istede for å kjøpe nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fattig Skrevet 20. september 2009 #6 Del Skrevet 20. september 2009 Mitt tips er faktisk å kjøpe kneip på kiwi, fremfor å bake selv. Med strøm osv er det dyrere å bake selv. Har kalkulert med 9 eller ti kroner for å bake. Tror brød på kiwi koster 4.90 Et annet tips er å lage leverpostei selv. Der sparer man flere hundre kroner pr kg. Det er veldig lett å lage leverpostei. Kjøp det du trenger via nett. Ha for vane å ta en tur på ebay eller finn.no hvis du behøver noe. Slik som jeg bruker en ganske så dyr hudpleieserie og en dyr mascara. De nøyaktig samme produktene sparer jeg 400 kroner på å kjøpe på ebay. Det samme med populere leker til barna. Slik som bakugan. En slik koster 90 kroner i Norge og mellom 3-30 kroner på ebay (inkludert porto). Blader og slikt kan man kjøpe brukt. Et Donald er bare et Donald. Har ingen betydning om det er nytt eller ei, så lenge man ikke har lest det tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 20. september 2009 #7 Del Skrevet 20. september 2009 Mine beste: - ikke gå på butikker den første uken etter at lønnen har kommet inn - ta ut en viss sum hver uke, i kontanter, legg det som er igjen når uken er over, på en boks. La det gå sport i å bruke minst mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coarvi Skrevet 20. september 2009 #8 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Mitt tips er faktisk å kjøpe kneip på kiwi, fremfor å bake selv. Med strøm osv er det dyrere å bake selv. Har kalkulert med 9 eller ti kroner for å bake. Tror brød på kiwi koster 4.90 Med tanke på at det kneipp-brød inneholder svært lite mat er det ikke akkurat billig. Da er det bedre å¨bruke 10 kroner på å bake et sunt, grovt brød som metter lenger enn kun i det øyeblikket du tygger kneippen... Endret 20. september 2009 av Coarvi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #9 Del Skrevet 20. september 2009 Jeg lager store middager og fryser ned. Alltid noe når man er sulten og man slipper å falle for dyre løsninger som peppes osv. Jeg lager middager på lite kjøtt og masse grønnsaker. Bak brød/rundstykker. Vær aktiv når det gjelder tilbud men kjøp bare det du faktisk har bruk for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mett Skrevet 20. september 2009 #10 Del Skrevet 20. september 2009 Med tanke på at det kneipp-brød inneholder svært lite mat er det ikke akkurat billig. Da er det bedre å¨bruke 10 kroner på å bake et sunt, grovt brød som metter lenger enn kun i det øyeblikket du tygger kneippen... Jeg kjøper også kneip på butikken. Har aldri hatt problemer med å bli sulten etterpå. Om det er grovt eller kneip, så spiser jeg nøyaktig like mange skiver til brødmåltidene. Mitt sparetips er å se om du kjenner noen du kan arve klær, sykler, ski osv av. Slikt er kjekt hvis du har barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Marianne Skrevet 20. september 2009 #11 Del Skrevet 20. september 2009 Takk for fine tips! Ang. brus så er det selvfølgelig slik at det er billigst med vann, men av til kan det være godt å kose seg litt ekstra, f.eks lørdagskvelder , og i den forbindelse har jeg funnet ut at micro popcorn koster 11 kr for 3 store poser. Mye kos for lite penger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #12 Del Skrevet 20. september 2009 Følger med her...trenger også gode råd. ..men skal jeg bare drikke vann en hel dag, da blir jeg dårlig i magen. Klarer max 3 glass til dagen og om jeg har mensen kan jeg ikke drikke vann i det hele tatt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #13 Del Skrevet 20. september 2009 Vær effektiv i dusjen, og ikke ha vannet så veldig varmt. Senk temperaturen i stuen en anelse, og ha et par ullsokker så det ikke blir kaldt. Å bake brød selv er billig, særlig hvis du baker mange i slengen. Sunnere og metter bedre også. Remakneipen synes jeg er grusom, og ender med å spise alt mulig annet som er mer fristende, og dyrere, mens kneipen blir kastet. Det har jeg sluttet med. Ta med matpakke, kantinemat er dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 20. september 2009 #14 Del Skrevet 20. september 2009 Mat: - kjøp billigmerker eller butikkens egne merkevarer. Ikke alt av dette som er like godt, men det meste er akkurat like godt som vanlige merker - kjøp mye når det er tilbud, og frys ned - kjøp noe dyrt, men spis mindre av det og fyll opp med mer tilbehør. Du skal ikke gi slipp på absolutt alt som er godt - havregrøt med en skje syltetøy eller noen eplebiter er en superbillig frokost - handle en eller to ganger i uka for å unngå mye impulskjøp - sjekk annonser fra ulike butikker i nærheten av deg for å se etter tilbud Andre ting: - mye som går i stykker kan repareres eller fikses, enten det er bokhyller, klær eller elektronikk. Sjekk om det er billigere å reparere før du kaster og kjøper nytt - kjenner du en kreativ sjel med symaskin (eller er en selv) går det an å fikse på gamle klær du er lei av - ofte billigere enn å kjøpe nytt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agurkolat Skrevet 20. september 2009 #15 Del Skrevet 20. september 2009 Eg prøvar sjølv og bruke lite pengar, så her er mine sparetips - Bruk First Price! - Kjøp 2 pk frossen kylling (First Price), det er billigere og det er faktisk samme kyllingen som Prior bruker - Lag et matbudsjett! Eg og sambuar setter av 3000 kr KUN til mat i mnd. - Lag kvit og brun saus frå bunn av i staden for å kjøpe pose, der like enkelt! (mel, smør + vatn/mjølk) - Handle mye på bruktbutikker! - Sjekk og Rema 1000 sine oppskrifter til under 100lappen, disse er faktisk porsjonert til en familie på 4, så enten så gjør du oppskrifta mindre, eller har restene en annen dag Og sjølvsagt lage handleliste. Handle berre da du har på handlelista, og drit i sjokolade osv på kvardagar Finn og ut hvilke butikkar som er billigast dar du bur på enkeltvare Hvis da er kort avstand mellom butikkane er dette lurt. Kom ikkje på noko meir i farta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #16 Del Skrevet 21. september 2009 Spis havregrøt. Veldig sundt og veldig billig. Og jeg elsker havregrøt selv om jeg har god råd. Du trenger bare store havregryn, vann og litt salt. Så kan du ha diverse tilbehør til grøten. Jeg liker feks å ha melk og blåbær på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 21. september 2009 #17 Del Skrevet 21. september 2009 Siden jeg nettopp har fått meg et kjempelån er jeg opptatt av å leve billig, og ikke bruke unødvendig med penger, samtidig som jeg ønsker å leve så normalt som mulig! Mine beste tips er disse: Sett opp et realistisk budsjett. (Er det ikke realistisk så kommer du garantert ikke til å gjøre mange forsøk på å holde budsjettet ditt, og da er det hele bortkastet). Lag en egen regningskonto hvor du setter inn et fast beløp hver måned. La alle faste utgifter gå fra denen regningskontoen. Lag en sparekonto som du setter inn et beløp på hver måned. Også små månedsbeløp blir penger i løpet av et år, og da har du en buffer dersom for eks. vaskemaskinen bryter sammen Les tilbudene fra butikkene i nærområdet ditt, mange gode tips og idéer å finne der. Prøv å planlegge noen av menyene for uken. Sett opp handleliste. Ikke dra på butikken hver dag, prøv å begrense det til 1 - 2 ganger i uken. Bursdagsgaver og julegaver kjøper du inn litt jevnt over året når du finner ting som kan passe. Ikke mange gode tilbud å finne i perioden rett før jul. Da sprer du utgiftene, og kan kjøpe fine gaver som ikke trenger koste veldig mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soffy Skrevet 21. september 2009 #18 Del Skrevet 21. september 2009 Her var det mange gode tips Når jeg spiser kjøtt til middag, pleier jeg å som regel bare ha ett kjøttstykke/fiskestykke og masse grønnsaker og poteter. Så fryser jeg ned resten av kjøttet og har mange middager av det seinere.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 21. september 2009 #19 Del Skrevet 21. september 2009 Hun vet vel det, men innlegget ditt var ikke særlig konstruktivt. Hvilken jobb har du? Har du mulighet for å jobbe mer? Da slipper du å bake brød nemlig, kjøp heller kneip på Rema til 5 kr stykk. Jammen brødene på rema til 5 kr er ikke like næringsrike som de du baker selv til 5 kr.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #20 Del Skrevet 21. september 2009 Det man kan spare mest på er jo de store utgiftspostene. - Strøm. Senk temperaturen med et par grader. Skru ned temperaturen på varmtvannsberederen (obs på minimumstemperatur). Dusj kortest mulig. La aldri varmtvannet renne. - Mat. Let litt etter tilbud på fisk og kjøtt (lokketilbud), og kjøp inn større mengder. Plukk blåbær og kjøp inn billige jordbær og sylt selv. Bruk mer sesonggrønnsaker. Handle på Rema 1000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå