Gå til innhold

Mistet stemmen pga forkjølelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har mistet stemmen helt, og da mener jeg HELT! den er helt vekke..startet med å være hes, men nå kan jeg kun viske...Veldig kjedlig! Det startet med en forkjølelse som så ut til å bedres, men så skjedde dette. Hva i all verden skyldes det? Aldri opplevd det før i mine 30 år! Er det noen råd ?

Et annet spm, jeg er jo oppegående ellers kun stemmeløs.Men jobber i en jobb hvor det er mye snakking og samarbeid. Føler at jeg ikke kan være borte fra jobben, men får jo ikke snakket eller gjort stort heller..TRenger derfor råd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var helt stemmeløs i vår, altså jeg greide som du, kun å hviske om jeg anstrengte meg.

Som du var jeg også i helt fin form ellers, men dilemmaet var jobben.

Jeg jobber i barnehage, og der er det jo også mye snakking, osv.

Jeg ble hjemme en dag (men greide jo ikke å ringe for å si ifra, så jeg måtte møte opp for å få varslet, før jeg dro hjem igjen)

Dag to dro jeg allikevell, og hadde mange fine rolige samtaler med barna. (De måtte jo være rolige og stille for å høre hva jeg leste i en bok, f.eks) ;-)

Men du må jo selv bare vurdere hva som fungerer for deg i din jobb.

Men aknskje kollegaene greier å høre på at du hvisker en dag eller to.

Eller kanskje kan det være oppgaver du kan utføre som ikke innebærer så mye snakking

Skrevet

Det beste du gjør for å få tilbake stemmen er å la den hvile mest mulig, så dersom du ikke kan finne på arbeidsoppgaver som innebærer minst mulig (helst ikke i det hele tatt) stemmebruk ville jeg vært hjemme en dag. En dag er stort sett nok. Spesielt dersom du må snakke i telefon er det vikitg å la stemme få hvile.

Skrevet
Jeg har mistet stemmen helt, og da mener jeg HELT! den er helt vekke..startet med å være hes, men nå kan jeg kun viske...Veldig kjedlig! Det startet med en forkjølelse som så ut til å bedres, men så skjedde dette. Hva i all verden skyldes det? Aldri opplevd det før i mine 30 år! Er det noen råd ?

Et annet spm, jeg er jo oppegående ellers kun stemmeløs.Men jobber i en jobb hvor det er mye snakking og samarbeid. Føler at jeg ikke kan være borte fra jobben, men får jo ikke snakket eller gjort stort heller..TRenger derfor råd...

Dersom du ikke har mulighet til andre arbeidsoppgaver der du ikke bruker stemmen, må du skaffe deg sykmelding. Det eneste du kan gjøre er å hvile stemmen, du skal heller ikke hviske (annet enn når det er helt nødvendig...).

Det vil nok ta litt tid før du er bedre, men dersom du drar på jobb og anstrenger stemmen ved å prate/hviske vil situasjonen bare forverres, og det vil ta lang tid før du er frisk. Drikk mye, og ta det med ro.

Skrevet

De siste åtte åra har jeg pleid å få det hvert år... ikke mye kult, men mannen elsker det! :eeeh:

Jeg har mista stemmen i forbindelse med betennelse i mandlene, og etter en dag eller to med medisiner (som jeg har vært nødt til å ta pga. mandlene) er jeg bedre.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Er dte slik at det faktisk finnes medisiner mot det og at jeg må komme meg til legen, eller er det slik at jeg bare skal avvente

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hei!

Svigerfaren min har akkurat vært hos legen, han ble forkjølet, og mistet stemmen. han gikk uten stemme i 14 dager, legen brydde seg ikke om det - så reiste han til en ny lege da dette gikk utover jobben hans. Og den nye legen sa han kom i "grevens tid" da han hadde en heftig betennelse i strupen. Så han ble satt på en hestekur av antibiotika...

Hadde han bare gått med det sa legen at han kunne risikert å ødelegge stemmen helt...

Så mitt råd gå til legen og for all del be de se i halsen din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...