Gjest alenemor Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Jeg er en alenemor som for 1. 5 år siden kjøpte en bolig med bare et soverom. Dette var det eneste jeg hadde råd til, for jeg fikk et lån på 750 000 kroner av banken (og 1300 000 i EK). Banken ville ikke låne meg mer. Jeg lovet meg selv og barnet mitt at vi skulle bygge på ekstra soverom i 2011 (for det er da jeg kan bruke av BSU-kontoen). Så derfor må barnet mitt dele et veldig lite soverom med sin mor (frem til 2011). Alt jeg har av ekstra penger går til å betale lånet. For jeg er livredd for å ikke kunne klare å spare opp nok penger til å bygge på boligen. I 2011 nærmer barnet seg 12 år. Og da behøver vi definitivt noen ekstra soverom. Jeg har ingen høy inntekt i jobben (280 000 i året), men hittil klarer jeg å betale 8000 kroner i måneden + at jeg sparer på BSU. Og nå som jeg har regnet på ting,så ser jeg at jeg i januar 2011 har igjen 530 000 på lånet (da har jeg også puttet inn 100 000 fra BSU-kontoen). Folk har rådet meg til å bygge to soverom når jeg først er i gang med bygging (det vi har nå er på størrelse med et kott), så mitt spørsmål er da som følger: Hvor mye må jeg regne med at to nye soverom kan koste meg? Er det noen her som vet hvor mye jeg må regne med å betale pr kvadratmeter? Har du bygget og/eller kjenner noen som har gjort det, slik at du kjenner til kvadratmeterpris? Ønskedrømmen er å kunne havne med et lån på 750 000 igjen. Jeg får i 2011 sikkert lånt mer,siden jeg har vist en god betalingsevne - og etterhvert kanskje får en jobb med bedre lønn + at verdien på boligen vil stige. Men har ikke noe lyst til å ha store lån. Synes at et sammenlagt lån på 750 000 er nok. Til nød 800 000 kroner i lån. Er det urealistisk av meg å tenke slik? De nye soverommene behøver ikke å være så store, men jeg bør kanskje nevne at det må til en liten gang mellom soverommene også. Blir takknemmelig for svar, for jeg er litt redd for å kanskje måtte stramme inn budsjettet ytterligere for å ha råd til dette. Det er desverre ikke så alt for lenge til år 2011. Såh... hvor mye bør jeg rengne i kvadratmeterpris for to enkle soverom og en liten gang? Og hva er forresten greie størrelser på et barnesoverom og et voksensoverom?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Er det snakk om å bygge på boligen eller å bygge om? Førstnevnte er jo betraktelig dyrere. Kan et alternativ være at du sover på stua/lager en "alkove" til deg selv og at barnet ditt får soverommet for seg selv, og at du utsetter byggingen til du føler at du har råd? I hvert fall bedre enn å dele rom.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Det blir dessverre helt umulig for oss å svare på dette fordi vi ikke aner noe om hvor mye fundament som må bygges og om dette medfører gravearbeid. Generelt vil jeg likevel si følgende: Hvis du først blir nødt til å grave og støpe fundament blir det billigere pr rom jo flere rom du bygger på det nye fundamentet og dette selv om det blir flere kvadratmeter for flere rom. Det er fordi du likevel må ha håndverker og utstyr på tomten og det er oppstartkostnaden som er dyr. Jeg tror det beste for deg er å kontakte et par håndverkere og be dem gi deg noen kvadratmeterpriser - da har du en ide om hva det er snakk om. Ikke bygg knøttsmå rom når du først går til dette skrittet. Det er en bedre ide å bygge rom på minimum 10 kvadratmeter - da får de som skal ha disse rommene et romslig rom med god plass til seng, klesskap og pult. Mindre enn dette blir knapt. Husk også på at de virkelig dyre rommene å bygge er kjøkken og bad pga avløp, røropplegg, membraner og baderoms-/kjøkkenmøbler (vask, toalett, dusjkabinett etc). Soverom blir en del billigere - men direkte billig er ikke dette heller. Husk også på at det er fullt mulig å lage et påbygg på huset for så å innrede rommene du trenger etterhvert. La oss si at du velger å bygge ut slik at du senere hen får 3 soverom og gang i påbygget - mens du begynner med å innrede gangen og 1 soverom. Da har du riktignok tatt den store kostnaden med tett hus for alle rommene, men slike ting som gulvbelegg, listverk rundt vinduer, plating, maling/tapet og dører ikke er ferdigstilt i mer enn et rom. Dette kan jo være en måte å tenke på også? Og til slutt: du kvalifiserer til kommunal støtte for slike ting som dette i form av lån til refinansiering. Dette undersøker du med boligkontoret i din egen kommune. Fordelen med dette lånet er lavere rente og lang avdragstid.
Gjest alenemor Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Er det snakk om å bygge på boligen eller å bygge om? Førstnevnte er jo betraktelig dyrere. Kan et alternativ være at du sover på stua/lager en "alkove" til deg selv og at barnet ditt får soverommet for seg selv, og at du utsetter byggingen til du føler at du har råd? I hvert fall bedre enn å dele rom. Faktisk så vurderte jeg å bygge om, siden jeg har en veranda med isolert tak. Men slo det fra meg. Vil gjerne vente til jeg føler at jeg har råd. Det ooo store spørsmål er derfor om jeg faktisk har råd i 2011 (det er derfor jeg stiller dette spørsmålet her). Jeg sover egentlig i stua allerede, men soverommet er i grunn ikke så mye å snakke om. Det er et veldig lite soverom. Kun plass til en familieseng der. Poden er veldig tålmodig. Og jeg føler at jeg bør holde det jeg lover både meg selv og barnet angående 2011. Det var på mange måter dette målet om et bedre soverom, som avgjorde at jeg kjøpte dette stedet. Det blir forresten et påpygg, ja.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Jeg har lest litt rundt og nye bygg ser ut til å ha fra 10.000 til 25.000 i kvadratmeterpris. Det vil altså si at et tilbygg - hvis vi bruker dette som mål og legger oss på ca 15.000 i kvadratmeterpris - på 30 kvm (2 x 10 kvm soverom + 8 kvm gang) vil koste kr 450.000. Det blir altså veldig fort veldig mye penger av dette. Men så er altså spørsmålet: hvor mye fundament - hvor mye kan trekkes fra for at det ikke er kjøkken og bad i dette tilbygget - etc.
Gjest alenemor Skrevet 20. september 2009 #6 Skrevet 20. september 2009 Det blir dessverre helt umulig for oss å svare på dette fordi vi ikke aner noe om hvor mye fundament som må bygges og om dette medfører gravearbeid. Generelt vil jeg likevel si følgende: Hvis du først blir nødt til å grave og støpe fundament blir det billigere pr rom jo flere rom du bygger på det nye fundamentet og dette selv om det blir flere kvadratmeter for flere rom. Det er fordi du likevel må ha håndverker og utstyr på tomten og det er oppstartkostnaden som er dyr. Jeg tror det beste for deg er å kontakte et par håndverkere og be dem gi deg noen kvadratmeterpriser - da har du en ide om hva det er snakk om. Ikke bygg knøttsmå rom når du først går til dette skrittet. Det er en bedre ide å bygge rom på minimum 10 kvadratmeter - da får de som skal ha disse rommene et romslig rom med god plass til seng, klesskap og pult. Mindre enn dette blir knapt. Husk også på at de virkelig dyre rommene å bygge er kjøkken og bad pga avløp, røropplegg, membraner og baderoms-/kjøkkenmøbler (vask, toalett, dusjkabinett etc). Soverom blir en del billigere - men direkte billig er ikke dette heller. Husk også på at det er fullt mulig å lage et påbygg på huset for så å innrede rommene du trenger etterhvert. La oss si at du velger å bygge ut slik at du senere hen får 3 soverom og gang i påbygget - mens du begynner med å innrede gangen og 1 soverom. Da har du riktignok tatt den store kostnaden med tett hus for alle rommene, men slike ting som gulvbelegg, listverk rundt vinduer, plating, maling/tapet og dører ikke er ferdigstilt i mer enn et rom. Dette kan jo være en måte å tenke på også? Og til slutt: du kvalifiserer til kommunal støtte for slike ting som dette i form av lån til refinansiering. Dette undersøker du med boligkontoret i din egen kommune. Fordelen med dette lånet er lavere rente og lang avdragstid. Tusen takk for svar. Det høres oppløftende ut det som du skisserer her. Førøvrig vil jeg ikke behøve noe gravearbeid. Du nevner kommunal støtte for lån til refinansiering. Hva er det? Og hvordan kvalifiserer jeg til dette? Er det slik at jeg må ta ut av BSU-kontoen før lån til refinansiering skjer? Eller kan den fremdeles stå? Må man da ha lang avdragstid? Det er på grunn av avdragstid at jeg helst ikke vil låne så mye, for jeg synes det er fint å bli ferdig med lånet til sønnen min flytter ut av barndomshjemmet. Men på sikt blir kanskje også det er noe urealistisk mål Ser at jeg allerede overskrider målet, nå som jeg må bygge på boligen. Har i hvertfall aldri hørt om kommunal støtte for lån til refinansiering. Så om noen kan opplyse, blir jeg veldig glad.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 Husbanken. Kort og greit. Kommunalt lån - finn din kommunes hjemmesider, finn boligavdelingen, finn startlån/kommunalt lån. Les det som står der om vilkår.
Gjest alenemor Skrevet 20. september 2009 #8 Skrevet 20. september 2009 Jeg har lest litt rundt og nye bygg ser ut til å ha fra 10.000 til 25.000 i kvadratmeterpris. Det vil altså si at et tilbygg - hvis vi bruker dette som mål og legger oss på ca 15.000 i kvadratmeterpris - på 30 kvm (2 x 10 kvm soverom + 8 kvm gang) vil koste kr 450.000. Det blir altså veldig fort veldig mye penger av dette. Men så er altså spørsmålet: hvor mye fundament - hvor mye kan trekkes fra for at det ikke er kjøkken og bad i dette tilbygget - etc. Hupz... Ja, det hørtes jo dyrt ut... Da hadde det kanskje heller lønt seg å selge i 2011 og heller brukt overskuddet + lånet (som i utgangspunktet var planlagt til byggebruk) til å kjøpe seg noe større? Verdien på boligen under kjøp var på 1.1 mill. Vet ikke hvor mye taksten ligger på i 2011, men jeg må uansett ha takst før og etter bygging. Om man bygger såpass dyrt (for ca 400 000), så tror jeg ikke verdien på boligen vil øke like mye. Ikke i dette området her. Hmmm... Der fikk jeg noe å tenke på.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. september 2009 #9 Skrevet 20. september 2009 Hupz... Ja, det hørtes jo dyrt ut... Da hadde det kanskje heller lønt seg å selge i 2011 og heller brukt overskuddet + lånet (som i utgangspunktet var planlagt til byggebruk) til å kjøpe seg noe større? Verdien på boligen under kjøp var på 1.1 mill. Vet ikke hvor mye taksten ligger på i 2011, men jeg må uansett ha takst før og etter bygging. Om man bygger såpass dyrt (for ca 400 000), så tror jeg ikke verdien på boligen vil øke like mye. Ikke i dette området her. Hmmm... Der fikk jeg noe å tenke på. Synes likevel du skal ta en prat - kanskje med banken din - om reelle byggekostnader før du konkluderer. Men er veldig enig i at dette er en viktig avveing.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 20. september 2009 #10 Skrevet 20. september 2009 Jeg synes kanskje du kan tenke på om 800.000 som du ønsker å maksimalt ha i lån/til nød, som du sier, er så mye egentlig,- når du tenker på at du faktisk har kjøpt en bolig (hus?) til den prisen? Og at du ønsker å ha betalt ned alt av boliglån til poden flytter ut om 10? år, det er jo ikke så vanlig å være lånefri før man er minst rundt 50 år?! Hvorfor ikke bruke penger på en relativt bra/grei bolig der dere kan bo godt begge to, (selvfølgelig ikke ved å ta seg lån over hodet), men man skal jo leve selv om man har lån.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. september 2009 #11 Skrevet 20. september 2009 Jeg synes kanskje du kan tenke på om 800.000 som du ønsker å maksimalt ha i lån/til nød, som du sier, er så mye egentlig,- når du tenker på at du faktisk har kjøpt en bolig (hus?) til den prisen? Og at du ønsker å ha betalt ned alt av boliglån til poden flytter ut om 10? år, det er jo ikke så vanlig å være lånefri før man er minst rundt 50 år?! Hvorfor ikke bruke penger på en relativt bra/grei bolig der dere kan bo godt begge to, (selvfølgelig ikke ved å ta seg lån over hodet), men man skal jo leve selv om man har lån. Nå er det dessverre slik at trådstarter får ikke så veldig mye mer i lån enn rundt 800.000 med sin inntekt slik at jeg forstår godt at det å låne seg til maksgrensen og leve på den ikke er noen god tanke. Men jeg synes også det er en avveing om det viktigste er å være gjeldfri eller å leve godt. Nå er det selvsagt ikke antall kvadratmeter som bestemmer om man lever godt, men jeg forstår veldig godt at det ikke er noe ønske å øke kvadratmeter på bekostning av en god og trygg hverdag der man vet at man klarer sine utgifter. Samtidig - som du sier - å være gjeldrfri om 10 år kontra om 25 år - kanskje det er det siste som må til for at man skal få litt "begge deler" - øket livskvalitet samt en trygg hverdag?
