Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Sitter her å sliter med matte. Er det noen som kan hjelpe meg å løse

9 = 7 +3 3√ 5x2

og

√2(x2 -1) + x =7

Om noen kunne ha hjulpet meg hadde jeg vært evig takknemlig. Har lett en del på nettet etter regler men finner ikke det jeg trenger.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

9 = 7 +3 3√ 5x2

og

√2(x2 -1) + x =7

Om noen kunne ha hjulpet meg hadde jeg vært evig takknemlig. Har lett en del på nettet etter regler men finner ikke det jeg trenger.

Det er ikke så lett å vise utregningen her uten brøkstrek og andre matematiske symboler. Oppgavene dine kan også misforstås når du ikke har det rette verktøyet for å skrive matematiske ligninger.

Men en generell regel er at du må isolere ledd med kvadratrot på en side av likhetstegnet og ledd med x, x2 og tall på den andre siden. Deretter må du kvadrere (dvs opphøye i annen) hele uttrykket på høyre og venstre side for å bli kvitt kvadratrotuttrykket. Da må du ofte bruke en av de tre kvadratsetningene på den siden som ikke har rot-tegn. Du ender kanskje opp med en annengradslikning som må løses med abc-formelen.

Hvis jeg har forstått den andre likningen din riktig, ender jeg opp med annengradslikningen x2+14x-51=0, som har løsningene x=-17 og x=3.

Den første likningen din tror jeg kanskje jeg har mistolket pga skrivemåten din, for jeg får et ganske "grisete" svar. Skal det andre leddet på høyre side være 3*3*roten av (5x2) ?Isåfall får jeg får at x er lik pluss/minus 2 delt på roten av 405 (405 kan evt faktoriseres til 9*roten av 5).

Skrevet
Har lett en del på nettet etter regler men finner ikke det jeg trenger.

Forresten. For å lære fremgangsmåten på matteoppgaver er det nesten alltid lurere å lete i læreboka enn på nettet.

Skrevet
Hei,

9 = 7 +3 3√ 5x2

og

√2(x2 -1) + x =7

Har du funnet løsning på problemene?

Skrevet
Har du funnet løsning på problemene?

Jeg leter alltid i boken først. Men, det er dårlig med eksempler :snurt:

Jeg har funnet noen løsninger, men vet ikke om det er rett..

Skrevet

Det er litt vanskelig å forstå hva oppgaven er siden formatet ikke egner seg i ren tekst. "x opphøyd i annen potens" og "tredjeroten av x", kan hhv skrives ut på formen x^2, og x^(1/3) osv. Hvis du skriver ut oppgaveteksten slik så skal jeg hjelpe deg.

Skrevet

Hvis du har funnet noen løsninger kan du jo bare disse tallene inn i den opprinnelige likningen og regne ut om høyresiden er lik venstresiden. Da vet om svarene er riktige.

Skrevet

De eneste reglene du trenger er ganging, deling, plussing og minus. Så gjør du det samme på begge sidene helt til du sitter igjen med x på en side. Det er ikke værre enn det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...