Gå til innhold

Er det verdt det? Er det like greit å adoptere?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ina_*
Skrevet

Vi har prøvd i over 5 år. :tristbla: Vi har time hos riksen. Men etter at jeg begynte å besvime av vaksiner, og ikke minst blodprøver, har jeg fått sprøyteangst. Det hjelper ikke med beroligende piller heller, jeg får panikk uansett; jeg klarer ikke å holde kroppen min i ro. Selv om jeg føler meg ok etterpå, hender det at jeg besvimer. Hvordan skal jeg kunne sette sprøyte på meg selv hver dag i en lengre periode!? Eller la mannen min gjøre det, som han så kjærlig tilbyr seg...

Jeg har det vondt. Er det verdt det? Selvsagt er det verdt det, når vi sitter der med verdens nydeligste lille menneske i armene våre. Men det har vi ingen garanti for at vi får oppleve.

Vi har ønsket oss barn så lenge. Nå vil jeg "bare" adoptere. For å slippe alt det medisinske styret. For å gjøre det "lettvint" for meg selv. (Jeg er klar over at det ikke er lettvint å adoptere, men du tar poenget.) For at jeg skal slippe all gruingen. Jeg har begynt å venne meg til tanken på å adoptere. Det finnes så mange små å elske. Mannen min er ikke helt der enda, og jeg forstår ham. Men jeg vet ikke om jeg kan takle det som venter hvis vi prøver på riksen.

Er det noen der ute som forstår meg? Eller er jeg bare egoistisk? Finnes det andre som har tenkt og følt som meg? Er jeg alene...?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet

jeg forstår deg...

Bare adopter du, det er jo aldri garanti at du blir gravid etter prøverørsforsøk.

Ikke utsett deg til unødvendig stress.

Tenk på at det finns en unge her i verden som kommer til å bli ditt barn.

Sender deg en klem.

Skrevet (endret)

.

Endret av Lotta123
Skrevet (endret)

Har du sjekket ut IVM forresten?

Endret av Lotta123
Gjest Gjest_Ina_*
Skrevet

Tusen takk for støtte!

Hva er IVM forresten?

Skrevet
Tusen takk for støtte!

Hva er IVM forresten?

Har ikke satt meg helt inn i det, men lest dette på Aleris :

IN VITRO MODNING (IVM)

Dette er en relativt ny behandlingsform som innebærer at vi henter ut umodne egg som modnes i laboratoriet (i stedet for i eggstokkene) før videre behandling med ICSI, eventuelt IVF.

To klare fordeler ved IVM-behandling er at man unngår den langvarige hormonbehandlingen som anvendes ved ordinær IVF/ICSI-behandling, og ikke minst at man fullstendig eliminerer risikoen for overstimulering.

IVM er spesielt egnet for 1: Kvinner med Polycystisk Ovarialsyndrom (PCOS), 2: Kvinner med tidligere overstimulering, og 3: Kvinner som vurderes som utsatt for overstimulering.

Vilkår for behandling med IVM er alder under 40 år og tilnærmet normal vekt. På syklusdag 2-3 gjøres en ultralydundersøkelse. Normale funn ved denne undersøkelsen er en forutsetning for å gå videre i behandlingen.

Kvinner med PCOS forbehandles gjerne med P-piller (Yasmin) for å normalisere hormonbalansen.

Det gis vanligvis en kortvarig stimulering i 3 dager (syklusdag 3-5) med Puregon,

Gonal-F eller Menopur. Ultralydundersøkelser gjøres f.o.m. syklusdag 6-7. Egg-uttak gjøres når den største eggposen (follikkelen) er ca 10 mm og livmorslimhinnen har nådd en viss tykkelse, vanligvis på syklusdag 8-10. Rutinemessig gis en eggløsningssprøyte med Pregnyl ca. 36 timer før egg-uttaket. Selve egguthentingen gjøres som beskrevet nedenfor, men tar noe lengre tid enn ved ordinær IVF/ICSI. Ved IVM har vi den senere tid i gjennomsnitt fått ut ca. 15 eggceller. I forbindlese med ultralydkontrollen på syklusdag 6-7 blir det tatt en blodprøve, der serum blir isolert for bruk i modningsmediet. Eggcellene legges i en væske for modning. Ca 60% av eggene vil modnes i løpet av 30 timer. Ved dette tidspunkt tilsettes sædceller, normalt ved ICSI. Mannen skal altså komme for sædprøve dagen etter egg-uttak. For å bygge opp livmorslimhinnen starter du med østrogen-tabletter (Progynova, 2 mg, 3 ganger daglig) samme dag som egg-uttaket, med tillegg av progesteron (Cyklogest, 1 stikkpille morgen og kveld) dagen etter. Behandlingen med progesteron (Cyklogest) skal fortsette også etter tilbakeføring av embryo, og ved graviditet inntil ca. 12 uker. Dersom livmorslimhinnen ikke er tilfredsstillende ved planlagt tid for tilbakeføring av embryo, kan det være aktuelt med nedfrysing av alle embryo. Tilbakesettingen skjer normalt 3 dager etter egg-uttak.

På verdensbasis er det født over tusen barn etter IVM. Det har ikke vært rapportert noen øket forekomst av misdannelser eller komplikasjoner ved behandlingen.

Skrevet

Sprøytene som du setter selv er så små og tynne at du ikke kjenner det engang.

IVM tilbydes ikke overalt, det er stort sett bare de private som tilbyr dette. Og man må fortsatt gjennom uttaket, som jeg personlig synes var helt grusomt, der snakker vi nåler der. Men vet om mange som synes uttaket var helt greit, så det er forskjell.

Adopsjon tanken må som oftest modnes, så mannen din vil no trenge litt tid. Men snakk sammen og luft tankene deres.

Lykke til!

Skrevet

Vi snakket om adopsjon før vi begynte å prøve, og ble enige om at det var den veien vi ville gå hvis vi ikke kunne få barn uten hjelp. Vi har sett IVF-prosessen på nært hold, og det er ikke noe vi ville ønske å gå gjennom selv. Det er selvfølgelig lett å si når man aldri har vært i den situasjonen, men ...

Gjest Gjest_mum_*
Skrevet

Vi har valgt adopsjon. Grunnen til valget er muligens litt naiv, men når vi ønsker barn og mange barn ønsker og trenger foreldre syns vi dette blir en perfekt match ;) Og vi har ikke noe intensjon om å redde verden eller hjelpe noen - det er fullstendig egoistisk fra vårt ønske om barn - vi er de heldige!

Grunnene til adopsjon er like mange som det er adoptivforeldre. Og jeg tror det absolutt viktigste er at begge er 150% sikker på at det er dette de ønsker - barn skal være elsket og ønsket fullstendig og helt.

Anbefaler deg å be om informasjonspakker fra adopsjonsforeningene - dette bestiller du på nett og får i posten. I tillegg har foreningen kvelder i ny og ne "åpen dag/kveld" man kan komme for å få informasjon og spørre om det man måtte lure på - helt uforpliktende selvsagt.

www.adopsjonsforum.no - Dette er "vår" forening som jeg ser skal ha "åpen dag" 7 okt, holder til rett bak slottet

www.verdensbarn.no - kontor på majorstua

www.inoradopt.no - holder til i Kristiansand

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...