Gjest alenemor Skrevet 20. september 2009 #12 Skrevet 20. september 2009 Jeg synes kanskje du kan tenke på om 800.000 som du ønsker å maksimalt ha i lån/til nød, som du sier, er så mye egentlig,- når du tenker på at du faktisk har kjøpt en bolig (hus?) til den prisen? Og at du ønsker å ha betalt ned alt av boliglån til poden flytter ut om 10? år, det er jo ikke så vanlig å være lånefri før man er minst rundt 50 år?! Hvorfor ikke bruke penger på en relativt bra/grei bolig der dere kan bo godt begge to, (selvfølgelig ikke ved å ta seg lån over hodet), men man skal jo leve selv om man har lån. Men så er jeg jo 50 om 10 år... heh Neida, jeg bare tuller. Jeg er helt enig med deg. Og har nå kommet frem til en ok løsning. Sjekket nemlig rådet til Blondie angående lån fra husbank. Og ser at jeg kan søke lån om utbedring av bolig. I forhold til dagens inntekt, vil jeg i 2011 få låne ca 900 000 kroner sammenlagt. Og om gjelden til dagens bank ligger på 530 000 kroner, så antar jeg at jeg får råd til tilbygg (at jeg låner maks 350 000 kroner). Og da ser jeg at vi faktisk kan følge ditt råd om å leve bedre også :0) La oss anta at jeg låner maks 350 000 kroner i husbanken (til bygging). Da kan jeg la dette lånet gå med laaaaang nedbetalingstid. Og pengene som jeg ikke lenger behøver å spare i BSU kan gå til dette lånet! :0) Dermed vil jeg ikke merke noen forskjell i det hele tatt :0) Det resterende lånet som jeg har i egen bank kan jeg etter husbygging regulere litt ned (på ti år fra 2011), slik at vi får noen tusenlapper ekstra i måneden. Ergo, så får jeg to lån. Et med kort nedbetalingstid og et annet med lang nedbetalingstid. Den eneste årsaken til at jeg betaler så heftig på lånet nå (9 års betalingstid), er på grunn av bygging frem i tid. Så rådene jeg får her er helt strålende! Tusen takk Får bare satse på at jeg slipper unna med 350 000 kroner i ekstra lån. Skulle fremdeles ha likt og visst om det faktisk kan bli såpass "billig".
Gjest alenemor Skrevet 20. september 2009 #13 Skrevet 20. september 2009 Jeg er en alenemor som for 1. 5 år siden kjøpte en bolig med bare et soverom. Dette var det eneste jeg hadde råd til, for jeg fikk et lån på 750 000 kroner av banken (og 1300 000 i EK). Banken ville ikke låne meg mer. Beklager. 130 000 i egenkapital, skulle det stå.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. september 2009 #14 Skrevet 20. september 2009 Så rådene jeg får her er helt strålende! Tusen takk Får bare satse på at jeg slipper unna med 350 000 kroner i ekstra lån. Skulle fremdeles ha likt og visst om det faktisk kan bli såpass "billig". Her må du nok forhøre deg med en byggmester eller to. Kanskje de kan gi deg en kvadratmeter pris for tilbygg uten kjeller og våtrom. Jeg tror du kommer et stykke med dette, men har jo ikke sett tomten eller hva som må til Uansett ønsker jeg lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå