Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Nå har jeg en liten hund, men har veldig lyst på en rotweiler. Mine dager ser som regel sånn ut; 07.00; 15 min tur 12.00; 10 min tur. 15.00; 20 min tur Når jeg har tid; 18.00; 1t + tur løs i skog, om ikke 20 min. 21-22.00; 15-20 min tur. Helger blir det ofte en tur i 01.00 tiden også på kanskje 5 min. Noen dager er det lengre eller kortere turer. Er dette nok morsjon til at en rotweiler kan trives? Blir jo slik at i dårlig vær orker jeg ikke gå i regnet i en time eller mer, men den blir ikke helt rabiat om den ikke får timestur i skogen et par dager i uken? Hva mer bør jeg tenke på om jeg skal skaffe meg rotweiler? Skal i såfall ha av utstillings-linjer, ikke bruks siden de krever mer. Usikker på kjønn, men er ikke snakk om at jeg skal ha hunden i morra, så har jo tid på meg.
silka77 Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Hei. Hvor mye tur en rottis trenger tror jeg er ganske individuelt, også kommer det jo an på hvor mye den bruker seg på hver tur også da.... Psykisk aktivitet er vel så viktig som fysisk aktivitet, og du vil nok merke at rottisen din blir mye mer rolig og sliten i hodet etter en halvtime med mental trening (f.eks spor/søk, lydighet, agility e.l.) enn den blir av to timer med turgåing i bånd . Jeg har selv hadd rottis, og min erfaring er at de er en rase som trenger å bli brukt mye for å trives og for å ikke finne på uhensiktsmessige måter å stimulere seg selv på som f.eks å spise på møbler og klær o.l...
Gjest TS Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Dette er selvfølgelig utenom mental trening Bruker ca en time hver dag på mental trening på min. ( 15min økter 4 ganger om dagen ).
Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Hei! Jeg leser du kommer til å ha mye tid til hunden din, og det er fint. Jeg har selv en hann rottweiler på 2 1/2 år og slik gjorde vi det da vi først begynte å vurdere hund: * Jeg leste alt jeg kom over av infomasjon om rasen,bøker,google osv. * Da vi fant ut at vi kunne gi hunden det som krevde av oss,begynte jakten på en god oppdretter. * Nyttig info og linker til oppdrettere finner du på Rottweilerklubbens hjemmeside: www.rottweiler.no Vi gikk igjennom samtlige hjemmesider, og sendte mail til de vi syntes virket bra,og fortalte hvem vi var og hva vi hadde tenkt å bruke hunden til. Vi skulle ikke ha den til bruks eller utstilling, men som en turkamerat. Mail ble til telefonsamtaler, og vi fikk komme på besøk for å hilse på å "bli godkjent" som eier. Seriøse oppdrettere bruker god tid på å fortelle deg alt du lurer på og om de vil anbefale deg og kjøpe den type rase. Det er ikke det at de er så krevende i form av masse bevegelse og turer, men de må få bruke innsiden av hodet sitt... Du kan godt drasse med deg en rottweiler mange ganger daglig på turer, men den kan være like rastløs når kvelden kommer hvis den ikke har fått mental trening i løpet av dagen. Dessuten må du være obs på at rottweilere, særlig hanner, gjerne vil bestemme og prøve å sjefe..så du må være autoritær! Anbefaler deg å melde deg inn i Norsk kennelklubb og Rottweilerklubben,samt klubben i din hjemby,og meld deg på valpe og dressurskurs,der lærer du masse! Det er mange som har fordommer mot rottweilere,de har desverre fått ufortjent dårlig rykte :-( men der er det viktig igjen med en god oppdretter som har valgt foreldre med gode stamtavler istede for at de skal være størst og sterkest mulig. Vi var heldig, vi fant en kjempeherlig oppdretter, som ga oss verdens beste hund. Absolutt alt er bra med hunden vår, utseende, farger og lynne..men det viktigste er at vi kan leve med den som den hunden han er, og som den familien vi er... vi har ikke tid til å springe land å strand rundt med den til alle døgnets tider, men de turene vi har er bra nok, for vi bruker turen til og leke gjemsel og trene lydighet og sosialisering. Jeg ønsker deg masse lykke til :-D Du vil garantert få en venn for livet, en du aldri glemmer :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå